۱۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۶
کد خبر: ۶۰۰۵۱۶
حجت الاسلام علوی تهرانی:

ورع در دین از صفات شیعه واقعی است

ورع در دین از صفات شیعه واقعی است
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه اهل بیت(ع) از شیعه واقعی راضی هستند، گفت: شیعیان را با چند صفت امانت داری، ورع در دین و خوش اخلاقی می توان شناخت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علوی تهرانی، استاد حوزه علمیه در مراسمی که به مناسبت شب شهادت امام هادی(ع) در مسجد امیر(ع) برگزار شد، گفت: امام صادق(ع) می فرمایند: از خداوند بترسید، تقوای الهی پیشه کنید و در دین خود اهل ورع باشید؛ همچنین در جای دیگر آمده مردم مراقب دین خود باشید، به تکلیف الهی عمل کنید و مراقب باشید کسی شما را از دین برنگرداند چرا که این توجهات از ضروریات دین است.

وی با بیان اینکه قفل دین ورع است، ادامه داد: انسان اگر دیندار باشد اما به حد ورع نرسد نمی تواند از دین خود صیانت کند؛ مراد از ورع در کلام امام علی(ع) اجتناب از انجام گناه و محرمات است.

حجت الاسلام علوی تهرانی درباره تقوا، ابراز کرد: گاهی انسان با گناه مواجه می شود اما از ترس خداوند گناه را ترک می کند این عمل را تقوا گویند، امام صادق(ع) می فرمایند ورع داشته باشید یعنی اینکه اصلا با گناه روبرو نشوید؛ بنابراین ورع از تقوا بالاتر است.

استاد حوزه علمیه درخصوص علائم قبول شدن توبه بیان داشت: انسانی که مرتکب گناه شده بخواهد توبه کند پذیرفته شدن توبه او ده علامت دارد که یکی از آنان این است که توبه او حقیقی باشد در توبه حقیقی انسان هرگز اقدام به انجام مجدد گناه نمی کند.

وی ادامه داد: انسان اگر گناهی انجام می دهد و بعد پشیمان می شود دیگر نباید به سراغ آن گناه برود. اگر ورع در انسان ایجاد نشده باشد ممکن است انسان مجدد در معرض گناه قرار بگیرد.

حجت الاسلام علوی تهرانی با تاکید بر اینکه انسان باید برای رضای خداوند تلاش کند تا به ورع برسد، گفت: این مهم نیازمند برنامه ریزی است تا با تمرین این درجه کسب شود. دین پیامبر شامل امانت داری، سجده های طولانی، همسایه داری، حسن خلق، راستگویی، ورع در دین و خدا ترسی می شود.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: انسان با دوستان و خویشاوندان باید صله رحم داشته باشد و از اوضاع دوستان و نزدیکان با خبر شود. امام صادق(ع) می فرمایند کسانی که با مردم خوش اخلاق هستند و مردم درباره آنان می گویند این تربیت شده مکتب امام صادق(ع) است، این مرا خوش حال می کند؛ تربیت شدگان مکتب امام صادق(ع) باید اهل صله رحم، ورع در دین، ادای امانت و حسن خلق باشند.

وی با بیان حدیثی مبنی بر اینکه شیعه امام علی(ع) در خانه هایشان زینت هستند، گفت: همچنین آمده شیعه امام علی(ع) صداقت دارد، مردم حرفهای مخفی خودشان را به او می گویند و پشت سرش چنین بیان می کنند، چه کسی مانند اوست.

حجت الاسلام علوی تهرانی ادامه داد: اخلاقمداری و ادای امانت در دیدگاه امام صادق(ع) بسیار مهم است انسان دیندار به قدری با اخلاق است که اگر کسی بر سر نماز به او سلام دهد پاسخ سلام او را می دهد. امانت دو معنای امین بودن و دیگری مراقبت از مال دیگران را دارد./813/پ202/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات