۱۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۸
کد خبر: ۶۰۰۵۶۱

پیام آیت الله صافی گلپایگانی به همایش تجلیل از اندیشمندان نامدارمدرسه لکهنو

پیام آیت الله صافی گلپایگانی به همایش تجلیل از اندیشمندان نامدارمدرسه لکهنو
حضرت آیت الله صافی گلپایگانی به همایش تجلیل از اندیشمندان نامدار مدرسه فقهی کلامی لکهنو با محوریت بزرگداشت علامه سید دلدار علی غفران مآب هند پیامی صادر کرد.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله صافی گلپایگانی به همایش تجلیل از اندیشمندان نامدار مدرسه فقهی کلامی لکهنو با محوریت بزرگداشت علامه سید دلدار علی غفران مآب هند پیام صادر کرد.

متن این پیام بدین شرح است؛

بسم الله الرحمن الرحيم

قال الإمام علی النقی الهادی علیه‌السلام:

«لَولا مَن يَبقی بَعد غيبةِ قائِمنا عَليه‌‌السلام مِن العُلَماء الدَّاعينَ إليهِ وَ الدَّالِّين عَليه وَ الذَّابِّين عَن دِينه ... لَما بَقِي أحدٌ إلّا ارتدّ عَن دينِ الله»

السلام عليکم و رحمة الله

با عرض ادب و احترام خدمت علماء اعلام و دانشوران و نخبگان، مخصوصاً دانشمندان و فضلای عزیز هند که در اين اجتماع ارزشمند حضور دارند، و با تقدير و تشکّر از برگزارکنندگان اين همايش ولائي که معرّف هويّت حقيقي حوزه‌هاي علمي شيعي می‌باشد.

حضرت امام هادي ‌عليه الصلاة و ‌السلام مي‌فرمايد:

«اگر در عصر غيبت قائم ما عليه‌‌السلام عالمي نباشد که به آن حضرت دعوت نمايد و مردم را راهنمائي کند و از دين او دفاع نمايد، مردم از دين خدا مرتد مي‌گردند.»

يعني: بقای دين و بقای مردم در خط اسلام، به واسطه وجود چنين علمایی است.

توصيفي برتر از اين توصيف نيست؛ حفاظت از دين مبين، مبارزه با بِدَع و مبدعين، امر به معروف و نهي ازمنکر و حمايت از ضعفاء و مظلومين، اينها صفاتي است که هر عالم و فقيه و زعيم ديني بايد به آن متجلّي باشد.

در دوران طولاني غيبت کبري حضرت بقيةالله الأعظم أرواح العالمين له الفداء که دشمنان تشيّع با نقشه‌هاي مختلف، درصدد اجراي اهداف شوم خود بوده و فرقه‌هاي ضالّه را تأسيس و ترويج ‌نموده‌اند، تنها علماي مجاهد و آگاه هستند که مانند سدّي محکم ايستاده و با تأليف کتاب و نشر معارف نوراني اهل بيت‌ عليهم‌السلام به هدايت و ارشاد مردم پرداخته و آنان را از انحراف و کج‌روي‌ها و ضلالت عقيده نجات داده اند؛ جزاهم الله عن الاسلام و أهله خير الجزاء.

کشور بزرگ هند، سالیان سال مهد پرورش و حضور علمای بزرگ و دانشمندان نابغه و ولائی بوده است. حوزه‌های علمیه ای که در شهرهای بزرگ آن، مثل: لكهنو، حيدر آباد، فيض آباد، بنارس، دهلى، جانپور، الله آباد، بمبئى و كلكته وجود دارد، همه شاهد وجود علما و فضلای گرانقدری است که هر کدام، منشأ آثار خیر فراوانی شده اند.

از جمله خاندان‌های مهم این کشور، خاندان غفران مآب است که خلفاً عن سلف از علمای بزرگوار و ولایتمدار می‌باشد و شیعیان هند از آثار علمی و معنوی بیت علم و فقاهتِ غفران‌مآب استفاده و استفاضه می‌نماید.

یکی از عالمان مجاهد و بيدار این خاندان، مؤسس مدرس فقهی کلامی لکهنو هندوستان مرحوم علّامه سيّد دلدار علي غفران‌مآب أعلی‌الله مقامه مي‌باشد. او که از نوادگان حضرت امام هادی علیه‌السلام است، به حقّ، مصداقی برای روایت شریفه منقوله از جدّ بزرگوارش می‌باشد.

 

وی مردم را به دین خداوند و شریعت خاتم المرسلین صلی الله علیه و آله و معارف نورانی اهل البیت علیهم‌السلام دعوت نمود و در این راه، با بدعت‌ها و گمراهی‌ها مبارزه کرد و در ردّ فرقه‌های ضالّه کتاب‌ها‌ نوشت و به واسطه همین فعالیت‌ها بود که شیعه بعد از او در هند تقویت شد و پیشرفت چشمگیری یافت.

شاگردانى از مدرسه او بيرون آمدند كه مانند مرحوم علّامه میر حامد حسین قدّس سرّه، صاحب موسوعه عظیم «عبقات الأنوار» همه از مفاخر عالم اسلام مى‏باشند و آثار و تأليفات ارزنده او و شاگردانش، در انواع علوم اسلامى، مورد استفاده اساتيد و از مصادر تحقيق و پژوهش است.

آری، باید شیعیان هند که در ولایتمداری و حفظ هویّت و استقلال اسلامی زبانزد می‌باشند، با احیاء نام و نشر و ترویج آثار و مطالعه کتب آن بزرگواران، قدردان وجود آنها باشند.

خداوند متعال بر علوّ درجات آن عالم بزرگ و فرزندان و نسل او که همگان انوار درخشان و انوار تابان علم و عمل و جهاد و زعامت‌اند بيفزايد و ما را به انجام وظيفه که همان حفظ ميراث گران‌بهاي تشيّع و گنج‌هاي معنوي و علمي علما و فقها و اداي احترام به ساحت آن بزرگواران است هدايت نمايد.

در پایان از برگزارکنندگان این همایش نورانی تقدیر و تشکّر نموده و امیدوارم این همایش‌ها که در تجلیل از علم و فقاهت است، مرضیّ حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف قرار گیرد. و السلام علیکم و رحمة‌الله و برکاته/998/د102/ق

میثم صدیقیان
ارسال نظرات