۰۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۳
کد خبر: ۶۰۰۵۹۴
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم تأکید کرد؛

"دانش مدیریت" نیازمند طراحی و تبیین جدی

حجت الاسلام عزت‌زمانی با اشاره به این که مدیران موفق ما عمدتا دانش‌آموخته علم مدیریت نیستند، گفت: این یعنی جنس طراحی این علم دچار مشکل است.

حجت الاسلام رضا عزت‌زمانی، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، در تبیین ملاک ارزیابی موفقیت یا عدم موفقیت مراکز علمی اظهار داشت: ارزیابی عملکرد دانشگاه‌ها و مراکز علمی متناسب با اهداف تعیین شده در حوزه کاری مورد نظر صورت می‌گیرد.

ارزیابی عملکرد مراکز علمی متناسب با اهداف تعیین‌شده

عضو شورای فرهنگ عمومی استان قم ادامه داد: اگر هدف از تشکیل دانشگاه‌ها و مراکز علمی را انتقال مطلب از استاد به دانشجو و دانش‌پژوه قرار دهیم، همین‌که تست، آزمون و ظرفیت‌سنجی از آن دانش‌پژوه داشته باشیم، نمره خوب، تولید و پاسخ‌گویی مناسب دانشجو در کارهای آموزش داده شده به خصوص در حوزه صنعت و مانند آن می‌تواند ملاک ارزیابی و سنجش قرار گیرد.

وی با بیان این که مسأله ما در ارزیابی این است که کارکرد و کاربرد این مراکز علمی به چه میزان است، گفت: بر فرض تمام دانش‌پژوهان ما با نمرات 20 قبول شوند، اما مسأله مهمتر این است که این دانش‌ آموخته شده را کجا استفاده کرده و به کار می‌گیرند و چگونه در نیازهای تعریف شده و متناسب با آن علم و نیاز جامعه فعال می‌کنند.

جنس طراحی علم مدیریت دچار مشکل است

حجت الاسلام عزت‌زمانی ادامه داد: اگر این دغدغه ما است، بایستی متناسب با میدان عمل و مخاطب این مسأله را مورد ارزیابی و بررسی قرار داد، این که صرفا کسب و انتقال علمی صورت گرفته باشد، برای ما قابل دفاع نیست، از این رو این همه فریاد جدایی صنعت از دانشگاه یا عدم توان آموخته‌های حوزوی برای پاسخ‌گویی به نیازهای جامعه سر داده می‌شود.

بایستی متناسب با میدان عمل و مخاطب این مسأله را مورد ارزیابی و بررسی قرار داد، این که صرفا کسب و انتقال علمی صورت گرفته باشد، برای ما قابل دفاع نیست.

وی با تأکید بر این که در حوزه مدیریت، هیچ‌گاه دانش‌آموختگان مدیریت، مدیران موفقی نبوده‌اند، بیان کرد: این مدیران صرفا علم فراگرفته شده را می‌توانند به دیگران منتقل کنند، به تعبیر دیگر، مدیران موفق ما عمدتا دانش‌آموخته علم مدیریت نیستند و این یعنی جنس طراحی این علم دچار مشکل است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم با اشاره به مسائل محوری در حوزه مدیریت فرهنگی مطرح کرد: در حوزه تبلیغ یا مدیریت فرهنگی، مسأله محوری و اساسی ما در این تعامل این است که مدیریت آموخته شده چه میزان در فرد توان مدیریتی ایجاد کرده، کجا و چه اندازه توانسته نسبت به مخاطبان اثرگذار باشد، از این رو نظام آموزش و ارزیابی هر دو نیازمند تحول است.

ضرورت تحول در نظام آموزش و ارزیابی کشور

وی در پایان تأکید کرد: در حوزه علمیه نیاز آموزشی بایستی آموز‌ش‌ها دقیقا متناسب با نیاز بیرونی و فعالیت‌های مورد نظر طراحی شود، امروز کنار بزرگترین شرکت‌های اقتصادی و تجاری دنیا دانشگاه قرار دارد و جزء تفریحات مدیران موفق آنها این است که در میان دانشجویان خود زندگی کنند، چراکه آن دانشجو دقیقا بداند که در کدام نقطه از این کارخانه و شرکت بزرگ نقش‌آفرینی کند.

گفتنی است، مشروح کامل این گفت‌وگو به زودی در سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا منتشر خواهد شد./876/ت302/س

خبرنگار: مهدی شاهی

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 13
مهدی شاهی
ارسال نظرات