۱۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۳
کد خبر: ۶۰۰۶۱۷

گزارشی از ده‌ها بار نقض آتش‌بس الحدیده از سوی عربستان طی ۳ روز

گزارشی از ده‌ها بار نقض آتش‌بس الحدیده از سوی عربستان طی ۳ روز
سخنگوی ارتش یمن از نقض چندین باره آتش‌بس الحدیده بدست ائتلاف متجاوز خبر داده گفت که در واکنش نیروهای یمنی ده‌ها تن از متجاوزان را به هلاکت رساندند.

به گزارش خبرگزاری رسا، سرتیپ یحیی سریع سخنگوی رسمی نیروهای مسلح یمن اعلام کرد که تجاوزهای رژیم آل‌سعود و نقض مکرر آتش‌بس و ارتکاب جنایت‌های متعدد ضد شهروندان بی‌پناه باعث می‌شود سازمان ملل متحد و فرستاده ویژه این سازمان و رییس تیم ناظران مسئولیت‌های خود را بپذیرند و متجاوزان را به‌عنوان عامل بازدارنده برای اجرای توافق جهت پایان دادن به جنگ و مصیبت‌های ملت یمن معرفی کنند.

این مقام نظامی یمنی اعلام کرد که متجاوزان به‌دنبال صلح و سازش نیستند و به توافقات بین‌المللی متعهد نمی‌مانند و همچنان جنایت‌های زیادی را ضد ملت یمن مرتکب می‌شوند. وی سازمان ملل متحد و فرستاده ویژه این سازمان را مسئول کامل ادامه تجاوزها و تنش‌آفرینی نظامی عربستان دانست و تأکید کرد که آنها فشارهای بیشتری به عربستان وارد نمی‌کنند تا آن را مجبور به اجرای توافق و مصوبات بین‌المللی کند.

سرتیپ سریع خواستار اعلام عربستان به‌عنوان طرف غیرمتعهد به توافقنامه شد و گفت که طرف‌های بین‌المللی باید مسئولیت کامل نقض توافق و ادامه تجاوزهای عربستان را به‌عهده بگیرند.

سخنگوی ارتش یمن تأکید کرد که ائتلاف متجاوز تنها طی 72 ساعت گذشته بالغ بر 678 تجاوز را ضد مناطق مسکونی و منازل و مزارع شهروندان و مواضع نیروهای نظامی در الحدیده ترتیب داده که 355 مورد از آنها توسط گلوله‌های توپ بوده و در 202 مورد نیز تیراندازی توسط سلاح‌های متوسط و سبک صورت گرفته است.

بر اساس این گزارش، متجاوزان همچنین سه مرتبه تلاش کرده‌اند به‌سمت مواضع ارتش یمن و کمیته‌های مردمی در مسیر دانشکده مهندسی در خیابان 50 حمله کنند. همچنین عملیات نفوذ دیگری به‌سمت مواضع ارتش و کمیته‌های مردمی در شمال منطقه حیس رقم خورده است. علاوه بر اینها تحرکات نظامی رژیم آل‌سعود در 69 مورد در روند تقویت نیروها و تحرکات عناصر مسلح و در 7 مورد در زمینه تقویت مواضع مشاهده شده و 42 مورد نیز عملیات پرواز هواپیماهای جنگی و شناسایی بر فراز شهر الحدیده و مناطق مختلف این استان انجام شده است.

این مقام نظامی می‌افزاید که نیروی هوایی متجاوزان همچنان به هدف قرار دادن شهروندان و دارایی‌های عمومی و خصوصی در استان‌های مختلف ادامه می‌دهد و 17 حمله را در استان‌های مختلف یمن انجام داده است.

بر اساس این گزارش نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی در برابر هجوم متجاوزان در منطقه الربوعه و روستای الحقب و الخارم و الداعی و ثعیل و المرحوبه ایستادگی کردند. نیروهای مدافع یمن همچنین 4 تلاش متجاوزان برای حمله به محورهای مختلف شامل سه محور در الحدیده و یک محور در روستای المرکوزه در استان البیضا را با شکست مواجه کردند.

سرتیپ سریع همچنین تأکید کرد که ارتش و کمیته‌های مردمی نیز در واکنش به تنش‌آفرینی‌های دشمن 3 عملیات هجومی به‌سمت مواضع دشمن در مقابل العسیر و عملیات چهارم را در منطقه الربعة در مقابل نجران انجام داده موفق شدند تعدادی از مواضع دشمن را که در آنها پیشروی کرده بود بازپس بگیرند.

سخنگوی رسمی نیروهای نظامی یمن همچنین از کشته و زخمی شدن ده‌ها تن از عناصر مسلح وابسته به ائتلاف متجاوز سعودی خبر داده گفت که 6 نفر از این نیروها در منطقه مفرق الوازعیه و سه نفر در استان البیضا و دو نفر در المرکوزه و یک نفر در ذی‌ناعم کشته شدند.

همچنین نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی موفق شدند یک تانک متجاوزان را در استان البیضا و 13 خودروی نظامی آنها را در مناطق مختلف یمن منهدم کنند.

از سوی دیگر جدیدترین بررسی‌های سازمان ملل متحد از اوضاع یمن نشان می‌دهد که در هر هفته سال 2018 نزدیک به 100 غیرنظامی در این کشور کشته یا مجروح شده‌اند.

آژانس پناهجویان سازمان ملل متحد در گزارش خود اعلام کرده که تلفات غیرنظامیان در سال گذشته میلادی در یمن حدود پنج هزار نفر بوده است.

بر این اساس، نزدیک به نیمی از آمار کشته و مجروح شدگان در غرب یمن و در شهر الحدیده (چهارمین شهر بزرگ این کشور) بوده است. این گزارش سازمان ملل متحد که پنجشنبه گذشته منتشر شد، نشان داد که یک‌سوم تلفات متعلق به «کودکان» بوده است.

آخرین ارقام منتشرشده از سوی سازمان ملل متحد همچنین نشان می‌دهد که حدود 85 هزار کودک زیر پنج‌ساله یمنی از سال 2015 تاکنون به‌علت گرسنگی جان باخته‌اند. گفته می‌شود که 14 میلیون نفر یمنی نیز در خطر قحطی قرار دارند.

ارتش آل‌سعود همراه متحدان خود حمله نظامی و محاصره همه‌جانبه یمن را در ششم فروردین 1394 به‌منظور بازگردانی «عبدربه منصور هادی» رییس‌جمهور مستعفی این کشور و همچنین خلع سلاح «انصارالله» در یمن آغاز کرد، اما با گذشت چهار سال و بروز فاجعه انسانی تاکنون به هیچ یک از اهداف خود نرسیده است.

گفته می‌شود ائتلاف عربستان در جریان جنگ یمن حدود 9 میلیارد و 360 میلیون دلار فقط برای حمله‌های هوایی هزینه کرده است./847/ب101/ف

منبع: تسنیم

ارسال نظرات