۱۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۹
کد خبر: ۶۰۰۶۳۶
آیت‌الله رشاد:

مرگ نزدیک‌تر از آن است که انسان تصور کند

مرگ نزدیک‌تر از آن است که انسان تصور کند
آیت‌الله رشاد با بیان اینکه مرگ نزدیک‌تر از آن است که انسان تصور کند، گفت: انسان در عالم دنیا هر لحظه باید منتظر مرگ باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌آلله رشاد رییس شورای سیاست گذاری حوزه علمیه استان تهران، امروز در جلسه درس خارج فقه که در مدرسه علمیه امام رضا(ع) برگزار شد، گفت: زمان مرگ انسان بسیار نزدیک است.

وی افزود: هر لحظه ممکن است مرگ انسان فرا برسد، این احساس اگر در انسانی باشد همواره آماده است و مانند کسی است که کاروان تجهیز شده در حال حرکت است، همواره آماده است و قصد استقرار و توقف ندارد و کارهایی که منافی با کوچیدن است انجام نمی دهد و کارهایی که همواره لازمه کوچیدن و منزل و مأوا است را انجام می دهد.

آیت الله رشاد بیان داشت: خیلی از امور افزون بر عقیده و اعتقاد قلبی التزام عملی لازم دارد، علاوه بر باور حس هم می خواهد، بعضی از شوون  امور در گرو پیدایش آن قضیه است، ما عقیده داریم به توحید به اینکه این عالم دارای باطن است.

رییس شورای سیاست گذاری حوزه علمیه استان تهران ادامه داد: زمانی که انسان با کسی مواجه می شود که تشکیک می کند، کلی استدلال می آورد بر وجود باری بر علم الهی ولیکن مرتکب معصیت می شود این به آن جهت است که او علم ذهنی و نظری دارد ولی حس وجودی ندارد.

تولیت مدرسه علمیه امام رضا(ع) اضافه کرد: حس الهی علمی فراتر از اعتقاد به وجود باری تعالی است اگر این حس که حق تعالی ناظر اعمال و رفتار ما است در وجود ما باشد طور دیگری عمل می کردیم. برای مثال وقتی به کسی یا بزرگی در فضایی هستیم او هم حضور دارد آنجا نیازی به استدلال نداریم چون حضور آن فرد عظمی را حس می کنیم و می دانیم که بزرگی در این اتاق و غرفه حاضر است.

این مفسر قرآن کریم در ادامه بیان داشت: بنابراین آن چیزی که خلاف حضور و منافی با او است را مرتکب نمی شویم ما نسبت به خداوند تا حس حضور پیدا نکنیم التزامی به لوازم اعتقاد به توحید و از صفات باری را نمی توانیم به دست بیاوریم در سایر شوون مانند مرگ نیز همین طور است.

وی ادامه داد: همه یقین داریم و می بینیم همه انسان ها می روند و می دانیم که خودمان هم خواهیم کوچید اما تا زمانی که این حس که الان در حال کوچ و حرکت هستیم آثار مثبت مرگ در رفتار و زندگی ما ظاهر نشود نمی توانیم بگوییم که ما لوازم آن را آماده کرده ایم./813/پ202/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات