۲۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۴
کد خبر: ۶۰۰۶۳۹
یادداشت؛

بازی پیچیده سیاسی در لندن

بازی پیچیده سیاسی در لندن
ترزا می‌، نخست وزیر انگلیس طی روز‌های اخیر مواضع قابل تاملی را در خصوص برگزیت بیان کرده و احتمال عدم خروج کشورش از اتحادیه اروپا را رد نکرده است!
به گزارش خبرگزاری رسا، ترزا می‌نخست وزیر انگلیس طی روز‌های اخیر مواضع قابل تاملی را در خصوص برگزیت بیان کرده است! وی احتمال عدم خروج کشورش از اتحادیه اروپا را رد نکرده است! جرمی کوربین رهبر حزب کارگر نیز که تا چندی پیش سخن از عدم امکان برگزاری همه پرسی مجدد به میان می‌آورد، هم اکنون در حال زمینه سازی برای برگزاری همه پرسی دوم است!
 
به نظر می‌رسد رهبران دو حزب سنتی انگلیس، در حال تکمیل پازلی هستند که از مدت‌ها قبل توسط آن‌ها چیده شده است. البته ماجرا به این جا ختم نمی‌شود و مقامات اروپایی نیز نسبت به ابطال همه پرسی سال ۲۰۱۶ میلادی و عدم خروج انگلیس از اروپا مشتاق هستند!

مجموع رخداد‌ها و داده‌های موجود نشان می‌دهد که پازل برگزیت دارد به گونه‌ای دیگر (بر خلاف تصورات اولیه) چیده می‌شود.
 
بر این اساس، احتمال دارد لندن و اتحادیه اروپا بر سر بقای انگلیس در اروپای واحد توافق مخفیانه‌ای صورت داده باشند و حال، در پی عملی کردن این موضوع و مدیریت افکار عمومی در این مسیر باشند. طی روز‌های اخیر، مقامات اروپایی به صورتی غیرطبیعی، از آغوش باز خود برای بازگشت انگلیس به اتحادیه اروپا سخن می‌گویند. این در حالی‌است که قبلا مقامات اروپایی و انگلیسی تصمیم شهروندان این کشور در قبال برگزیت را غیر قابل تغییر می‌دانستند.

چندی پیش دونالد تاسک، رئیس شورای اروپا در سخنانی در صحن پارلمان اروپایی در استراسبورگ گفت که «قلب‌های» اروپایی‌ها همچنان به روی دوستان انگلیسی ما (برای ماندن در اتحادیه) باز است. تاسک در این خصوص می‌گوید: اگر دولت انگلیس به تصمیم خود برای خروج پایبند باشد، برگزیت در ماه مارس آتی با تمامی پیامد‌های منفی آن به یک واقعیت تبدیل خواهد شد، مگر اینکه تغییری در قلب‌های دوستان انگلیسی ما رخ بدهد.

در نهایت اینکه به نظر می‌رسد، مقامات اروپایی و انگلیسی، در حال طراحی یک بازی مشترک در قبال برگزیت هستند. مقامات انگلیسی از یک سو در ظاهر اصرار می‌ورزند که مذاکرات برگزیت باید پیگیری شود و از سوی دیگر، مقامات اروپایی ابراز امیدواری می‌کنند تصمیم شهروندان انگلیسی مبنی بر خروج از اروپا به عینیت نرسد!

اصرار مقامات انگلیسی و انکار مقامات اروپایی، دو تکه بزرگ از پازلی است که تصویر نهایی آن، عدم خروج انگلیس از اتحادیه اروپا است. اگرچه برگزیت، به صورت ذاتی با پیچیدگی‌هایی رو به رو است، اما بسیاری از پیچیدگی‌هایی که از سوی مقامات انگلیسی و اروپایی در این خصوص مدنظر قرار می‌گیرد، القایی (و نه ذاتی) است.
 
به راستی در صورتی که خروج انگلیس از اروپا و مذاکرات برگزیت به نتیجه‌ای ختم نشود، تکلیف همه پرسی رسمی و عمومی سال ۲۰۱۶ در انگلیس چه می‌شود؟

آیا می‌توان نتیجه گرفت که مقامات انگلیسی و اروپایی در حال آماده سازی افکار عمومی برای انصراف از تصمیم خود برای خروج از اروپای واحد هستند؟ شواهد و مستندات موجود نشان دهنده همین حقیقت است.

نباید فراموش کرد که حزب محافظه کار انگلیس که هم اکنون در قدرت قرار دارد، از اصلی‌ترین مخالفان برگزیت محسوب می‌شد.
 
از سوی دیگر، مواضع سوال برانگیز سران حزب کارگر در موافقت با برگزاری همه پرسی دوم در خصوص خروج از اروپا نیز نشان می‌دهد که هر دو حزب اصلی انگلیس هدایت پروژه‌ای پیچیده را به عهده گرفته اند. /۱۰۱/۹۶۹/م
محمدرضا محمودخانی
منبع: رسالت
ارسال نظرات