۲۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۷
کد خبر: ۶۰۰۶۵۴
استاد حوزه و دانشگاه تاکید کرد؛

استغفار، راهی برای نزدیک شدن به امام زمان

استغفار، راهی برای نزدیک شدن به امام زمان
حجت الاسلام محمدزاده با بیان اینکه علت غیبت امام زمان (عج) گناهان مان است، گفت: استغفار؛ راهی است که خدا برای نزدیک شدن به امام زمان (عج) طراحی کرده.
به گزارش خبرگزاری رسا، یکی از اعمال و اذکاری که فراوان در ماه رجب نسبت به انجام آن توصیه شده، استغفار است، لذا به منظور بررسی تاثیر آن بر سبک زندگی منتظرانه و نقش اش در فرهنگ انتظار، با حجت الاسلام «محمدمصطفی محمدزاده»، استاد و حوزه دانشگاه، کارشناس مرکز تخصصی مهدویت گفت وگویی ترتیب داده ایم که مشروح آن تقدیم حضورتان می‌شود:

دوری از گناهان بواسطه توبه و استغفار که از اعمال و اذکار مورد توصیه برای همه ایام به ویژه ماه مبارک رجب است، در فرهنگ انتظار و سبک زندگی منتظرانه چه تعریفی دارد و از چه باب حائز اهمیت است؟

امام هادی (ع) که امروز سالروز شهادت ایشان است، هنگام رحلت از دنیا خطاب به فرزندشان امام عسکری (ع) فرمودند: به فرزندت سلام من را برسان و بگو من مشتاق زیارت تو بودم.

امام صادق (ع) نیز فرموده اند: اگر زمان امام زمان (عج) را درک می‌کردم، تمام عمر را خدمتگزارشان بودم.

این احادیث به خوبی مقام و عظمت امام مهدی (عج) را نشان می‌دهد.

اما همین مقام عظمی (عج) در روایتی فرموده اند: اگر نبود گناهان شما و رفتار‌هایی که از خدا دورتان می‌کند، هر آیینه دیدار ما نصیب شما می‌شد.

این یعنی علت غیبت امام عصر (عج) و محرومیت ما از زیارت ایشان، خود ما و گناهان مان است لذا اگر گناه نکرده یا اثر آن را برطرف کنیم، می‌توان به زیارت و دوستی آن حضرت (عج) امیدوار بود چنان که خدای متعال می‌فرماید: «قُلْ یا عِبادِیَ الَّذینَ أَسْرَفُوا عَلی أَنْفُسِهِمْ لا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللّهِ إِنَّ اللّهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمیعًا إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحیمُ». (زمر، ۵۳)

با توجه به آنکه انتظار عمل است نه حالت روحی قلبیِ صرف، استغفار چه قدر به ما در انتظار پویا و زمینه ساز کمک می‌کند؟

یکی از راه‌هایی که با آن می‌توان ظهور امام عصر (عج) را نزدیک کرد، استغفار به معنی دوری و پرهیز از گناهان است، لذا اگر ما چشم، زبان و گوش را که از اسباب اصلی گناهان هستند، کنترل کنیم و در صورت گناه بلافاصله استغفار کرده و از ارتکاب مجدد بپرهیزیم، می‌توانیم به اثرگذاری انتظار هایمان در امر فرج امیدوار باشیم.

در روایات است که پرونده اعمال ما هر هفته به محضر حضرت حجت (عج) می‌رسد و ایشان از برخی گناهان شیعیان، نالان وگریان می‌شوند و برای آن‌ها استغفار می‌کنند، چه خوب است در پرونده عمل شیعه‌ای توبه و استغفار بعد از گناه باشد.

این توبه و استغفار در پرونده هفتگی اعمال در کسب رضایت امام عصر (عج) چه اثری دارد؟

استغفار علاوه بر دور کردن ما از گناه، سبب رضایت امام زمان (عج) می‌شود، مثل اینکه پدری ببیند فرزندش پس از خطا، نادم شده و درصدد جبران و پرهیز برآمده است. امام مهدی (عج) هم پدر عالم و بشریت هستند چنان که پیامبر اکرم (ص) فرمودند: «أَنَا وَ عَلِیٌّ أَبَوَا هَذِهِ الْأُمَّة» و نیز امام رضا (ع) فرمودند: امام (ع) پدری مهربان برای امت است؛ لذا این استغفار علاوه بر کسب رضایت و خشنودی حضرت بقیه الله الاعظم (عج)، انسان را از گناه پاک می‌کند که این پاکی از ملزومات زمینه سازی برای ظهور است. چراکه حضرت (ع) برای ظهور و قیام جهانی خود سرباز می‌خواهد و گنهکاران نمی‌توانند در زمره آنان قرار بگیرند.

در این میان، اگرچه استغفار در همه زمان‌ها و ایام اولویت و ارزش دارد، اما در رجب به عنوان ماه خدا که به آن عظمت و فضایل بسیار بخشیده، بیشتر سفارش شده لذا خوب است مرتب ذکر «أستغفرالله و أسئله التّوبة» را تکرار کنیم.

استغفار با چه کیفیتی سبب رضایت امام عصر (عج) و برکاتی همچون انتظار زمینه ساز در سبک زندگی منتظران می‌شود؟

خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: «یااَیهَا الذینَ آمَنُوا تُوبَوا اِلَی اللّهِ تَوْبَةً نصوحاً عَسَی رَبُّکمْ اَنْ یکفِّرَ عَنْکمْ سَیئاتِکمْ»، توبه نصوح یعنی توبه حقیقی، مهمترین شرط توبه و استغفار (نمی توان میان این دو تفکیک قائل شد) در ابتدا اظهار پشیمانی قلبی از گناه و خطا و سپس اقرار به زبان است. چون این اقرار، بنده را شرمنده می‌کند.

زمانی الهی العفو و استغفار فایده دارد که متوجه باشیم گناه ما را از خدا و امام زمان (عج) دور کرده است. آنهم خدایی که نعمت ولایت، سلامت، امنیت و ... را به انسان ارزانی داشته است.

نشانی قبولی توبه هم آن است که انسان بنای تکرار خطا و گناه را نداشته باشد.

اما برخی به تعبیر امام صادق (ع) با توجه خدا را بازیچه کرده اند یعنی قصد ترک گناه را ندارند؛ لذا اگر انسانی می‌خواهد از فیوضات رجب بهره ببرد باید علاوه بر استغفار، بنای تکرار گناه را چه در فضای واقعی چه در فضای مجازی نداشته باشد.

این امیدی که در دل استغفار است و انسان را به بخشایش خدای متعال امیدوار می‌کند چقدر با امیدآفرینی‌های مهدویت و انتظار همراستا است؟

انسانی که دنبال سبک زندگی مهدوی و رضایت امام عصر (عج) است باید خوف و رجاء را در خود تقویت کند. خوف یعنی آنکه انسان در عمل اگر گناهی انجام داد، آن را کوچک نشمارد و سرسختانه درصدد رفع برآید و همیشه در خوف باشد که حقی بر گردن اش نباشد؛ این خوف در اعمال خیر بیشتر باید باشد تا اگر کاری نیک انجام داد، غره نشود و منت نگذارد و از عمل خویش احساس رضایت نکند. چراکه از نشانه‌های محب و شیعه در روایات این است که عمل خوب خود را کوچک بشمارد تا از اعمال نیک بی نیاز نشود.

البته این خوف در همراهی با رجاء مفیدفایده است یعی امید داشتن به محبت و رحمت خدا تا اگر گناهی کرد و دوباره مرتکب شد ناامید نشود؛ رجاء یعنی امید به کریم و رحیم بودن خدا؛ چنان که قرآن می‌فرماید: «إِنَّ اللَّهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِیعًا».

البته این وعده الهی و رجاء نباید سبب تبدیل گناه به عادت شود.
 
و برکات این خوف و رجاء برای منتظران؟

منتظر واقعی از درگاه الهی و رحمت ربوبی در مواجهه با مشکلات اعم از مادی و معنوی ناامید نمی‌شود و از یاری و انتظار فرج حضرت (عج) دست نمی‌کشد. چراکه با ناامیدی شرایط گناه بیشتر و مساعدتر می‌شود.

استغفار راهی است که خدا برای نزدیک شدن منتظران به امام عصر (عج) و زمینه سازی ظهورشان قرار داده است. /۱۰۱/۹۶۹/م
محمدرضا محمودخانی
ارسال نظرات