۲۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۷
کد خبر: ۶۰۰۶۶۴
مسعودی در گفت‌وگو با رسا:

انتظار مردم از آیت الله رئیسی اجرای محسوس عدالت در جامعه است

انتظار مردم از آیت الله رئیسی اجرای محسوس عدالت در جامعه است
نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: مهمترین انتظار مردم از رییس جدید قوه قضاییه عملیاتی کردن تذکرات هشت‌گانه‌ رهبر انقلاب در دستگاه قضا است.

اصغر مسعودی نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس، در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، درخصوص انتصاب آیت الله رئیسی به عنوان رییس جدید قوه قضائیه ، گفت: چهل سال از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذرد و به توصیه رهبر معظم انقلاب، مسؤولان باید گام دوم انقلاب را با قاطعیت، استحکام و برنامه بهتری آغاز کنند.

وی افزود: مسؤولان نظام جمهوری اسلامی باید به این نکته توجه داشته باشند که اسلام از نظر محتوایی، تئوری و عملی بهترین قوانین را در راستای اجرای عدالت در جامعه ارائه کرده است.

تحول در دستگاه قضا، با نخستین رییس با سابقه قوه قضائیه

نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به اینکه آیت الله رئیسی نخستین رییس قوه قضائیه است که سابقه طولانی در قوه قضائیه دارد، عنوان کرد: رییس جدید قوه قضائیه از سال 1359 در جایگاه دادیاری فعالیت خود را آغاز می‌کند و در استان‌های همدان، تهران و البرز مسؤولیت‌های مهمی را بر عهده می گیرد از این جهت آیت الله رئیسی تجربه طولانی در مباحث قضایی دارد و تجربه طولانی سبب می‌شود که وی چالش‌ها، موانع و نیازهای قوه قضائیه را به خوبی درک کند.

مسعودی ادامه داد: با توجه به این که آیت الله رئیسی تجربه و دانش قضایی دارد و با توجه به نکاتی چون فقاهت، دانش، سلامت و کارآمدی وی که رهبر معظم انقلاب به درستی به آن اشاره کردند، می‌تواند ایجاد تحول در قوه قضائیه را دنبال کند؛ البته باید در نظر داشت که برای ایجاد تحول تنها ویژگی‌های رییس یک قوه کافی نیست بلکه باید مجموعه‌ قوه قضائیه مجموعه‌ای یکدست، هم‌دل و هم‌افزا باشند تا اهداف آن قوه تحقق پیدا کند.

وی جلب اعتماد روزافزون مردم نسبت به قوه قضائیه را مهمترین وظیفه این دستگاه بر شمرد و گفت: این مهم محقق نمی‌شود مگر زمانی که دادگستری و اجرای عدالت در قوه قضائیه واضح باشد و مشمول مرور زمان نشود.

مردم از تبعیض‌ها ناراحت هستند نه از کمبودها

نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس درخصوص انتظاراتی که از دستگاه قضا وجود دارد، ابراز کرد: اصل 156 قانون اساسی مسؤولیت بزرگ تحقق بخشیدن به عدالت را برای قوه قضائیه معین کرده است، آن چیزی که امروز مردم را خسته و ناراحت می‌کند در درجه اول کمبودها نیست بلکه تبعیض‌هایی است که مردم شاهد آن هستند، از این جهت بحث عدالت از مبانی و اهداف اصلی نظام مقدس جمهوری اسلامی به شمار می رود که بر اساس قانون تحقق این مهم در جامعه از وظایف خطیر قوه قضائیه به شمار می رود.

مسعودی با اشاره به اینکه قانون اساسی پنج وظیفه برای قوه قضائیه مشخص می‌کند، گفت: وظیفه اول در رابطه با تظلمات، تعدیات، شکایات و رفع خصومات است، حجم بالای پرونده‌هایی که در این خصوص وجود دارد نشان می‌دهد ما فرهنگ مسالمت‌آمیز که برگرفته از نگاه قرآن، اسلام و اهل‌بیت(ع) است را رعایت نکردیم.

وی در ادامه وظیفه دوم قوه قضائیه را احیای حقوق عامه و گسترش عدل و آزادیهای مشروع دانست، تصریح کرد: همچنین وظیفه سوم قوه، نظارت بر حسن اجرای قانون است، در بسیاری از مشکلات کشور ایراد قانونی وجود ندارد بلکه درست اجرا نشدن قانون است که سبب ایجاد مشکل می کند،

نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داد: برای مثال اخیرا رییس‌جمهور اعلام کردند که ما مشکلی در تخصیص ارز بر کالای اساسی نداریم، امکانات کشور کم نیست اما مشکل اصلی در نحوه توزیع است، در اصل دولت باید بر نحوه توزیع مدیریت و نظارت کند و قوه قضائیه نیز وظیفه دارد بر حسن اجرای قانون نظارت داشته باشد. هر کدام از وظایفی که در قانون اساسی برای قوه قضائیه ذکر شده خود شامل چند مورد مانند کشف جرم، تعقیب و مجازات، تادیب مجرمین و اجرای حدود می شود که باید مورد توجه قرار گیرد.

تحقق عینی فرمان هشت ماده‌ای رهبری مهمترین خواسته از دستگاه قضا

مسعودی درباره وظیفه چهارم قوه قضائیه یعنی اقدام مناسب برای پیشگیری از وقوع جرم، گفت: امروز متأسفانه ما در کشور اجازه می‌دهیم جرم اتفاق بیفتد بعد به مجازات مجرم می‌پردازیم در حالی که پیشگیری از جرم هزینه‌های کمتری در بردارد که این یکی از وظایف مهم قوه قضائیه محسوب می شود البته قوه قضائیه به تنهایی نمی‌تواند این وظیفه را انجام دهد بلکه همه قوا و همه دستگاه‌ها باید با همدلی، همکاری و هم‌افزایی این مهم را به انجام برسانند.

وی ادامه داد: یکی از انتظاراتی که از قوه قضائیه وجود دارد این است که وظایفی که قانون اساسی بر عهده این دستگاه قرار داده را محقق کند، انتظار دیگری که از این قوه وجود دارد مورد توجه قرار دادن و عملی کردن تذکرات هشت‌گانه‌ای است که رهبر معظم انقلاب به ریاست قوه قضائیه ارائه دادند همچنین تحقق عینی فرمان هشت ماده‌ای معظم‌له در خصوص مبارزه با فساد است به گونه‌ای که مردم احساس کنند قوه قضائیه مطالبات مردمی را در راستای اجرای عدالت تحقق می‌بخشد.

انتظار مردم از رییس جدید دستگاه قضا اجرای سند تحول در زمان بندی مشخص است

نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس درباره خدمات رییس پیشین قوه قضائیه گفت: آیت الله لاریجانی در دروان ریاست خود در قوه قضائیه مبارزه با دانه‌درشتها، بدون توجه به جایگاه و موقعیت آنها و مبارزه با فساد را بسیار جدی در دستور کار خود قرار داد، در این دوران قوه قضائیه در جریانات مختلف مرعوب نشد و تلاش شد مسؤولان این قوه با تشخیص درست وظایف خود را به درستی عمل کنند از این رو اقدامات و ابتکارات خوبی را در این دوران شاهد بودیم، همچنین در دوره ریاست آیت الله لاریجانی طرح الکترونیکی کردن پرونده ها و در بحث تامین زیرساخت‌های در قوه قضائیه فعالیت‌های خوبی صورت گرفت.

وی افزود: آیت الله رئیسی ریاست جدید قوه قضائیه نیز در راستای عمل به وظایف قوه و تحقق عدالت در جامعه سند تحولی در قوه قضائیه ارائه کرد، آنچه در این باره مهم قلمداد می شود آن است که رییس جدید قوه قضائیه باید این سند را به مرحله اجرا دربیاورد و در زمان‌بندی مشخص عینیت ببخشد.

مسعودی در پایان خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب بارها از فساد با عنوان اژدهای هفت سر یاد کردند که این نشان از سختی کار مبارزه با فساد دارد، حضرت آقا در توصیه‌های هشت گانه به ریاست جدید قوه قضائیه نیز دوباره به این مسأله سفارش داشتند.

نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داد: همچنین معظم له سفارشاتی در خصوص احیای حقوق عامه، گسترش عدل و آزادیهای مشروع، برخورد قاطع با مفاسد، حفظ شأن و جایگاه والای قاضی کردند و در پایان نیز به همکاری هر سه قوه با یکدیگر اشاره داشتند و فرمودند: همکاری با قوای مجریه و مقننه و هم‌‌افزایی با آنان را که سفارش همیشگی اینجانب است در نظر داشته باشید، آنان نیز موظف به همراهی و همکاری با شمایند./813/ت301/ق

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات