۲۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۹
کد خبر: ۶۰۰۶۶۹
به همت دانشگاه امام صادق؛

پیش رویداد همایش بین المللی جهان اسلام و تمدن اسلامی برگزار شد + فیلم

پیش رویداد همایش بین المللی جهان اسلام و تمدن اسلامی برگزار شد + فیلم
پیش رویداد همایش بین المللی جهان اسلام و تمدن اسلامی به همت دانشگاه امام صادق (ع) برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا، به همت دانشگاه امام صادق(ع) هم انديشي پيش رويداد همايش بين المللي جهان اسلام و تمدن اسلامي افق ١٤٠٤ عصر یکشنبه در تالار آيت الله مهدوي كني دانشگاه امام صادق(ع) برگزار شد.

در اين محفل علمي پس از قرائت قرآن دكتر همايون به ايراد سخنراني پرداخت و گفت: يكي از سرزمین هایی که پتانسیل تشکیل تمدن اسلامی در آن فراگیر است کشور ایران است که سهم زیادی در آخرالزمان دارند، ایران در حاشیه منطقه نقش نگهبانی از تمدن اسلامی را به عهده دارد و تنها کشوری است که تماما توحید و یکتاپرستی در آن رسوخ داشته است و هیچگاه بت در این مرز و بوم پرستیده نشده است و دمنده تمدن اسلامي است.

در ادامه سعيدي ابراز داشت: مسأله اساسي در فلسفه نظريه تاريخ وجود دارد كه آيا تاريخ قانون دارد؟ عامل حركت تاريخ چيست؟ تاريخ به سمت كمال حركت مي كند انحطاط؟ و مسائلي از اين قبيل مورد برسي قرار مي گيرد.

دكتر سعيدي با اشاره به برنامه پيش برد عالم خلقت بيان كرد: وقتي از آيات و روايات در اين حوزه دانشي استفاده مي كنيم حرف هاي بسيار پر اهميتي در حوزه علم تاريخ به چشم مي خورد و عالم خلقت در چارچوب و برنامه در حال پيشبرد است كه فلسفه نظريه تاريخ با علم آينده پژوهي جمع شود.

وي در ادامه ابراز داشت: عالم ماده با عالم معنا عجين شده است، عالم تشريع در عالم تكوين مؤثر است و در آينده پژوهي تمدني جامعيت در تحليل هستي شناسانه بايد رعايت شود.

در ادامه گودرزي با اشاره به سه آسیب جدی که تمدن اسلامی را تهدید می کند اشاره کرد: نا امیدی، ناکارآمدی و غرور سه عاملی است که در راستای تحقق تمدن اسلامی می تواند تهدید جدی برای شکل گیری این عملیات باشد.

گودرزی تاکید کرد: آینده جهان اسلام اگر می خواهد به آینده پژوهی و تمدن سازی گرایش داشته باشد ضمن بهره مندی از تکنیک های محتوای دقیق و استقاده از روایتگری موثر باید در موضوعاتی مثل مهدویت پیشقدم باشد.

در ادامه افضلي بيان كرد: جهان اسلام مرز ها را شكسته است، معيار خط و مرز عقيده و عمل است از این رو پديده دفاع از حريم اهل بيت مختص به جغرافياي خاص نيست و از حيدريون پاكستان تا فاطميون افغانستان را در خود گنجانده است.

در پايان رحيم صفوي رییس همایش بین المللی آینده جهان اسلامی و تمدن اسلامی با اشاره به اهمیت منطقه ای کشور ایران و اشاراتی از تاریخ این کشور را قلب تمدن اسلامی معرفی کرد و افزود: قلب این تمدن اسلامی در ایران می تپد، نه اسلام عربستان و وهابیت و نه اسلام جامعه الازهر مصر پاسخگو و الهام بخش و سازنده دولت و حکومت نیستند هرچند عنوان و پسوند اسلامی در کشورهای مالزی و ترکیه داشته باشند.

سردار رحیم صفوی در پایان تاکید کرد: یكي از مواردی که دغدغه اصلی شکل گیری انقلاب اسلامی بود، تشکیل حکومت اسلامی در راستای تحقق تمدن اسلامی و رسوخ اسلام در نقطه نقطه جهان بود./811/پ203/ب1

تعداد بازدید : 3
ارسال نظرات