۲۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۰
کد خبر: ۶۰۰۶۷۰
دبير جامعه روحانيت كاشان:

واسطه قرار دادن اهل بیت شرک به خدا نیست

واسطه قرار دادن اهل بیت شرک به خدا نیست
حجت الاسلام شاه فضل با اشاره به اینکه توسل به اهل بیت (ع) برای واسطه شدن بین بنده و خدا است، گفت: واسط قرار دادن اهل بیت (ع) شرک در کار خدا نیست.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام علیرضا شاه فضل یکشنبه شب در جلسه تفسیر قرآن که در مسجد امام خمینی (ره) برگزار شد در تفسیر آیه ۲۵ سوره کهف، گفت: در این آیات تعداد سال‌های حضور اصحاب کهف در غار مطرح شده است که خداوند می‌فرماید، ‹‹وَ لَبِثُوا فی‏ کَهْفِهِمْ ثَلاثَ مِائَةٍ سِنینَ وَ ازْدَادُوا تِسْعاً›› آن‌ها ۳۰۰ سال در غار ماندند و برخی دیگر ۹ سال به آن اضافه کردند که این ۹ سال تفاوت بین سال‌های شمسی و قمری است.

وی افزود: خداوند در آیه ۲۶ سوره کهف می‌فرماید، ‹‹قُلِ اللَّهُ أَعْلَمُ بِما لَبِثُوا›› بگو خداوند به سال‌هایی که اصحاب کهف در غار بودند آگاه‌تر است و می‌داند چند سال بوده، اما مهم اعجاز است، ‹‹لَهُ غَیْبُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ›› علوم غیبی زمین و آسمان به دست خدا است، ‹‹أَبْصِرْ بِهِ وَ أَسْمِعْ›› و شنوا و دانا است، ‹‹ما لَهُمْ مِنْ دُونِهِ مِنْ وَلِیٍّ وَ لا یُشْرِکُ فی‏ حُکْمِهِ أَحَداً›› اصحاب کهف به غیر از خداوندکس دیگری را نداشتند که بتواند آن‌ها را ۳۰۰ سال نگه دارد.

حجت الاسلام شاه فضل گفت: وهابیت که دین خود ساخته‌ای دارند معتقد هستند متوسل شدن به افراد و درخواست از آن‌ها شرک است و کمک گرفتن از اهل بیت (ع) هم شرک است چرا که خداوند هیچکس را در حکومت خودش شریک نمی‌کند.

وی در پاسخ به این سؤال که اهل بیت (ع) درحاکمیت جهان دخل و تصرف دارند یا ندارند، اگر دخالت داشته باشند دخالت در کار خدا است در حالی که خداوند هیچکس را در کار خود شریک نمی‌کند، افزود: رابطه دو شریک با یکدیگر کار شراکتی است.

دبیر جامعه روحانیت کاشان گفت: خداوند مالک همه آسمان و زمین است و شریک ندارد، اما خدایی مالک الملک است و ملک خود را به هرکس بخواهد می‌دهد و از هرکس هم بخواهد پس می‌گیرد.

وی افزود: اگر به اهل بیت (ع) متوسل می‌شویم به این معنی نیست که آن‌ها در کنار خدا و شریک خدا باشند که این خود شرک است که اگر از خدا چیزی بخواهی، اما اگر خدا نداد از اهل بیت (ع) بخواهد بگیرد که این شرک است در حالیکه واسط قرار دادن اهل بیت شرک در کار خدا نیست.

حجت الاسلام شاه فضل گفت: خداوند کار‌ها را به انسان واگذار می‌کند، اما نه عنوان شریک بلکه به عنوان مالک بخشی از کار‌ها را به فرشتگان، اهل بیت (ع) و یا به موجودات می‌دهد مانند آب که قدرت رفع تشنگی دارد، اما این قدرت آب را خدا به آب داده است.

وی افزود: برای شفا متوسل شدن به اهل بیت (ع) و یا استفاده دارو تفاوتی ندارد چرا که شفای از طریق اهل بیت (ع) و یا از طریق دارو از سوی خدا است و هر بیماری به دلیل مصرف دارو و معجزه‌ای درمان شود این درمان از اهل بیت و دارو نیست از آن خدا است که این درمان را گاهی از طریق دارو، گاهی از طریق اهل بیت (ع) و گاهی از طریق دعا است.

دبیر جامعه روحانیت کاشان گفت: متوسل شدن به اهل بیت (ع) برای واسطه بین ما و خدا است، از این رو در دعای جامعه کبیره از امام هادی عباراتی است که بیانگر این است که اهل بیت (ع) واسطه بین بنده و خدا هستند و بسیاری از برکاتی که بر ما نازل می‌شود به واسطه اهل بیت (ع) است./۱۳۰۷/پ310/ب1
محمد ملک آبادی
ارسال نظرات