۲۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۰
کد خبر: ۶۰۰۶۹۹
العربی الجدید عنوان کرد؛

سفر روحانی به عراق حامل پیام هایی سیاسی به واشنگتن است

سفر روحانی به عراق حامل پیام هایی سیاسی به واشنگتن است
یک رسانه قطری با اشاره به سفر روحانی به بغداد و برنامه های وی نوشت: این سفر حامل پیام هایی سیاسی به واشنگتن است.

به گزارش خبرگزاری رسا،‎ رسانه قطری «العربی الجدید» طی گزارشی نوشت: حسن روحانی رییس جمهور ایران امروز در برنامه ای بی سابقه به بغداد پایتخت عراق سفر کرد و سفارت ایران در بغداد اعلام کرده که روحانی در این سفر سه روزه دیدارهایی با مراجع دینی نجف از جمله آیت الله علی سیستانی مرجع عالی شیعیان عراق خواهد داشت.

در همین راستا یک مقام مسؤول در دفتر نخست وزیری عراق به العربی الجدید گفته است که هدف از سفر رییس جمهور ایران به بغداد امضای قرار دادها و نهایی کردن تفاهم های پیشین است که موضوعاتی چون تفاهم های اقتصادی، تجاری و سیاسی و موضوعاتی در خصوص مرزها و آب های مشترک دو کشور را شامل می شود.

این مقام عراقی ادامه داد: این سفر همچنین با هدف برطرف کردن مشکلات گذشته مثل مناقشه چاه های نفت مشترک، ترسیم مرزهای ایران - عراق، منابع آب، پرونده مبادلات تجاری و همچنین تاسیس بانک مشترک و برداشتن روادید میان دو کشور است.

وی پیش بینی کرد که توافق هایی نیز در خصوص افتتاح چند کنسولگری ایران در برخی دیگر از استان های عراق صورت بگیرد؛ موضوعی که به مذاق واشنگتن خوش نخواهد آمد.(هم اکنون کنسولگری های ایران در شهرهای اربیل، سلیمانیه، نجف، بصره و کربلا فعال است).

این مقام عراقی ضمن رد این موضوع که روحانی می خواهد از عراق بابت جنگ تحمیلی هشت ساله غرامت بگیرد، می افزاید، این پرونده مورد توجه نیست درحالی که در قطعنامه شماره 598 شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد پایان دادن به جنگ بین دو کشور و پرداخت غرامت تصریح شده است./983/ب101/ف

منبع: ایرنا

ارسال نظرات