۲۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۵
کد خبر: ۶۰۰۷۵۲

ابراز ناخرسندی بولتون از چهل سالگی جمهوری اسلامی ایران

ابراز ناخرسندی بولتون از چهل سالگی جمهوری اسلامی ایران
مشاور امنیت ملی کاخ سفید ضمن تاکید بر لزوم ادامه حضور آمریکا در سوریه و عراق، تلویحا از اینکه جمهوری اسلامی ایران بعد از 40 سال همچنان پابرجا است، ابراز ناخرسندی کرد.

به گزارش خبرگزاری رسا، «جان بولتون» مشاور امنیت ملی کاخ سفید در مصاحبه با شبکه «ای بی سی نیوز» ضمن ابراز ناخرسندی از چهل سالگی نظام جمهوری اسلامی ایران، بر تداوم حضور آمریکایی‌ها در عراق پس از خروج ایالات متحده از سوریه تاکید کرد.

مجری شبکه آمریکایی «ان‌بی‌سی‌ نیوز» در این مصاحبه از مشاور امنیت ملی کاخ سفید درباره سخنان ترامپ مبنی بر شکست ۱۰۰ درصدی داعش سوال کرد و گفت که آیا نبرد با داعش به اتمام رسیده است؟

بولتون گفت: «به نظر من اظهارات رئیس‌جمهور درباره شکست سرزمینی خلافت داعش، اظهاراتی شفاف بوده است. او هرگز نگفته که نابودی سرزمینی خلافت  به معنای پایان کامل داعش است و ما می‌دانیم که چنین چیزی صحت ندارد. می‌دانیم که همین الان دسته‌هایی پراکنده از جنگجویان داعش، هنوز در سوریه و عراق حضور دارند و خودش داعش در برخی بخش‌های دیگر از جهان در حال گسترش است. تهدید داعش باقی خواهد ماند».

مشاور امنیت ملی کاخ سفید بر «تعهد» ترامپ برای حضور نیروهای آمریکایی در عراق تاکید کرد و گفت: «البته یک دلیل برای اینکه رئیس‌جمهور متعهد به حضور آمریکا در عراق و باقی نگهداشتن بخش کوچکی از نیروهای ناظر در سوریه است، برای مقابله با احتمال واقعی ظهور مجدد داعش است تا ما در آن صورت، توان مقابله با چنین وضعیتی را داشته باشیم».

مجری شبکه «ای‌بی‌سی نیوز» سوال کرد: «من این را می‌دانم که ما (دولت آمریکا) از متحدانمان (برای تداوم حضور در سوریه و عراق) درخواست کمک کرده‌ایم. آیا متحدانمان هیچ تعهد قطعی برای کمک ارائه داده‌اند؟».

بولتون در جواب گفت: «قطعا من همین هفته گذشته گفت‌و‌گوهایی با همتایان فرانسوی و بریتانیایی خودم داشتم، من خلی خوش‌بینم که آنها دارند این موضوع را بررسی می‌کنند. به نظرم، این موضوع خیلی مهم است که ما در این باره تلاش کنیم و موضوع را پیگیری کنیم. این تلاش شاید توفیق یابد و شاید هم توفیق نیابد اما ژنرال (جوزف) دانفورد رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح تلاش زیادی کرده و به موفقیت قابل ملاحظه‌ای دست یافته است و ما هنوز پیگیر هستیم. تهدید داعش، تهدید القاعده و تهدید تروریستی، یک تهدید ایدئولوژیک در سطح جهان است».

مجری آمریکایی از بولتون سوال کرد: «ما واقعا نمی‌دانیم چطور به این تهدید ایدئولوژیک بپردازیم. آیا شما پیشرفتی در این زمینه داشته‌اید؟».

مشاور امنیت ملی کاخ سفید در پاسخ به این سوال، باز هم دشمنی و ضدیت خود با ایران را آشکار کرد و گفت: «به نظر من تا زمانی که این ایدئولوژی باقی است، تهدید ادامه دارد و شرایط متفاوتی در بخش‌های مختلف جهان وجود دارد اما برای مثال تهدید تروریستی از سوی ایران، آنهایی که از انقلاب اسلامی ۱۹۷۹ [۱۳۵۷ ش.] و به مدت ۴۰ سال گفته‌اند که این ایدئولوژی ناپدید خواهد شد و آنها بار دیگر به حکومت‌های نرمال تبدیل خواهند شد، این موضوع درباره ایران صحت نداشته است و آنها هنوز در چنگ یک حکومت مذهبی تندرو هستند و داعش، القاعده و دیگر گروه‌های تروریستی نشان می‌دهند که هیچ نشانه‌ای درباره از بین رفتن این تهدید دیده نمی‌شود».

اظهارات ضد ایرانی بولتون و ناخرسندی او درباره چهل سالگی جمهوری اسلامی ایران، در حالی مطرح شده که او چند سال قبل طی سخنرانی در تجمع گروهک تروریستی «منافقین» به آنها قول داده بود که جمهوری اسلامی ایران چهل سالگی خودش را نخواهد دید.

ارسال نظرات