۲۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۲
کد خبر: ۶۰۰۷۹۶
استاد دانشگاه:

آفت دوران دفاع مقدس فراموش کردن گنج‌های آن است

آفت دوران دفاع مقدس فراموش کردن گنج‌های آن است
استاد دانشگاه گفت: از جمله آفاتی که میراث فرهنگی دوران دفاع مقدس را تهدید می‌کند از دست دادن این گنج ها و فراموش کردن ایثار و فداکاری آنان است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمدرضا سنگری استاد دانشگاه امروز در نشست خبری «مقوله‌های پژوهشی اردوگاهی» که در موسسه پیام آزادگان برگزار شد، گفت: مجموعه آزادگان تمام تصویر و هویت ۸ سال دفاع مقدس ما هستند که شهید، جانباز، آزادگان فراوانی با خود دارند.

وی افزود: ما در موسسه آزادگان جدی‌ترین موضوعات و قلمرو و ساحت را برای مطالعه در حوزه آزادگان داریم.

سنگری بیان کرد: در کتاب مقوله‌های پژوهشی اردوگاهی به ۱۵ ساحت یا قلمرو پرداخته شده با عناوین اعتقادی، تاریخی، ادبی، اقتصادی، اموزشی، هنری، مدیریتی و .... به طور کلی ۴۹۹ عنوان در این کتابچه می‌توان دید که به نوعی پیشنهاد برای استادان، دانشجویان و پژوهشگران دانشگاهی است که از آنها استفاده کنند.

استاد دانشگاه با بیان اینکه در بخش دیگری از این کتاب به ادبیات داستانی با مقوله زندگی‌نامه و خاطره آزادگان پرداخته است؛ عنوان کرد: این بخش برای کودکان و‌نوجوانان مفید است.

وی ادامه داد: نوشتن چنین کتابی به اندازه چند کتاب وقت می برد، شایسته است سازمان‌های فرهنگی دانشگاهی و آموزش و پرورش وارد این حوزه شوند که میراث فرهنگی اصیل کشورمان را به نسل آینده منتقل کنیم.

سنگری با بیان اینکه هر کدام از آزادگان گنج بزرگی هستند تا زمانی که آنها را از دست ندادیم باید قدر بدانیم، گفت: شکوفایی کشور ما در دوران جنگ رخ داد بنابراین باید نسلی را که عامل این شکوفایی بود را دریابیم.

استاد دانشگاه افزود: از جمله آفاتی که میراث فرهنگی دوران دفاع مقدس را تهدید می کند از دست دادن این گنج ها و فراموش کردن ایثار و فداکاری آنان است اگر امروز ما درباره این آزادگان ننویسیم دیگران وارونه آن را خواهند نوشت و تصویری تاریک و تلخ از آن زمان را ترسیم می‌کنند و دیگر آن تقدس و تعالی وجود نخواهد داشت. چنین عواملی ضرورت پرداختن به موضوع آزادگان را زیاد می‌کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: موسسه پیام آزادگان از پایان نامه‌ها، پژوهش‌ها و‌رساله‌های دکتری در قالب علمی برگزار کرده و نقش حمایتی دارد و آثار تراز علمی را به مرحله چاپ و‌ نشر خواهد رساند./813/پ310/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات