۲۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۸
کد خبر: ۶۰۰۸۶۰
استاد حوزه علمیه:

معرفت نفس مقدمه خداشناسی است

معرفت نفس مقدمه خداشناسی است
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه انسان آینه تمام نمای صفات جلال و جمال خدا است، گفت: معرفت نفس مقدمه خداشناسی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام شیخ  علی اکبر جازاری، استاد حوزه علمیه و عضو هیات موسس مدرسه علمیه خواهران ثامن الائمه(ع)، امروز در همین مدرسه علمیه به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: مهمترین هدف بعثت و رسالت خطیر پیامبر اسلام  ترویج اخلاق بوده است، حضرت می فرمایند: من مبعوث شدم تا اخلاق بشریت کامل شود.

وی با بیان اینکه خداوند سه مخلوق آفریده است، اظهار داشت: دسته اول یعنی ملایکه نور مطلق هستند، تمام وجود آنها نور است و هیچ خواسته مادی و شهوانی ندارند اما دسته دوم وجودشان سراسر خواسته های مادی و شهوانی است که حیوانات در این دسته قرار می گیرند.

حجت الاسلام جازاری در ادامه ابراز کرد: انسان دسته سوم است که در وجودش هم نور و هم شهوت قرار گرفته‌، اگر نورانیت بر ظلمتش غلبه کند مقامش از ملائکه بالاتر می‌رود و اگر ظلمتش بر نورانیت او غلبه داشته باشد از حیوان پست تر می‌شود.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: خداوند پیامبر اکرم(ص) را برگزید، صفات انسانی و ملکوتی را در وجود ایشان تکمیل و به کمال رساند و به انسان کرامت و شرافت بخشید.

وی با بیان یک حدیث قدسی، گفت: خداوند در حدیث قدسی می فرماید: ای انسان من همه موجودات عالم را برای تو خلق کردم و تو را برای خود آفریدم و به تو شرافت دادم.

حجت الاسلام جازاری ادامه داد: انسان آینه تمام نمای صفات جلال و جمال خدا است او می تواند از خودشناسی به خداشناسی برسد و معرفت نفس مقدمه رسیدن به خداشناسی است.

استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه انسان در عالم دنیا تصور می کند در پوست، گوشت و استخوان محدود شده است در حالی که چنین نیست، عنوان کرد: انسان مادی نگر غرق در مادیات دنیا می شود در حالی که انسان با تقوا غرق در الهیات شده و از مواهب دنیا نیز لذت می برد.

وی با استناد به کلام امام علی(ع)، عنوان کرد: حضرت فرمودند: مثل دنیا مثل همان مار خوش خط و خالی است که برخی همانند کودکان با آن بازی می کنند در حالی که از زهر هلاک کننده او غافل هستند؛ انسان با تقوا در عین دینداری از مواهب دنیا نیز بهره‌مند است.

حجت الاسلام جازاری در پایان خاطرنشان کرد: دنیا مدح شده به اندازه رفع نیاز انسان و مذمت شده از اینکه انسان نسبت به او حب داشته باشد، بنابراین زندگی خودتان را به گونه‌ای بسازید که در سایه تقوا محور برنامه هایتان دین و اخلاقیات باشد./813/پ202/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات