۲۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۷
کد خبر: ۶۰۰۸۶۹
آیت الله نوری همدانی:

اداره کشور تنها از طریق مبانی دینی ممکن است

اداره کشور تنها از طریق مبانی دینی ممکن است
حضرت آیت الله نوری همدانی با بیان اینکه دشمن همیشه سعی می کند میان مسلمانان اختلاف افکنی کند، گفت: اداره مملکت تنها از طریق مبانی دینی ممکن است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله نوری همدانی از مراجع تقلید پیش از ظهر امروز در دیدار رییس و اعضای انجمن اصول حوزه با اشاره به وسعت و اهمیت علم اصول فقه، جریان اخباری گری در دوران صفویه را مورد توجه قرار داد و گفت: دشمن همیشه سعی می کند میان مسلمانان اختلاف افکنی کند، از همین جهت هنگامی که شکوه تشیع را در دورران صفویه دید، جریان اخباریان را به وجود آورد تا با اصولی ها مقابله کرده و جریان دین را رو به حاشیه ببرد.

وی با بیان اینکه اخباریان بدعت گذاری های بسیاری در مباحث اصولی و به تبع در احکام دینی انجام دادند، اظهار داشت: در دوران صفویه اصول در همه حوزه های علمیه  به دست اخباریان افتاد و علما در خفا به مباحثه مباحث اصولی می پرداختند.

 یکی از مزایای مکتب اهل بیت(ع) را تربیت علما و مجتهدان دانست و اظهار داشت: اهل بیت(ع) این کار را انجام می دادند تا بدین وسیله بتوانند در برابر انحرافات به صورت مستدل بحث کنند.

حضرت آیت الله نوری همدانی خاطرنشان کرد: فقه امروزی ما همان فقه نابی است که از زمان معصومان(ع) به دستمان رسیده است؛ همه معصومان(ع) از طرق مختلف همواره شاگردان خویش را به علم اصول و علم استنباط احکام فقهی تشویق می کردند.

این مرجع تقلید تأکید کرد: ممکن است انسان در جایی با حکم دینی آشنا نباشد، از همین جهت علم اصول بسیار می تواند کارآمد باشد، زیرا انسان با استفاده از مبانی اصولی به تکلیف خود پی می برد؛ امروز باید دانست همه علومی که امروز در حوزه معمول است، از زمان اهل بیت(ع) به دستمان رسیده است.

وی با بیان اینکه طی قرون اخیر علم اصول فقه بسیار رونق یافته است، به فقاهت آیت الله بروجردی اشاره کرد و افزود: ایشان در درس فقه و اصول خود سیر تاریخی مسائل را بیان می کردند تا نسبت به نظر ائمه معصومین(ع) آگاه شویم؛ امروز باید بدانیم که تا نظر ائمه(ع) را به درستی ندانیم، نسبت به علوم دینی مسلط نخواهیم شد.

حضرت آیت الله نوری همدانی با اشاره به ضرورت تعیین روزی مشخص برای تجلیل از علم اصول تأکید کرد: وظیفه داریم برای علوم بزرگی همچون فقه، اصول، تفسیر و کلام روز معینی داشته باشیم تا از آنها تجلیل صورت گیرد.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان اینکه همه علوم از علوم دینی نشأت گرفته است، ابراز داشت: با توجه به تاریخ در می یابیم که همه پیشرفت های علمی غرب نیز مرهون اندیشمندان مسلمان است.

وی با تأکید بر اینکه اداره مملکت تنها از طریق مبانی دینی ممکن است، خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی از متن علمای دین برخاسته است و ما باید برای پاسداشت علوم دینی را به خوبی پاس بداریم./841/پ202/ق

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 2
حسین ثالث موید
ارسال نظرات