۲۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۰
کد خبر: ۶۰۰۸۷۵

مهمترین اخبار اقتصادی سه شنبه ۲۱ اسفند ۹۷ | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار

مهمترین اخبار اقتصادی سه شنبه ۲۱ اسفند ۹۷ | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار
با تصمیم ستاد تنظیم بازار، مقرر شد با هدف کاهش قیمت اقلام مورد نیاز، نمایشگاه‌های فروش بهاره در سراسر کشور به صورت فوق‌العاده فعالیت کنند.
به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی سه شنبه ۲۱ اسفند ماه ۹۷ به شرح ذیل است:

تقویت ۵۳۸ واحدی شاخص کل بورس

امروز بورس تهران در حالی با معاملاتی کم حجم و توأم با تکاپوی معامله‌گران برای نقد کردن بازدهی‌ها روبه‌رو بود که شناسایی تک‌سهم‌ها و انتظار برای عرضه‌های اولیه پیش‌رو باعث شد تا فشار فروش در بازار کم‌حجم امروز در برابر سیگنال‌های خرید در گروه‌های مختلف برابری کنند.
 
شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران (تدپیکس) در پایان معاملات امروز سه شنبه ۲۱ اسفند ماه ۹۷ با افزایش ۵۳۸ واحدی به رقم ۱۶۷ هزار و ۹۰۹ واحد رسید.

شاخص کل هم وزن، اما با افزایش ۸۴ واحدی عدد ۳۱ هزار و ۴۰۷ واحد را به نمایش گذاشت.

شاخص سهام آزاد شناور نیز با افزایش ۸۰۰ واحدی به رقم ۱۸۸ هزار و ۴۲۶ واحد دست یافت.

شاخص بازار اول، اما در حالی با افزایش ۳۴۱ واحدی به رقم ۱۲۶ هزار و ۱۴۹ واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با افزایش ۱۳۳۰ واحدی عدد ۳۲۲ هزار و ۸۲۵ واحد را به نمایش گذاشت.

امروز همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) نیز با کاهش ۶ واحدی بر روی رقم دو هزار و ۹۰ واحد نشست.

بر اساس این گزارش، امروز معاملات سهام در نماد معاملاتی شرکت‌های فولاد مبارکه با ۱۸۰ واحد و صنایع ملی مس ایران با ۱۳۰ واحد و تاپیکو با ۱۱۹ واحد افزایش بیشترین تأثیر مثبت را بر برآورد شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند.

در مقابل، معاملات سهام در نماد معاملاتی شرکت‌های پتروشیمی مبین با ۴۶ واحد، گروه مپنا با ۳۹ واحد و پتروشیمی پردیس با ۲۶ واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را در محاسبه این نماگر به دوش کشیدند.

ارزش کل معاملات نقدی امروز بورس تهران در حالی به بیش از ۶۵۰ میلیارد تومان نمایش داده شد که ناشی از دست به دست شدن یک میلیارد و ۷۹۶ میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی ۱۵۰ هزار و ۷۱۸ نوبت داد و ستد بود.

طی معاملات امروز نماد معاملات شرکت‌های سرمایه‌گذاری توسعه گوهران امید، شاهد، تأمین سرمایه امید، تولید فیبر ایران، سرمایه‌گذاری مس سرچشمه، فرآورده‌های غذایی و قند چهارمحال، بیمه کوثر، صنعتی دریایی ایران، داروسازی آوه، سرمایه‌گذاری صنعت و معدن، معادن منگنز ایران، بانک سینا، البرز دارو از سوی ناظر بازار بازگشایی و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های البرز دارو، سرمایه‌گذاری مس سرچشمه، بیمه سامان، رهشاد سپاهان، ریل‌سیر کوثر، گروه سرمایه‌گذاری صنایع و معادن فلات ایران، کارخانجات مخابراتی ایران، بیمه نوین، تولید و صادرات ریشمک، داروسازی تهران شیمی، مدیریت انرژی امید تابان هور، پتروشیمی فارابی، خدمات فنی فولاد یزد، افست، بانک اقتصاد نوین، مهندسی تکنوتار، فنرسازی زر، پرداخت الکترونیک سامان کیش، شیر پاستوریزه پگاه اصفهان، تولیدی چدن‌سازان، گروه مپنا، همکاران سیستم، بانک تجارت، سیمان شمال، سرمایه‌گذاری صنعت بیمه متوقف شدند.

امروز همچنین آگهی عرضه اولیه ۱۰ درصد از سهام شرکت تأمین سرمایه نوین به عنوان پانصد و بیست و پنجمین شرکت پذیرفته شده، برای اولین بار پس از پذیرش به منظور عرضه اولیه در بورس تهران برای فردا چهارشنبه ۲۲ اسفند ماه منتشر شد.

امروز در بازار ۲ بورس تهران که به معاملات درون‌گروهی سهامداران عمده اختصاص دارد بیش از ۴۳ میلیون سهم فروسیلیس ایران به ارزش کمتر از ۳۲ میلیارد تومان کد به کد شد.

در ملی صنایع مس ایران نیز ۲۵ میلیون سهم به ارزش ۹ میلیارد تومان معاملات انتقالی میان سهامداران عمده را تجربه کرد، همچنین ۲۰ میلیون سهم توسعه معادن فلزات به ارزش کمتر از ۸.۵ میلیارد تومان به کد‌های درون‌گروهی سهامداران عمده انتقال یافت و بیش از ۱۹ میلیون سهم گروه صنعتی پاکشو به ارزش بیش از ۴۶ میلیارد تومان با معاملات انتقالی همراه شد.

امروز همچنین ۱۳ میلیون سهم فولاد کاوه جنوب کیش به ارزش کمتر از ۵ میلیارد تومان شاهد معاملات انتقالی بود در معدنی و صنعتی چادرملو نیز بیش از ۱۰ میلیون سهم به ارزش بیش از ۴ میلیارد تومان به کد‌های درون گروهی سهامدار عمده انتقال یافت.

همچنین بیش از ۵.۵ میلیون سهم معدنی و صنعتی گل‌گهر به ارزش بیش از ۴ میلیارد تومان کد به کد شد. همچنین ۵ میلیون سهم سرمایه‌گذاری دارویی تأمین به ارزش ۳ میلیارد تومان و ۵ میلیون سهم سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی به ارزش ۱.۵ میلیارد تومان با تجمیع سهام به کد درون‌گروهی سهامدار عمده روبه‌رو شده‌اند.

همچنین کمتر از ۳.۵ میلیون سهم لابراتور داروسازی دکتر عبیدی به ارزش کمتر از ۸.۵ میلیارد تومان به کد‌های درون گروهی سهامدار عمده انتقال یافت و در نهایت بیش از ۳ میلیون سهم پرداخت الکترونیک سامان کیش به ارزش کمتر از ۵.۵ میلیارد تومان کد به کد شد.

بر اساس این گزارش امروز بازار سهام در حالی معاملاتی کم‌حجم را نظاره‌گر بود که به نظر می‌رسید با توجه به عرضه‌های اولیه پیش‌رو در کنار لزوم نقد کردن بازدهی‌های کسب شده در روز‌های گذشته، بورس‌باز‌ها دوباره به دنبال تک‌سهم‌های نوسانی فرابورسی کشانده شده‌اند.

در این بین غلبه عرضه بر تقاضای سهام امروز جدای از تحرک بازارگردان‌ها در گروه خودرویی‌ها و قطعه‌سازان سرمایه‌گذاری‌ها، محصولات غذایی، لاستیک و ماشین‌آلات، تجهیزاتی‌ها، رایانه، پالایشی‌ها، معدنی‌ها و ساختمانی‌ها و همچنین شرکت‌های کوچک گروه فلزات اساسی چربش بیشتری داشت.
________________________

قیمت طلا، قیمت سکه و قیمت دلار
 
امروز در بازار آزاد سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید با کاهش نسبت به روز قبل در قیمت ۴ میلیون و ۴۶۴ هزار تومان و طرح قدیم ۴ میلیون و ۳۷۶ هزار تومان معامله می‌شود.

در بازار آزاد هر قطعه نیم‌سکه بهار آزادی ۲ میلیون و ۴۲۹ هزار تومان، ربع‌سکه یک‌میلیون و ۵۴۷ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی ۸۳۸ هزار تومان فروخته می‌شود.

هر گرم طلای ۱۸ عیار هم ۴۰۸ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است، ضمن آنکه هر اونس طلا در بازار‌های جهانی با قیمت ۱۲۹۵.۵ دلار معامله می‌شود.

صرافی‌های بانک‌ها قیمت دلار را برای روز جاری، ۱۲ هزار و ۸۸۰ تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۱۲ هزار و ۸۳۰ تومان خریداری می‌کنند. قیمت دلار نسبت به قیمت‌های پایانی روز کاری قبل ۲۰ تومان کاهش داشته است.

برهمین اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک ها، ۱۴ هزار و ۸۵۰ تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها ۱۴ هزار و ۸۰۰ تومان است.
________________________
 
ارز ۴۲۰۰ تومانی به نتیجه نرسید
 
فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی حضور در جمع نمایندگان مجلس خبرگان را بسیار خوب ارزیابی کرد و اظهار داشت: عمده پرسش اعضای مجلس خبرگان در مورد نحوه واگذاری‌ها، خصوصی سازی، قیمت کالا‌های اساسی، نرخ ارز، مدیریت بازار و کنترل تورم بود که به این سوالات پاسخ داده شد.

دژپسند افزود: مطرح شدن این سوالات طبیعی است و ما نیز خودمان را متعهد به پاسخگویی به این پرسش‌ها می‌دانیم.

هدف دولت از اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی محقق نشد

وزیر امور اقتصادی و دارایی، در خصوص مشکلات پیش آمده در نحوه واگذاری ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی هم گفت: اصرار دولت بر این است تا مانع از فشار اقتصادی، به طبقات پایین شود، به همین دلیل هم با هدف افزایش نیافتن قیمت کالا‌های اساسی، ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی به این کالا‌ها اختصاص داد، اما این اقدام در عمل، آن طور که باید نتیجه نداد؛ بنابراین اگر قرار باشد به دهک‌های پایین، به ویژه دهک‌های پنجم و ششم فشار‌هایی از این ناحیه وارد شود، دولت قطعاً سیاست خود را تغییر می‌دهد.

وی افزود: هم اکنون دولت بر روی برخی طرح‌ها مطالعه می‌کند و قطعاً روش‌هایی را اتخاذ خواهیم کرد تا مانع از فشار آمدن به اقشار ضعیف جامعه شود.

کنترل فشار شب عید بر بازار ارز

دژپسند در خصوص اقدامات انجام شده با هدف کنترل بازار ارز در شب عید هم گفت: خوشبختانه دولت در این خصوص، شورای عالی اقتصادی متشکل از وزیر صنعت، معدن و تجارت، وزیر نفت، رئیس سازمان برنامه و بودجه، رئیس کل بانک مرکزی و وزیر امور اقتصادی و دارایی را تشکیل داده که ما در آخرین نشست این شورا، تدابیر و مشوق‌هایی را با هدف تسهیل در بازگشت ارز حاصل از صادرات اتخاذ کرده‌ایم که باعث خواهد شد بازگشت ارز به کشور بیشتر شود؛ بنابراین اگر چنین اتفاقی بیفتد فشار شب عید بر بازار ارز کنترل خواهد شد.

واگذاری بنگاه‌های بانک‌های دولتی تا پایان سال ۹۸

وی در خصوص حمایت از کالا‌های ایرانی در سال ۹۷ نیز افزود: همین که تراز تجاری کشور، یک و نیم میلیارد دلار مثبت است، نشان می‌دهد در سال ۹۷ واردات کاهش پیدا کرده و ما بخش قابل توجهی از نیاز خود را از طریق تولیدات داخلی تأمین کرده‌ایم.

دژپسند، در پاسخ به سؤالی در مورد برنامه وزارت امور اقتصادی و دارایی برای کاهش بنگاه‌داری بانک‌ها هم گفت: در این خصوص برنامه‌ای را تدوین کرده‌ایم که در صورت تأیید این برنامه در مراجع ذی صلاح تا یک سال آینده تمامی بنگاه‌های بانک‌های دولتی واگذار خواهد شد و آخر سال ۹۸ خبر‌های خوبی در این زمینه به مردم خواهیم داد.
________________________

بهای نفت افزایش یافت
 
بهای هر بشکه نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا در معاملات امروز بیش از ۱۸ سنت افزایش یافت و به ۵۶ دلار و ۹۷ سنت در هر بشکه رسید.
 
قیمت شاخص نفت خام برنت نیز با ۱۷ سنت افزایش امروز به ۶۶ دلار و ۷۵ سنت برای هر بشکه رسیده است.
 
تشدید بحران‌های سیاسی و اقتصادی در ونزوئلا و کاهش صادرات نفت این کشور که یکی از اعضای سازمان صادرکنندگان نفت (اوپک) به شمار می‌آید، زمینه افزایش بهای نفت را فراهم آورده است.
 
اوپک و کشور‌های غیر عضو آذرماه امسال توافق کردند از آغاز ماه ژانویه سال جاری میلادی (دی ۹۷) تولیدات خود را به منظور تنظیم قیمت‌ها به مدت ۶ ماه روزانه ۱.۲ میلیون بشکه کاهش دهند.
________________________

فعالیت فوق‌العاده نمایشگاه‌های بهاره برای کاهش قیمت اقلام اساسی

با تصمیم ستاد تنظیم بازار، مقرر شد با هدف کاهش قیمت اقلام مورد نیاز، نمایشگاه‌های فروش بهاره در سراسر کشور، با صلاحدید ستاد‌های تنظیم بازار استانی فعالیت کنند و فروشگاه‌های زنجیره‌ای و اصناف نیز فروش فوق‌العاده را در دستور کار قرار دهند. همچنین تأمین و توزیع کالا‌های اساسی در کنار اجرای طرح تنظیم بازار میوه و مرکبات در حال پیگیری و اجراست.
 
ستاد تنظیم بازار با هدف پیشگیری از سوء‌استفاده‌های احتمالی، طرح تشدید بازرسی و نظارت ویژه با همکاری سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، سازمان صنعت، معدن و تجارت استان‌ها، بازرسی اتاق اصناف و سازمان تعزیرات حکومتی و سازمان‌های جهاد کشاورزی استان‌ها را اجرا می‌کند.

بر اساس راهبرد‌های ستاد، مقرر شد اطلاع رسانی به موقع و شفاف از وضعیت بازار به کارگروه ملی تنظیم بازار و وزارتخانه‌های ذیربط منتقل شود. همچنین مصوب شد، با هدف حفظ آرامش بازار، با پدیده قاچاق به ویژه قاچاق کالا‌های اساسی و ضروری در استان‌های مرزی مقابله شود. /۳۰۳/۹۶۹/م
محمدرضا محمودخانی
ارسال نظرات