۲۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۰
کد خبر: ۶۰۰۹۴۳
سر مقاله؛

تصویر عراق

تصویر عراق
سفر آقای حسن روحانی به عراق این بحث را در محافل سیاسی رونق می‌دهد که روابط ایران و عراق از چه وضعیتی برخوردار است.
به گزارش خبرگزاری رسا، سفر آقای حسن روحانی به عراق این بحث را در محافل سیاسی رونق می‌دهد که روابط ایران و عراق از چه وضعیتی برخوردار است.
 
به نظر می‌رسد دولت در عراق نقش متوازن‌کننده نیرو‌های مذهبی، سیاسی و نظامی را به‌عهده دارد و از سویی باید بتواند رضایت نجف، به‌ویژه آیت‌الله سیستانی را جلب کند، کاری که نوری المالکی نتوانست به خوبی انجام دهد.
 
از سوی دیگر باید بتواند نیرو‌های سیاسی را -که نماینده نیرو‌های اجتماعی در سه دسته شیعه، سنی و کرد هستند- هماهنگ کند و دست آخر باید توانایی تعامل با نیرو‌های نظامی را، از حشدالشعبی گرفته تا نیرو‌های خارجی، داشته باشد.
 
در عین حال دولت عراق باید بتواند بین ماهیت عرب و ماهیت شیعه خود توازن ایجاد کند. روابط ایران و عربستان به‌گونه‌ای است که ایجاد توازن بین این دو ماهیت برای دولت سخت و چنین شرایطی طبیعتاً وزن عراق را در سطح منطقه کم خواهد کرد.
 
عراق در سطح منطقه‌ای سعی می‌کند تبدیل به متحد اصلی ایران نشود و با فاصله‌ای منطقی با تهران حرکت کند.
 
در عین حال توانایی امنیت‌سازی ایران در عراق، میل به دوستی برای بغداد را بیشتر می‌کند. با این وجود عراق هم به نقش منطقه‌ای ایران کمک خواهد کرد و هم در حد خود زمینه یاری در مسأله تحریم‌ها را فراهم می‌آورد. در عین حال کم‌شدن شکاف‌ها میان جنبش صدر و مجلس اعلا و حشدالشعبی در میان‌مدت به افزایش نقش ایران در عراق منجر خواهد شد. /۱۰۱/۹۶۹/م
محمدرضا محمودخانی
منبع: صبح نو
ارسال نظرات