۲۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۴
کد خبر: ۶۰۰۹۴۵
دبير جامعه روحانيت كاشان:

توفيق انجام عبادت خدا سجده شكر دارد

توفيق انجام عبادت خدا سجده شكر دارد
دبير جامعه روحانيت كاشان گفت: توفيق انجام تسبيح و ذكر خدا و صلوات و اقامه نماز بلافاصله سجده شكر دارد كه خدا چنين فرصت نابي را به انسان داده است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام علیرضا شاه فضل سه شنبه شب در جلسه تفسیر قرآن که در امامزاده ابراهیم فین کاشان برگزار شد در تفسیر آیه ۱۹ سوره انبیاء که می‌فرماید، ‹‹وَ لَهُ مَنْ فِی السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ مَنْ عِنْدَهُ لا یَسْتَکْبِرُونَ عَنْ عِبادَتِهِ وَ لا یَسْتَحْسِرُونَ››، گفت: موضوع این آیه در رابطه با ملائکه الله است.

وی افزود: خداوند درعالم مادی موجودات زنده و کوه و دشت و زمین و آسمان را خلق کرده است، اما در عالم ماورای ماده ملائکه را دارد که در آیات قرآن در رابطه با ملائکه مطالب بسیار و متعددی آورده است.

حجت الاسلام شاه فضل گفت: ملائکه با چشم مادی دیده نمی‌شوند، اما اگرخدا اجازه بدهد هر یک از ملائکه می‌تواند به صورت مادی درآمده و از سوی انسان رؤیت شوند، از این رو زمانی که جبرئل به پیامبراکرم (ص) نازل می‌شد به شکل پیرمردی نازل می‌شدکه مردم او را شبیه دحیه کلبی می‌دیدند به همین دلیل پیامبر به مردم اعلام کرد هر زمانی که دحیه کلبی نزد من است شما حضور نداشته باشید، چون ممکن است جبرئیل باشد.

وی افزود: تعداد ملائکه به اندازه‌ای زیاد است که قابل احصا و شمارش نیست، در برخی از روایات گفته شده است هر قطره باران یک ملک موکل دارد که دستورات الهی را اجرا و به تعبیر قرآن ذره‌ای از قرآن تخطی ندارند.

دبیر جامعه روحانیت کاشان با اشاره به اینکه دو ملک همیشه و در همه حال در کنار انسان هستند، گفت: بر سر هر انسان دو ملک است که اعمال و رفتار انسان را می‌نویسند.

وی افزود: در آیه ۱۱ سوره رعد نیز می‌فرماید، ‹‹لَهُ مُعَقِّباتٌ مِنْ بَیْنِ یَدَیْهِ وَ مِنْ خَلْفِهِ›› تعدادی ملک جلوی انسان و تعدادی پشت سر انسان، ‹‹یَحْفَظُونَهُ مِنْ أَمْرِ اللَّهِ›› هستند که از انسان محافظت و از بلا‌ها نجات می‌دهند.

حجت الاسلام شاه فضل گفت: در برخی از روایت می‌فرماید، خداوند برخی ملائکه را ویژه کودکان فرستاده است تا از آن‌ها مراقبت و ازحوادث نجات می‌دهد، از این رو انسان‌ها در پیرامون خود برخی از ملائکه را برای حفاظت از خود دارند.

وی افزود: سوره مبارکه صافات نیز ویژه ملائکه است و می‌فرماید، ‹‹وَالصَّافَّاتِ صَفًّا›› ملائکه‌ای که به صف ایستاده اند و هریک مقام و جایگاهی دارند و هر اتفاقی در این عالم یک ملائکه‌ای ویژه خود دارد.

دبیر جامعه روحانیت گفت: برخی از ملائکه مانند جبرئیل ملائکه خاص هستند که به تعبیر برخی روایات بزرگترین ملائکه خدا و مامور نزول آیات قرآن است و برخی گفته اند مأمور نزول آیات توران نیز بوده است.

حجت الاسلام شاه فصل ابراز کرد: برخی از ملائکه درپایان جهان هستی در صور می‌دمند و برخی دیگر در آغاز جهان آخرت در صور می‌دمند تا مردم از قبر برخیزند و به نزد خدا می‌روند و برخی دیگر خازنان بهشت و برخی دیگر خازنان جهنم هستند.

وی افزود: خداوند امورات خود را از سوی ملائکه انجام می‌دهد و ویژگی ملائکه این است که نسبت به عبادت الهی تکبر ندارند و این در حالی است که انسان گاهی به دلیل عبادتی که انجام داده است مغرور می‌شود و به خدا تکبر دارند.

دبیر جامعه روحانیت کاشان گفت: منظور از تکبر در عبادت این است که انسان برای انجام هر کاری باید بداند کاری را که انجام داده است با کمک خدا بوده و برای انجام هر کاری در برابر خدا کرنش کند و بگوید ‹‹لا حول و لا قوة الا بالله العلی العظیم›› در غیر این صورت تکبرکرده است.

حجت الاسلام شاه فضل بیان کرد: خداوند هر کاری به ملائکه بگوید بدون، چون چرا انجام می‌دهند و عصیان و نافرمانی ندارند و صبح و شب عبادت و تسبیح خدا را می‌کنند و هیچگاه خسته نمی‌شوند.

وی افزود: پیام عبادت ملائکه این است که خدا هیچ نیازی به عبادت ما و سجده ملائکه ندارد و اگر دستور به سجده و تسبیح شده است برای این است که عبادت کننده از کنار این عبادت به سود و بهره‌ای برسد.

دبیر جامعه روحانیت کاشان گفت: انسان هرگاه توفیق سجده و تسبیح و ذکر خدا و عبادت خدا را دارد باید بلافاصله خدا را شکر و سجده کند که توفیق عبادت خدا را داشته است./۱۳۰۷/پ310/ب1
محمد ملک آبادی
ارسال نظرات