۲۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۵
کد خبر: ۶۰۰۹۶۶
حجت الاسلام والمسلمین مؤمنی:

زیارت جامعه کبیره یک دوره کامل و جامع امام شناسی است

زیارت جامعه کبیره یک دوره کامل و جامع امام شناسی است
استاد حوزه علمیه زیارت جامعه کبیره را یک دوره کامل و جامع امام شناسی دانست و آن را از نظر قوت سند، جامعیت متن و فصاحت کلام بی نظیر بیان کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین مؤمنی استاد حوزه علمیه، شب گذشته در مسجد دانشگاه امام صادق(ع)، گفت: انسان برای آن‌که بتواند در دنیا و آخرت سعادتمند باشد باید بر اساس آیات الهی به وسایل سعادت تمسک بجوید.

وی افزود: قرآن کریم و ائمه اطهار(ع) دو وسیله‌ای هستند که انسان با تمسک به آنان می‌تواند به قرب الهی نائل شود. حضرت فاطمه زهرا(س) می‌فرمایند: ما محل ارتباط مردم با خداوند متعال هستیم.

حجت الاسلام والمسلمین مؤمنی با بیان حدیثی از پیامبر اسلام مبنی بر اینکه صراط مستقیم من هستم و بعد از من علی و فرزندان ایشان هستند، عنوان کرد: همچنین فرمودند صراط همان معرفت به خداوند، اقرار به من و مودت با اهل‌بیت من است؛ هرکسی بخواهد اهل نجات باشد باید سوار بر کشتی اهل‌بیت(ع) شود.

استاد حوزه علمیه با تأکید بر اینکه اهل‌بیت(ع) باب الله است، اظهار داشت: انسان باید به‌صورت مستمر با اهل‌بیت(ع) ارتباط داشته باشد تا بتواند به قرب الهی دست یابد یکی از راه‌های ارتباط زیارت است.

وی در ادامه بابیان اینکه زیارت اگر با آداب خاص خود همراه باشد اثر عظیمی در روح و جان انسان می‌گذارد، گفت: همان‌گونه که انس با قرآن کریم زنگار قلب را از بین می‌برد زیارت نیز اثر عظیمی در روح و قلب انسان دارد. در امر زیارت لازم است انسان با مقدمه و آداب وارد حریم آل الله شود و بداند که امام معصوم حی و حاضر است.

حجت الاسلام والمسلمین مؤمنی با تأکید بر اینکه زیارت جامعه کبیره یک دوره کامل و جامع امام شناسی است، عنوان کرد: زیارت جامعه انشاء شده امام هادی(ع) است که برای هر فقره آن روایات فراوانی واردشده است. مرحوم مجلسی(ره) می‌فرمایند: زیارت جامعه ازنظر سند قوی‌ترین و ازلحاظ متن کامل‌ترین و ازمنظر فصاحت فصیح‌ترین زیارت است، زیارت جامعه کبیره بیانگر کلام فوق مخلوق و پایین‌تر از کلام خالق است.

استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه جایگاه امامت در زیارت جامعه کبیره به‌صورت مفصل و کامل تبیین شده است، بیان داشت: امام راحل اهتمام ویژه‌ای به قرائت جامعه کبیره داشتند؛ زیارت جامعه برای انسان نورانیت می‌آورد چراکه امامان معصوم معدن حکمت و نورانیت هستند.

وی بابیان اینکه مکتب اهل‌بیت(ع) مکتب عبودیت، بندگی و توحید است، گفت: امام محمدباقر(ع) می‌فرمایند: هرکسی که مطیع اوامر الهی باشد دوست ما و در غیر این صورت دشمن اهل‌بیت(ع) خواهد بود؛ خیر الهی به‌واسطه اهل‌بیت(ع) به انسان می‌رسد بنابراین اگر کسی بخواهد سیر الی الله داشته باشد تنها به‌واسطه اهل‌بیت(ع) این مهم امکان‌پذیر خواهد بود.

حجت الاسلام والمسلمین مؤمنی با اشاره به اینکه انسان‌های سست‌عنصر نسبت به اهل‌بیت(ع) دچار شک و تردید می‌شوند، اظهار داشت: ثمره رابطه با ولایت نجات و روی‌گردانی از آنان هلاکت است./813/پ202/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات