۲۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۹
کد خبر: ۶۰۰۹۷۳
آیت الله مکارم شیرازی در درس خارج:

قوه قضاییه به تحول نیاز دارد | آقای رئیسی آشنا به پیچ و خم ها است

قوه قضاییه به تحول نیاز دارد | آقای رئیسی آشنا به پیچ و خم ها است
حضرت آیت الله مکارم شیرازی با تبریک انتصاب آیت الله رئیسی به عنوان رییس دستگاه قضا، بر لزوم تحول در قوه قضاییه تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، در حالی که تنها دور روز از معارفه و آغاز فعالیت آیت الله رئیسی در قوه قضاییه می گذرد، امروز حضرت آیت الله مکارم شیرازی در جلسه درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم، ضمن تبریک انتصاب وی، توصیه ها و راهکارهایی به منظور بهبود عملکرد قوه قضاییه و حل مشکلات ارائه کرد.

حضرت آیت الله مکارم، رییس جدید دستگاه قضا را با توجه به سوابق طولانی اش در این دستگاه، آشنا به مشکلات و پیچ و خم ها دانست و ضمن گلایه تلویحی از عدم ارتباط کافی با حوزه در دوره مدیریت سابق قوه، بار دیگر بر لزوم حل مشکل زندانیان مهریه تاکید کرد.

وی با بیان این که امیدواریم با آمدن ایشان تحولی در قوه قضاییه پیدا شود، گفت: مردم دغدغه ها و نارضایتی هایی از دستگاه قضایی دارند؛ تاکید ما این است که باید با برنامه ریزی مناسب مشکلات حل شود.

منشأ مشکلات دستگاه قضا

حضرت آیت الله مکارم شیرازی اظهار داشت: مشکلات از چند ناحیه سرچشمه می گیرد، نخست طولانی شدن روند رسیدگی به پرونده ها، گاهی سال ها طول می کشد و هنوز یک پرونده در جریان است.

وی افزود: یک علت این مساله این است که بخشی از مردم برای کوچک ترین اتفاقات به دادگاه مراجعه می کنند، سابقا با حکمیت و ریش سفیدی مشکلات را حل می کردند، این مشکل فرهنگی است و باید آموزش های لازم در این خصوص به مردم ارائه شود.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم تشریفات دست و پاگیر موجود را از  دیگر عوامل اطاله دادرسی دانست و با تاکید بر حذف این تشریفات، گفت: اگر مشکل قانونی وجود دارد باید در مجلس قانونی بگذارند تا این مشکل حل شود.

این مرجع تقلید با بیان این که عامل دیگر اطاله دادرسی، سوء استفاده برخی از وکلا است، گفت: برخی وکلا که وجدان ضعیفی دارند می گویند تا می توانید پرونده را طولانی کنید؛ اینها از پیچ و خم های قانون استفاده می کنند و سبب می شوند تا روند رسیدگی طولانی شود، جلوی اینها هم باید گرفته شود.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی تصریح کرد: وکلای محترم دادگستری بدانند اگر حق با طرف است قبول کنند و اگر حق با کسی نیست قبول نکنند، شرعا طرفداری از باطل جایز نیست.

ارتباط قوه قضاییه با حوزه کم است

این مرجع تقلید افزود: مشکل دیگر این است که ارتباط دستگاه قضا با حوزه کم است، باید بیش از این ارتباط وجود داشته باشد، خیلی از مسائل راه حل دارد؛ ما در دوران ریاست سابق قوه قضاییه گفتیم هزاران نفر از جوانان به خاطر مهریه در زندان هستند؛ بیایید بنشینیم و حل کنیم اما نیامدند؛ الان هم عرض می کنیم اینهایی که به خاطر مهریه در زندان هستند بیگناه هستند و راه حل دارد.

وی یادآورشد: ارتباط دستگاه قضایی ما با حوزه های علمیه باید قوی باشد چراکه راه حل بسیاری از مشکلات در حوزه و درس های خارج است؛ تاکید ما این است که مسؤولان قضاییه باید تحولی در نظام قضایی ایجاد کنند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم اضافه کرد: در عین حال که تشکر می کنیم از زحمات کسانی که مخلصانه زحمت می کشند و کار می کنند، اما معتقدیم این کافی نیست و باید تحولی در تشکیلات قضایی پیدا شود. خوشبختانه آقای رییسی سوابق زیادی در دستگاه قضایی دارد، ایشان پیچ و خم ها را می داند باید بنشینند و مشکلات را شناسایی کنند.

وی اضافه کرد: گاهی اوقات جرم های بزرگ و کلان واقع می شود و بعد دستگاه ها خبردار می شوند؛ در رسانه ها نوشته بودند در یکی از همین پرونده هایی که اخیرا در جریان است، 242 حساب بانکی برای پسر هشت ساله اش باز کرده بود، چرا باید اجازه داد چنین اتفاقی رخ دهد؟

این مرجع تقلید با تاکید بر هوشیاری و مراقبت دستگاه های امنیتی و دیگر نهادهای ذیربط در این خصوص، ابراز داشت: چرا باید اجازه داد مشکل به این درجه از بزرگی برسد و تازه می خواهیم آنها را به دادگاه بکشانیم، اینها زیبنده و سزاوار نظام اسلامی نیست.

رضایت مردم تقویت نظام و نا امیدی دشمنان را به دنبال دارد

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با تاکید بر این که برای پیشگیری از وقوع جرم همه باید دست به دست هم دهند، اظهار داشت: آن دستگاهی که این همه حساب در آن برای یک نفر باز شده بود مگر حراست نداشت که از وقوع این اتفاق بی خبر است؟

این مرجع تقلید گفت: امیدواریم این تذکرات خیرخواهانه مورد توجه قرار گیرد؛ چراکه رضایت مردم سبب قوت نظام اسلامی و نا امید شدن بیگانگان است.

استاد برجسته درس خارج حوزه در ادامه سخنان خود با استناد به حدیث حضرت رسول الله(ص) «الاقتصاد نصف العیش و حسن الخلق نصف الدین» این حدیث را کاربردی و مؤثر در زندگی فردی و اجتماعی دانست و گفت: اگر مردم در هزینه ها، آب، برق و گاز و مسائل غذایی صرفه جویی را رعایت کنند چه اتفاقی می افتد؟

وی گفت: اگر هر کس به اندازه و سهم خودش رعایت کند سبب می شود تا زمینه رفاه بیشتر برای مردم فراهم شود، این دستورالعمل مربوط به امروز که دچار مشکلاتی شده ایم نیست و باید در هر شرایطی میانه روی در زندگی و استفاده صحیح از منابع را سرلوحه کارمان قرار دهیم.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی افزود: درباره حسن خلق و خوش رفتاری با مردم نیز روایات زیادی از شخص پیامبر(ص) و ائمه معصومین(ع) وارد شده است؛ اسلام طرفدار حسن خلق، بیان و رفتار خوب است. /924/ج

حسین عجمی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۱
در خصوص مهریه و زندانی ها حق با آقای مکارم است.
0
0