۲۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۷
کد خبر: ۶۰۱۰۰۹

مهمترین اخبار اقتصادی چهارشنبه ۲۲ اسفند ۹۷ | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار

مهمترین اخبار اقتصادی چهارشنبه ۲۲ اسفند ۹۷ | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار
خزانه‌داری کل کشور طی اطلاعیه‌ای، از تأمین اعتبار پرداخت اصل و سود انواع اوراق بهادار در سررسید‌های تعیین شده، تا پیش از پایان سال خبر داد.
به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی چهارشنبه ۲۲ اسفند ماه ۹۷ به شرح ذیل است:

تحقق ۸ عرضه اولیه سهام در سال جاری

نشست خبری سومین عرضه اولیه سهام تامین سرمایه در بورس تهران پیش از ظهر امروز با حضور مدیران این بازار برگزار شد.

در این نشست اسماعیلی درگاهی مدیر هیأت پذیرش بورس تهران با بیان اینکه در سال جاری ۸ عرضه اولیه سهام در بورس تهران انجام شده است، عنوان کرد: طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته قرار بود ۱۲ شرکت جدید در سال جدید با عرضه اولیه سهام روبرو باشند، اما مبنا قرار گرفتن کیفیت به جای کمیت در پذیرش شرکت‌ها و لزوم رعایت برخی مقررات از جمله ارائه تضامین و تعهدات در سپرده گذاری مرکزی و همچنین برنامه سهامدار عمده باعث شده تا این لحظه سهام ۸ شرکت جدید در بورس تهران عرضه اولیه شوند.

وی با بیان اینکه همزمان با عرضه اولیه سهام تامین سرمایه نوین در روز جاری، پذیره نویسی هزار میلیارد تومانی اوراق اجاره مبتنی بر سهام، شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس نیز صورت می‌گیرد، گفت: تلاش شده در فرایند پذیرش شرکت‌ها دقت در مفروضات ارزش‌گذاری از طریق شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری معظم رعایت و کیفیت ارزش‌گذاری‌ها افزایش یابد.

در ادامه این نشست، ولی نادی قمی مدیرعامل تامین سرمایه نوین با اشاره به ویژگی‌ها و جریان درآمدی این شرکت گفت: برنامه افزایش سرمایه ۷۰۰ میلیارد تومانی «تنوین» به رقم ۹۰۰ میلیارد تومان در سال آینده از محل مطالبات و آورده نقدی سهامداران در دستور کار است.

وی با بیان اینکه تامین سرمایه نوین در سال مالی جاری با تحقق سود خالص عملیات ۴۳۰ میلیارد تومانی توانسته به ازای هر سهم مبلغ ۵۵۵ ریال سود خالص محقق سازد، گفت: پیش‌بینی می‌شود، در سال آینده با تحقق حدود ۴۰۸ میلیارد تومان سودآوری، بتوان به ازای هر سهم عایدی ۵۸ تومانی را محقق کرد.

وی در برابر پرسش خبرنگاری مبنی بر اینکه فرایند جریان درآمدی تامین سرمایه نوین با توجه به وضعیت کسب و کار کشور در سال‌های آینده و همچنین بار مالی احتمالی جمع‌آوری سهام کنتورسازی ایران در خارج از ساعت معاملات بر روی «تنوین» چیست، گفت: موضوع خرید سهام کنتورسازی در خارج از ساعات معاملات در کمیته مالی اقتصاد نوین بررسی شده و این مجموعه در جهت حل موضوع و کمک به آن ورود کرده است که هیچ بار مالی برای تنوین در بر ندارد.

وی ادامه داد:‌درآمد‌های تامین سرمایه نوین همواره در مسیر درآمدی به ویژه در بخش تامین مالی با کاهش مواجه نبوده، اما برای تامین مالی کسب وکار‌های کوچک و متوسط همواره با حرکت به سمت پیشرفت‌های مالی نسبت به تحقق اهداف تامین مالی در ایران صبور بود. هر چند در زمینه تامین مالی بزرگ و محاسبات صورت گرفته نمی‌توان هیچ گاه نقش دولت را حذف کرد، اما وزن تامین مالی‌های صورت گرفته در بخش خصوصی هر ساله با سایر بخش‌ها تفاوت دارد.
___________________________

قیمت طلا، قیمت سکه و قیمت دلار
 
امروز در بازار آزاد سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید با افزایش نسبت به روز قبل در قیمت ۴ میلیون و ۵۲۰ هزار تومان و طرح قدیم ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان معامله می‌شود.

در بازار آزاد هر قطعه نیم‌سکه بهار آزادی ۲ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان، ربع‌سکه یک‌میلیون و ۵۸۰ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی ۸۵۰ هزار تومان فروخته می‌شود.

هر گرم طلای ۱۸ عیار هم ۴۱۲ هزار و ۹۹۰ تومان ارزش‌گذاری شده است، ضمن آنکه هر اونس طلا در بازار‌های جهانی با قیمت ۱۳۰۸ دلار معامله می‌شود.

صرافی‌های بانک‌ها قیمت دلار را برای روز جاری، ۱۲ هزار و ۸۵۰ تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۱۲ هزار و ۸۰۰ تومان خریداری می‌کنند. قیمت دلار نسبت به قیمت‌های اولیه روز کاری قبل ۳۰ تومان کاهش داشته است.

برهمین‌اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها، ۱۴ هزار و ۸۰۰ تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها ۱۴ هزار و ۷۵۰ تومان است.
___________________________

۹۷ هزار میلیارد تومان درآمد‌های مالیاتی وصول شد

نادر جنتی، معاون مالیات‌های مستقیم سازمان امور مالیاتی با اشاره به وضعیت درآمد‌های مالیاتی آخر سال، اظهار داشت: تمامی همکاران در سازمان مالیاتی که در خط مقدم جبهه اقتصادی کشور هستند، با همکاری مؤدیان و دیگر نهاد‌ها به دنبال وصول این درآمد‌ها بوده و تا کنون بالغ بر ۹۶ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان تا تاریخ ۲۱ اسفند ۹۷ وصول شده است.

معاون مالیات‌های مستقیم سازمان امور مالیاتی با تأکید بر اینکه رقم مصوب درآمد‌های مالیاتی طبق قانون بودجه سال ۹۷ بالغ بر ۱۱۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان است، گفت: تمام تلاش‌ها تا تحقق ۱۰۰ درصدی در روز‌های پایانی سال ادامه دارد.

وی افزود: تا کنون ۸۴ درصد از این درآمد‌ها محقق شده که سهم مالیات‌های مستقیم حدود ۵۴ هزار میلیارد تومان و مالیات بر ارزش افزوده حدود ۴۲ هزار میلیارد تومان است که امیدواریم تا پایان سال نیز بتوان ۱۰۰ درصد درآمد‌ها را وصول کرد.

جنتی در مورد مالیات بانک مرکزی نیز گفت: در حال حاضر نزدیک به ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان مالیات عملکرد سال ۹۶ بانک مرکزی وصول شده است. با این حال ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان مالیات علی‌الحساب یک دوازدهم بانک مرکزی به دلیل وجود ابهامات قانونی پرداخت نشده و در حال مذاکره با آن‌ها جهت پرداخت مبلغ مذکور هستیم.
___________________________
 
توزیع مرغ و شکر تنظیم بازاری در فروشگاه‌های زنجیره‌ای

امیرخسرو فخریان، رئیس اتحادیه فروشگاه‌های زنجیره‌ای در مورد تدابیر اتحادیه برای شب عید گفت: اعضای این اتحادیه با برگزاری جشنواره‌ها، اعطای تخفیفات و فروش ویژه، جوایز متنوع، عرضه شفاف و سالم (مستقیم) انواع کالا‌های اساسی و تنظیم بازار در راستای سیاست اقتصاد مقاومتی و برقراری عدالت اجتماعی گام برداشته و تلاش دارند، شرایط لازم را برای ایجاد فضایی آرام و بدون دغدغه نسبت به تامین مایحتاج اساسی فراهم آورده تا مصرف‌کنندگان با خیالی آسوده به استقبال بهار بروند. 

رئیس اتحادیه کشوری فروشگاه‌های زنجیره‌ای با اشاره به افزایش ساعت کاری فعالان رسته پوشاک عضو اتحادیه افزود: براساس نتایج حاصله از جلسات با وزارت صمت، تخفیفات بیشتری در حوزه پوشاک اعمال خواهد شد.

وی از توزیع روزانه ۱۰۰ تن مرغ منجمد تنظیم بازار به نرخ مصوب دولتی به منظور کاهش قیمت گوشت مرغ در استان تهران خبرداد و گفت: این طرح مختص قشر خاصی نبوده و مصرف‌کنندگان می‌توانند از فروشگاه‌های زنجیره‌ای اتحادیه‌های سراسری تعاون‌ی‌های مصرف محلی ایران، رفاه، افق کوروش، هایپرمی، هایپر استار، شهروند، سپه، اوشانک (هفت)، جانبو، اتکا، کامبای فور، نجم خاورمیانه، یاران دریان و انتخاب من این کالا را تهیه کنند.

رئیس اتحادیه کشوری فروشگاه‌های زنجیره‌ای همچنین در مورد وضعیت شکر تنظیم بازار افزود: ظرفیت اعضای این اتحادیه ماهیانه ۱۰ هزار تن است که تا بحال بخش عمده‌ای از میزان شکر مورد نیاز جذب و بین مصرف‌کنندگان توزیع شده است.

فخریان با بیان اینکه برنج تنظیم بازار هندی نیز در سطح فروشگاه‌های عضو در حال توزیع است، افزود: برای تخصیص و توزیع سایر اقلام تنظیم بازاری کالا‌های شب عید در حال رایزنی با مسئولین ستاد تنظیم بازار هستیم.

فخریان در ادامه با اشاره به یکصد و بیست و هشت عضو و فعالیت بیش از ۳۲۰۰ شعبه فروشگاهی در کل کشور در ۱۰ رسته مختلف، اظهار داشت: ما با سرلوحه قراردادن کاهش قیمت برای مصرف‌کننده نهایی، تمام توان خود را برای افزایش سطح رفاه اقتصادی بین عامه مردم بکار گرفته تا قدرت خریدی که در چند ماه گذشت بشدت افت کرده را تا حد ممکن ترمیم کنیم و هم‌وطنان با آرامش و بدون دغدعه نسبت به تامین مایحتاج اساسی خود اقدام کنند.

وی گفت: ما همچون گذشته در اجرای هماهنگ سیاست‌های دولت در ساماندهی و ایجاد آرامش و ثبات در بازار به ویژه شب عید، گام بر می‌داریم.
___________________________

اعتبار پرداخت اصل و سود انواع اوراق بهادار تامین شد
 
خزانه‌داری کل کشور طی اطلاعیه‌ای، از تأمین اعتبار پرداخت اصل و سود انواع اوراق بهادار در سررسید‌های تعیین شده، تا پیش از پایان سال خبر داد.

در اطلاعیه معاونت نظارت مالی و خزانه داری کل کشور آمده است: در راستای ارتقای اعتماد عمومی نسبت به اوراق بهادار اسلامی و ایفای تعهدات دولت در این حوزه و با توجه به سر رسید اصل و سود اوراق بهادار با تضمین دولت، وجوه مورد نیاز برای تسویه اوراق مذکور توسط خزانه داری کل کشور تأمین و اقدامات لازم برای تسویه به موقع اوراق یاد شده انجام شده است.

بر اساس این اطلاعیه، تاریخ تسویه اوراق مشارکت (سود) «اشاد ۵» و «اشاد ۱۰» به ترتیب، تاریخ ۲۲ و ۲۶ اسفند و تاریخ تسویه اوراق مشارکت «اشاد ۲» و «اشاد ۷» تاریخ ۲۷ اسفند ماه است.

همچنین در این اطلاعیه، تاریخ تسویه اوراق منفعت (سود) «افاد ۱» و «افاد ۲» به ترتیب ۱۵ و ۲۶ اسفند ماه اعلام شده است.

بر این اساس، دارندگان اوراق اجاره (سود) «اجاد ۴۱» و «اجاد ۴۲» در تاریخ ۲۴ اسفند ماه و دارندگان اوراق «اجاد ۱» در تاریخ ۲۶ اسفند ماه می‌توانند وجوه مربوط به سود اوراق مذکور را دریافت کنند.

معاون نظارت مالی و خزانه داری کل کشور، همچنین، تاریخ تسویه اصل و سود اوراق مرابحه «سلامت ۷» را نیز ۱۷ اسفند ماه اعلام کرده است.
___________________________
 
کاهش صادرات نفت عربستان، بهای جهانی طلای سیاه را افزایش داد
 
عربستان به تازگی اعلام کرده است تصمیم دارد میزان صادرات نفت خام خود را در ماه آوریل به کمتر از هفت میلیون بشکه در روز برساند و همچنان میزان تولید خود را کمتر از ۱۰ میلیون بشکه در روز نگه دارد.
 
تا زمان انتشار این گزارش، قیمت شاخص نفت خام برنت با ۹ سنت افزایش امروز به ۶۶ دلار و ۶۷ سنت برای هر بشکه رسیده است.
 
بهای هر بشکه نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا نیز با هشت سنت افزایش، به ۵۶ دلار و ۸۷ سنت در هر بشکه رسید.
 
این گزارش حاکی است، از آغاز سال جدید میلادی تاکنون این دو شاخص حدود ۲۵ درصد افزایش یافته اند.
از آغاز ماه ژانویه سال جاری میلادی (دی ۹۷)، اوپک و کشور‌های غیر عضو توافق کردند تولیدات خود را به منظور تنظیم قیمت‌ها به مدت ۶ ماه روزانه ۱.۲ میلیون بشکه کاهش دهند. /۳۰۳/۹۶۹/م
محمدرضا محمودخانی
ارسال نظرات