۲۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۶
کد خبر: ۶۰۱۰۲۰
رییس مرکز فقهی ائمه اطهار مطرح کرد؛

نقش تأثیرگذار وقف در حل مشکلات جامعه

نقش تأثیرگذار وقف در حل مشکلات جامعه
آیت الله فاضل لنکرانی گفت: وقف اگر جایگاه اصلی خود را پیدا کند کشور دچار بحران نمی‌شود چون منابعی همیشه به صورت آماده برای حل این بحران‌ها وجود دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی در دیدار حجت الاسلام اسکندری مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم اظهار داشت: امیدوارم همانطوری که در سازمان تبلیغات به خوبی عمل کردید در مجموعه اوقاف با این توسعه‌ و شئونات مختلفی که دارد درخشش و توفیقات زیادی داشته باشید.

وی با بیان این که یکی از نکات مهم بحث مسائل علمی و دینی وقف و مسائل مستحدثه‌ای که مربوط به وقف وجود دارد است، ابراز کرد: سؤالات جدیدی که خود متصدیان اوقاف با آن مواجه می‌شوند، اینها را باید حوزه‌های علمیه، مراکز علمی پاسخ بگویند.

استاد درس خارج حوزه علمیه افزود: مرکز فقهی ائمه اطهار نیز آمادگی دارد تا در این زمینه با اوقاف همکاری کند و در خود حوزه‌های علمیه نیز درس خارج وقف گذاشته شود و افرادی متخصص در این زمینه ان شاء الله تربیت شوند.

آیت الله فاضل لنکرانی با بیان این که آثار فقهی، دنیوی و اخروی وقف باید برای مردم بیشتر بیان شود، گفت: رسانه ها در این زمینه به همراه حوزه علمیه نقشی مهم و تأثیرگذار دارند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تأکید کرد: اداره اوقاف قم باید هر سال یک مجموعه‌ای از سؤالات، مباحث و موضوعات جدید در مسائل وقف را توسط حوزه منقح کند و این را به مجموعه کل کشور ارائه بدهد.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با تأکید بر ضرورت احیای موقوفات بیان کرد: اکثر موقوفات هنوز احیا نشده یعنی موقوفاتی که مربوط به امام حسین علیه السلام است که شاید در رأس موقوفات باشد، موقوفات مربوط به حوزه‌های علمیه، مربوط به فقرا، مربوط به بیماران، ما الآن زمین‌ها، ساختمان‌ها، و روستاهای زیاد داریم که اینها به حسب واقع موقوفه هستند و هنوز احیا نشده فقط یک شهرتی بود که مثلاً قدیم اینجا وقف بوده، حتی موقوفات حضرت معصومه سلام الله علیها، شاید در این ده بیست سال اخیر یک مقداری احیا شد.

وی ادامه داد: احیای موقوفات قدم بسیار مهمی است که حتماً در اداره اوقاف یک قسمتی مختص به این مسئله وجود دارد تا اینها را شناسایی کنند که کجا موقوفه بوده و الآن در چه شرایطی است و احیا شود.

آیت الله فاضل لنکرانی با بیان این که امروز بسیاری از دانشگاه های جهان بر اساس وقف اداره می شود، افزود: آنها این وقف اصطلاحی شرعی ما را ندارند ولی دانشگاه آکسفورد خیلی از بودجه‌هایش ربطی به دولت و مردم ندارد، یعنی یک موقوفاتی بوده که بر اساس آن اداره می‌کنند.

استاد درس خارج حوزه علمیه با تأکید بر این که حوزه‌ها، دانشگاه ها و بیمارستان‌ها را در اثر احیای موقوفات می‌توانیم توسعه بدهیم، ابراز کرد:  الآن افراد زیادی از محققین در حوزه قم ده سال در یک موضوعی زحمت می‌کشند ولی کسی نیست کتابشان را چاپ کند، قطعاً یک موقوفات منطبقه بر نشر کتاب می تواند این مشکل را حل کند.

وی ادامه داد: اداره اوقاف باید محلی باشد بر اینکه تحقیق محققان را به فعلیت برساند؛ ما دائم نمی‌گوئیم با احیای موقوفات حوزوی بیائید یک حقوقی به یک طلبه بدهید یا یک مدرسه‌ای را آباد کنید، خود نشر کتاب از مسائل بسیار مهم است.

وی با بیان این که احیای موقوفات از برکات نظام اسلامی است، گفت: در دوران پهلوی اوقاف ملک طلق آنها بود و هرطوری می‌خواستند عمل می‌کردند. الآن بخش بسیاری از موقوفات در مسیر صحیحش قرار گرفته ولی باید قدم‌های بزرگی برداشته شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تأکید بر این که باید اعتماد مردم نسبت به اوقاف بیشتر شود، افزود: الآن هم در بین مردم افرادی هستند که می‌گویند می‌خواهم مال من برای حوزه باقی بماند ولی نمی‌خواهم در اختیار اوقاف قرار بگیرد، چرا؟ واقعاً این اعتماد درصد زیادی بالا آمده ولی باید همین مقدار هم ان شاء الله برطرف کنید که افرادی نباشند که نسبت به اوقاف تردید داشته باشند.

وی افزود: اوقاف باید طوری با مردم، هم از جهت اطلاع‌رسانی، هم از جهت تشویق و هم از جهت شفافیت در مصارف با ارتباط داشته باشد که مردم با خیال راحت قبل از اینکه فکرشان جای دیگری در مؤسسات شخصی برود فکرشان معطوف به اوقاف بشود.

استاد درس خارج حوزه علمیه بیان کرد: خطبا باید در منابرشان تغییر و تحولی که بین بعد و قبل از انقلاب در اوقاف به وجود آمده را بیان کنند البته صدا و سیما نیز در این باره نقش مهمی دارد و باید برنامه هایی را با مضامین وقف تولید و پخش کند.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) گفت: وقف اگر جایگاه اصلی خودش را پیدا کند کشور دچار بحران نمی‌شود چون منابعی همیشه به صورت آماده برای حل این بحران‌ها وجود دارد.

عباس قاسم پور
ارسال نظرات