۲۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۲
کد خبر: ۶۰۱۰۴۰
حجت الاسلام والمسلمین ملکی:

انقلاب اسلامی فرصتی در اختیار روحانیت قرار داد که در خواب هم نمی دیدیم

انقلاب اسلامی فرصتی در اختیار روحانیت قرار داد که در خواب هم نمی دیدیم
معاون تهذیب حوزه های علمیه جوانان را مخاطب اصلی رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم دانست و گفت: طلاب جوان ممتاز یعنی آینده داران حوزه های علمیه باید پاسدار انقلاب باشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیین تجلیل از طلاب ممتاز سطوح عالی و خارج حوزه علمیه امام کاظم(ع) قم پیش از ظهر امروز در سالن نشست های این مجتمع آموزشی و فرهنگی برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین حمید ملکی معاون تهذیب حوزه های علمیه و مدیر حوزه علمیه امام کاظم(ع) در این مراسم با اشاره به اهداف تأسیس این مرکز علمی توسط حضرت آیت الله مکارم شیرازی عنوان کرد: ایشان از همان ابتدای تأسیس این مرکز تأکید زیادی بر برگزاری آزاد دروس و عدم اجبار طلاب برای شرکت در کلاس های درس خاصی داشتند.

وی افزود: برگزاری دروس سطوح عالی به صورت آزاد یکی از امتیازات برجسته حوزه های علمیه است که ما نیز این مسأله را در این مدرسه دنبال می کنیم؛ همچنین ایشان تأکید داشتند با برگزاری دروس تخصصی فقه افراد با استعداد به سمت اجتهاد مطلق و نه اجتهاد متجزی سوق داده شوند.

حجت الاسلام والمسلمین ملکی اضافه کرد: البته می دانیم که همه طلاب امکان مجتهد شدن را ندارند از این رو طبق تأکید مرجعیت معظم تلاش کرده ایم که همه طلاب با سطوحی از فقه و معارف اسلامی آشنا شوند چراکه یک امام جمعه نیز وقتی موفق است که با علوم اصلی اسلامی از جمله فقه و رجال و حدیث آشنایی کافی داشته باشد.

وی سخنوری و پژوهش را از دیگر تأکیدات حضرت آیت الله مکارم شیرازی در بدو تأسیس مدرسه علمیه امام کاظم(ع) عنوان و خاطرنشان کرد: امروز در این مرکز کلاس های درس خطابه و دروس تخصصی پژوهش برگزار می شود ولی هنوز این به سطح مطلوب نرسیده است و ما باید تلاش کنیم که نیروی انسانی ما هدر نرود.

معاون تهذیب حوزه های علمیه بیان داشت: ما همواره برای طلاب ممتاز تشویق هایی در نظر می گیریم ولی این نباید به معنای شرطی شدن طلبه ها برای درس خواندن بشود بلکه باید صرفا انگیزه ای بشود تا طلاب را از دل‌مشغولی های دیگر جدا کرده و آنها را با درس و بحث انس و الفت بدهد.

وی فرصت انقلاب اسلامی و نظام اسلامی را فرصتی ناب برشمرد و یادآور شد: برای جهان تشیع و حوزه های علمیه رسیدن به چنین زمانی یک خواب و آرزو به شمار می رفت اما می بینیم که به برکت انقلاب اسلامی دانشجویان و دانش آموزان زیادی علاقه مند به حضور در حوزه های علمیه هستند که باید این مسأله را قدر بدانیم.

حجت الاسلام والمسلمین ملکی تصریح کرد: البته سختی ها و مشکلات زیادی بر سر راه طلاب وجود دارد که منکر آنها نیستیم ولی باید بدانیم مسیر دین داری و تبلیغ اسلام و دین همواره با سختی ها و مشکلات گره خورده است، ما باید این سختی ها را به جان بخریم تا انقلاب اسلامی ما به هدف نهایی خود برسد.

وی با بیان این که خستگی و سستی از سوی طلاب معنا ندارد، خاطرنشان ساخت: بیانیه گام دوم رهبر معظم انقلاب نیز بیانگر همین موضوع بود که آینده این کشور به دست شما جوانان خواهد افتاد و باید بتوانید از آرمان های انقلاب و امام و شهدا پاسداری کنید؛ آینده حوزه های علمیه به دست شما طلبه های ممتاز و جوان است که باید این مسیر روشن را تا رسیدن به هدف نهایی آن ادامه بدهید.

مدیر مدرسه علمیه امام کاظم(ع) تصریح کرد: به عقیده من اصلی ترین عامل تحول در حوزه تقوا است و خیلی از اوقات افت انگیزه هایی که در حوزه دیده می شود به دلیل این است که هویت خود را فراموش کرده ایم؛ ما هر روز باید با امام زمان(عج) عهد یاری ببندیم و خود را سربازی واقعی ایشان بدانیم و در این مسیر از هیچ تلاشی فروگذار نکنیم./1330/ج

ارسال نظرات