۲۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۵
کد خبر: ۶۰۱۰۴۳
حجت الاسلام موسعلی خبر داد؛

برگزاری جلسات شبه دفاعیه در حوزه علمیه امام کاظم

برگزاری جلسات شبه دفاعیه در حوزه علمیه امام کاظم
معاون پژوهش حوزه علمیه امام کاظم(ع) با اشاره به برنامه های پژوهشی این مرکز، گفت: برگزاری جلسات شبه دفاعیه مقاله تأثیر خوبی بر روند پژوهشگر شدن طلاب داشته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیین تجلیل از طلاب ممتاز سطوح عالی و خارج حوزه علمیه امام موسی کاظم(ع) قم پیش از ظهر امروز در سالن نشست های این مجتمع آموزشی و فرهنگی برگزار شد.

حجت الاسلام مهدی موسعلی معاون پژوهش حوزه علمیه امام کاظم(ع) در این مراسم با اشاره به پژوهش به عنوان یکی از الزامات همه طلاب حوزه های علمیه اظهار داشت: ضعفی که در خیلی از طلاب وجود دارد و بخشی از آن هم مربوط به خود حوزه می شود عدم تسلط طلاب بر برنامه ها و اصول و فنون پژوهش و نویسندگی است.

وی اضافه کرد: خیلی از اوقات طلبه ای که 10 سال در حوزه درس خوانده و آماده نوشتن پایان نامه سطح سه می شود از اولیات این مسأله بی خبر است و نمی داند که چگونه باید عمل کند، از این رو مدرسه و مجتمع علمی و فرهنگی امام کاظم(ع) یکی از برنامه های اصلی خود را آماده سازی طلاب برای نوشتن پایان نامه و مقالات علمی قرار داده است.

حجت الاسلام موسعلی بیان داشت: ما در این رابطه مراجعات زیادی داشتیم و از طرف دیگر می دانیم که صرف خواندن کتاب های گوناگون و شرکت در کلاس های درس تا وقتی که ما به تولید علم نرسیم ثمر چندانی ندارد و درس خواندن طولانی طلاب در حوزه باید خروجی های مناسبی داشته باشد.

وی با بیان این که حوزه علمیه امام کاظم(ع) در این مسیر گام های جدی برداشته است، گفت: ما برای این منظور ابتدا کارگاه های مقاله نویسی و پایان نامه نویسی برای طلاب برگزار می کنیم و در ادامه جلسات شبه دفاعیه مقالات در فضایی کاملا شبیه به جلسات دفاعیه رساله های علمیه برگزار می شود و اساتید ناظر و داور به نقد مباحث پرداخته و راهکارهای عملی ارائه می دهند.

معاون پژوهش حوزه علمیه امام کاظم(ع) ابراز داشت: ما در این مسیر از همان ابتدای انتخاب موضوع تا نوشتن طرح تفصیلی و اصل مقاله در کنار طلبه هستیم و اساتید ما به صورت مستمر به طلاب راهنمایی می دهند تا یک اثر به نتیجه برسد؛ طلاب برای پژوهشگر شدن قدم به قدم با اساتید جلو می آیند و این مسأله کمک زیادی به قلم به دست گرفتنن طلاب کرده است.

وی تأکید کرد: شما در آینده در جلسه دفاعیه پایان نامه مواجه با مسائل و موضوعاتی می شوید که خیلی از آنها در این برنامه شبه دفاعیه به طلاب آموزش داده می شود، چراکه هرچند معاونت پژوهش حوزه های علمیه اخیرا برنامه پژوهشی طلاب را از پایه های اول و دوم آغاز کرده است ولی در حال حاضر طلاب سطوح عالی و خارج ما به چنین برنامه هایی نیاز مبرم دارند.

حجت الاسلام موسعلی در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به آمادگی حوزه علمیه امام کاظم(ع) برای حمایت از طرح ها و مقالات علمی و پژوهشی طلاب خاطرنشان ساخت: ما این آمادگی را داریم که اساتید برجسته را در دسترس طلاب قرار بدهیم تا بتوانند قلم به دست بگیرند و در ادامه نیز برای مقالات و طرح های پژوهشی برتر نیز تشویق هایی داریم./1330/پ202/ب1

ارسال نظرات