۲۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۳
کد خبر: ۶۰۱۰۸۸

تجلیل از شیخ الازهر با 13 دکتری و مدال افتخار

تجلیل از شیخ الازهر با 13 دکتری و مدال افتخار
ریاست 9ساله احمد طیب بر الازهر مصر 13 مدال و دکترای افتخاری برای وی به ارمغان آورده است.

به گزارش بین‌الملل خبرگزاری رسا، نهمین سال تصدّی منصب شیخ الازهر از سوی احمد طیب فرا رسیده است و جهان اهل سنت، شخصیت‌های دینی و موسسه‌های مذهبی هر یک در پیام‌های جداگانه‌ای ضمن تبریک به احمد طیب، از زحمات و تلاش‌های وی در عرصه تبلیغ و ترویج اسلام اعتدالی تجلیل کردند.

احمد طیب، در نوزدهم مارس 2010 به کرسی شیخ الازهری تکیه زد و از آن زمان تا کنون به مناسبت‌های مختلف و به دلایل متعددی مانند خدمت به اسلام و مسلمین، مبارزه با تروریسم، تقریب ادیان، ساختارمند سازی نهادها و موسسه‌های مذهبی و ... جوایز و مدرک‌های فراوانی از سوی دانشگاه‌ها و مراکز علمی دریافت کرد.

با آنکه جوایز اعطا شده به شیخ الازهر به مناسبت‌های گوناگون بوده اما یک ویژگی در تمام آنها مشترک است و آن اتفاق نظر اصحاب قلم، کارشناسان دینی، سیاسی و اجتماعی بر نقش احمد طیب در توضیح و تبیین حقایق دین، تقویت گفت‌وگوی ادیان، تعمیق و نهادینه سازی ارزش‌های دینی و اخلاقی مانند همزیستی مسالمت آمیز در جوامع اسلامی است از این رو به اختصار به افتخارات و جوایز اعطا شده به شیخ الازهر اشاره خواهیم کرد:

1) دریافت مدال «استقلال» از سوی عبدالله ثانی پادشاه اردن و نیز عضویّت افتخاری شیخ الازهر در آکادمی اندیشه اسلامی آل‌البیت در تجلیل از تلاش احمد طیب در ترویج اسلام اعتدالی در سال 2005م

2) انتخاب به عنوان شخصیت فرهنگی جهان اسلام و دریافت جایزه هیأت بین المللی کتاب امارات در سال 2013م به دلیل تقویت فرهنگ اسلامی ـ عربی از طریق پژوهش‌های علمی، بهره مندی از سبک و الگوی موفق تدریس در دانشگاه‌های معتبر عربی، ترویج عقلانیت و حفظ هویت اسلامی کشورهای عربی

3) معرّفی به عنوان شخصیت سال فرهنگی جهان اسلام در سال 2016م از سوی کویت به جهت تقویت فرهنگ اسلامی، مبارزه با انحرافات اندیشه‌ای، حمایت از ارزش‌های والای انسانی مانند صلح و امنیت، بهره‌مندی از توان علمی بالا در فهم واقع جهان اسلام و کوشش برای حفاظت از منافع عام مسلمین.

4) اعطای مدال ممتاز «ذوالوشاح» از سوی صباح احمد الصباح امیر کویت به احمد طیب در 2016م به دلیل تلاش‌های شبانه‌روزی شیخ الازهر در عرصه دینی و خدمت به گسترش فرهنگ اسلام اصیل و دفاع از مسلمانان جهان.

5) دریافت جایزه بین المللی قرآن کریم در 2017م و معرّفی احمد طیب به عنوان شخصیت نمونه جهان اسلام در خدمت به قرآن کریم به دلیل حمایت همیشگی شیخ الازهر از قرآن و ترویج سبک زندگی قرآنی در داخل و خارج سرزمین‌های اسلامی و نقش ویژه وی در رشد و ارتقای سطح علمی، فکری و اندیشه‌ای جهان اسلام.

6) دریافت مدال بالاترین درجه آکادمیک از سوی دانشگاه «بولونیا» ایتالیا در 2018م به دلیل کوشش خستگی ناپذیر احمد طیب در مبارزه با تروریسم، افراط گرایی، تشریح حقیقت ادیان آسمانی، ترویج گفتمان تسامح و تساهل دینی. پیش از شیخ الازهر، پاپ فرانسیس رهبر مسیحیان جهان نیز این مدال را دریافت کرده است.

7) دریافت جایزه برادری انسانی به همراه پاپ فرانسیس رهبر مسیحیان جهان در 2019م از سوی محمد بن راشد آل مکتوم رییس شورای وزیران و حاکم دبی به دلیل نقش این دو رهبر دینی در گسترش صلح جهانی و تقریب ادیان آسمانی

8) دکترای افتخاری علوم انسانی از دانشگاه مالایا مالزی در 2012م به دلیل خدمت به اسلام و مسلمین

9) دکترای افتخاری علوم انسانی از دانشگاه اسلامی «مولانا مالک ابراهیم» اندونزی در 2016م

10) دکترای افتخاری علوم اجتماعی «بنی سویف» مصر در 2016م به دلیل ترویج اسلام اعتدالی، نواندیشی دینی، تقویت و تحول در ساختار آموزشی الازهر

11) دکترای افتخاری ادبیات و علوم اسلامی از دانشگاه « امیر سون جیکلا» تایلند در 2017م به دلیل نقش تاثیرگذار شیخ طیب در علوم انسانی و اسلامی و استمرار عرصه پژوهشی در کنار منصب مدیریتی.

12) دکترای افتخاری از آکادمی بین المللی اسلامی ازبکستان در 2018م

13) دکترای افتخاری از دانشگاه ملی آسیایی قزاقستان در 2018م به دلیل ترویج اسلام رحمانی، تقویت ارزش‌های انسانی مانند برادری و برابری، حمایت از نهادها و موسسه‌های دینی جهان اسلام/981/ب

محمد رایجی
ارسال نظرات