۲۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۰
کد خبر: ۶۰۱۰۹۴
سر مقاله؛

هم_سایه_گی

هم_سایه_گی
همسایه‌های متعدد و عمق راهبردی در منطقه و استفاده صحیح از این موضوع اصلی‌ترین راه‌حل ایران برای عبور از معضلات اقتصادی کنونی است.
به گزارش خبرگزاری رسا، همسایه‌های متعدد و عمق راهبردی در منطقه، اصلی‌ترین راه‌حل ایران برای عبور از معضلات اقتصادی کنونی است؛ این را سفر رییس‌جمهوری به عراق نشان داد که چه میزان می‌توان به همسایگان خود اتکا و روی کمک‌شان حساب کرد.
 
این موضوع در مورد ترکیه و پاکستان نیز صادق است و فراتر از همسایگان مرزی، کشور‌هایی مانند لبنان و سوریه نیز هستند که متأسفانه تاکنون بخش خارجی دولت بدان توجه چندانی نداشته است. این از جمله نقاط ضعف و تذکر متعدد بدان بوده و هست.
 
این روابط کاملاً جنبه دوجانبه و تعاملی دارد و برخلاف آنچه غرب رفتار کرده و از موضعی بالا، خواهان ارتباط با ایران است، در منطقه چنین وضعی وجود ندارد. در جغرافیای فراتر، هند، چین و روسیه نیز در همین جایگاه قرار دارند و اگرچه بازهم کاهلی بخشی از دولت، به این ارتباطات ضربه زده؛ اما همگی آن‌ها می‌توانند شرکایی مطمئن و راهبردی برای ایران باشند.
 
خوشبختانه سفر سه‌روزه رییس‌جمهوری ایران به عراق (در حالی‌که ترامپ شبانه به آنجا می‌رود و از ترس به سرعت بازمی‌گردد) و دیدارها، مذاکرات و توافقات گسترده آن، نشانه‌ای واضح برای غرب‌گرایان است که باید روی پای خودمان بایستیم و توافقات فرامنطقه‌ای را در اولویت دوم قرار دهیم.
 
در سیاست امروز و آینده، این قدرت‌های منطقه‌ای و مشارکت آن‌هاست که سرنوشت کشور‌ها را رقم می‌زند و ایران دقیقاً در چنین نقطه‌ای قرار گرفته است. /۱۰۱/۹۶۹/م
محمدرضا محمودخانی
منبع: صبح نو
ارسال نظرات