۲۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۲
کد خبر: ۶۰۱۱۰۱

ویژگى هاى بیانیه گام دوم انقلاب اسلامى

ویژگى هاى بیانیه گام دوم انقلاب اسلامى
در نوشتار حاضر تلاس شده است تا برخى از ویژگى هاى بیانیه گام دوم انقلاب احصاء و مورد اشاره قرار گیرد تا ان شاءالله در راستاى تحقق اهداف آن گامى مؤثر برداشته شود.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، بیانیه گام دوم انقلاب اسلامى به عنوان «منشور چهل سالگى دوم انقلاب» و نقشه راه رسیدن به تمدن بزرگ اسلامى در چشم انداز آینده است. این یادداشت اگرچه مفصل و مبسوط نیست، اما از امتیازاتى برخوردار است که آن را نسبت به هر متن و یادداشت دیگرى داراى برجستگى نموده است. در نوشتار حاضر تلاس شده است تا برخى از ویژگى هاى بیانیه گام دوم انقلاب احصاء و مورد اشاره قرار گیرد تا ان شاءالله در راستاى تحقق اهداف آن گامى مؤثر باشد.

یادداشت | برجستگى و ویژگى هاى بیانیه گام دوم انقلاب اسلامى
 
پاره‌اى از مهم‌ترین ویژگى‌هاى منحصر به فرد بیانیه گام دوم انقلاب عبارتند از:

الف) از جهت نگارنده و تهیه کننده بیانیه

نخستین ویژگى بیانیه گام دوم انقلاب به نویسنده آن اختصاص دارد. کسى‌که اولاً دلسوزترین فرد براى اسلام، مسلمین، نظام، انقلاب و کشور در حال حاضر است. دوم این‌که مشرف‌ترین و مطلع‌ترین فرد بر مسائل جهان اسلام و مشکلات کشورمان است. سوم این‌که به لحاظ تجربه مدیریتى و اندوخته‌هاى علمى و دینى نه تنها در سطح ملى بلکه در مقیاس جهانى کم نظیر است. برخوردارى از سوابق مبارزاتى پیش از انقلاب، حضور در شوراى انقلاب، نمایندگى حضرت امام خمینی(ره) در شوراى عالى دفاع، حضور در جبهه‌هاى دفاع مقدس، سابقه سال‌ها نمایندگى در مجلس شوراى اسلامى، تصدى کرسى ریاست جمهورى، ۳۰ سال سکان دارى مدبرانه و حکیمانه کشور و زعامت مسلمین جهان و... بخش‌هایى از مسؤولیت‌ها و سوابق مدیریتى معظم له است.

ویژگى دیگر این بیانیه زمانى مشخص مى شود که اطلاع درستى از میزان اهتمام و زمان اختصاص یافته به مطالعه و نگارش آن در دست باشد. گفته مى‌شود که این بیانیه محصول حدود یک ماه مطالعات مستمر و چندین روز نگارش مداوم است. اصرار رهبری به لزوم مطالعه و عنایت نخبگان و مسؤولان بیانگر اهمیت آن از منظر نویسنده آن است.

ب) از جهت متن و محتوا

یکی دیگر از ویژگى‌های این متن، دغدغه مندى و ارزش مدارى آن است. تحلیل محتواى بیانیه نشان مى دهد از مجموع ۶۲۳۳ واژه بکار رفته، کلید واژه اصلى آن «انقلاب اسلامى، انقلاب و جمهورى اسلامى» با فراوانى بیش از صد بار است که نشان می‌دهد کیان انقلاب اسلامى و آینده آن در کانون دغدغه‌ها و اهداف نویسنده قرار دارد. بعد از انقلاب اسلامى «ایران، مردم و ملت» دومین جایگاه را در دغدغه‌هاى رهبر معظم انقلاب اسلامى به خود اختصاص داده که فراوانى آن ۸۸ بار است.

ویژگى بعدی بیانیه حکیمانه بودن بکارگیرى مفاهیم و کلمات بر اساس مقاصد عالیه در قالب عبارت‌هاى دقیق و جملاتى پر معنا، هوشمندانه و هدفمند است. از باب نمونه مى توان به موارد زیر جهت بیان مصادیق حکمت‌هاى بیانیه اشاره کرد:

۱- ترسیم افق و چشم انداز آینده‌

۲- تشبیه تمامى ۴۰ سال گذشته به یک گام و لزوم برداشتن گام دوم در ۴۰ سال آینده‌

۳- تأکید عقلانى و منطقى بر آسان‌تر بودن پیمودن گام دوم نسبت به گام دوم‌

ویژگى دیگر بیانیه در رویکرد کلى آن نهفته است که بر جوان گرایى تمرکز دارد. رهبر معظم انقلاب در این بیانیه مخاطب اصلى خودشان را جوانان قرار داده و با بکاربردن بیش از ۴۰ بار از این قشر تأکید نموده‌اند که مهم‌ترین ظرفیت نیروى انسانى کشور ۳۶ میلیون نفر جوانانى هستند که در سن زیر ۴۰ سال قرار دارند. به ویژه آن‌که از این تعداد ۱۴ میلیون نفر داراى تحصیلات عالیه هستند.

ج) از لحاظ فرامتن و زمینه‌هاى صدور بیانیه‌

از این جهت ویژگى مهم بیانیه گام دوم توجه به نیازهاى فعلى کشور، مردم و جامعه است. برخى از این نیاز‌ها عبارتند از:

۱. نیاز به جمع بندى درست و ارزیابى دقیق چهل سال گذشته انقلاب به گونه‌اى که امکان استفاده از آن براى پیمودن راه آینده ایجاد شود.

۲. نیاز کشور به نقشه راهى کاربردى، شفاف و علمى در آغاز دوره چهل ساله دوم با چشم اندازى روشن‌

۳. نیاز سیستم برنامه‌ریزى کشور به سند بالادستى در آغاز دهه پنجم انقلاب اسلامى به گونه‌اى که در چارچوب چشم انداز ۴۰ ساله و تحقق تمدن اسلامى باشد.

۴. نیاز به تغییرات مدیریتى از نسل اول و دوم به نسل سوم و چهارم و لزوم انتقال تجارب گذشته به آن‌ها

۵. نیاز به آمادگى ذهنیت اجتماعى جهت عبور از گام اول به گام دوم و توسعه ذهن به عنوان مقدمه هرگونه حرکت موفقیت آمیز

۶. نیاز به امید و امیدوارى مردم و جوانان جهت عبور از مقطع فعلى و خنثى‌سازى جنگ نرم استکبار جهانى که به‌د نبال یاس آفرینى و نومیدسازى در جامعه ایران است؛ لذا رهبر معظم انقلاب، ضمن استفاده مکرر از کلید واژه‌هاى امیدآفرین، نشاط بخش و تحرک زا مانند: «آینده»، «پیشرفت» و «امید، امید بخشى و امیدوارى» در این خصوص مى‌فرمایند: امّا پیش از همه چیز، نخستین توصیه من امید و نگاه خوشبینانه به آینده است. بدون این کلید اساسیِ همه قفل‌ها، هیچ گامی نمى‌توان برداشت.

۵۳ بار از کلید واژه‌هاى «دشمن، آمریکا و غرب» در بیانیه استفاده شده است. بر این اساس، ویژگى دوم آن را باید تمرکز بر راهبرد‌ها و سیاست‌هاى دشمنان انقلاب اسلامى ذکر کرد. چراکه راهبرد اصلى هیأت حاکمه فعلى آمریکا ایجاد هراس در طرف مقابل جهت پیروزى در جنگ اراده‌ها است. اعلام برنامه مدون، گام بزرگ و افق روشن بیانگر اراده قوى و عزم نهراسیدن از هیاهوهاى تبلیغاتى دشمن است. عده‌اى در داخل چنین القاء مى‌کنند که هرچه شرایط داخلى آمریکا بحرانى‌تر شود احتمال دست زدن ترامپ به اقداماتى که بتواند بحران را به بیرون هدایت کند بیشتر مى‌شود. این در حالى است که تلاش آمریکا عدم درگیرى در سطح تاکتیکى و عملیاتى است و هر گاه در این سطح ورود کرده‌اند، بازنده اصلى بوده‌اند. نمونه هاى بارز این قاعده شکست آمریکا در عراق، سوریه، لبنان و افغانستان است. با این وجود، دشمن در این شرایط تلاش مى‌کند جهت ایجاد بحران‌هاى اقتصادى پرفشار، به اقدامات بى‌ثبات ساز که احتمالا در سال آینده سیر تصاعدى خواهد یافت، دست بزند. در این شرایط، تزریق امید، بیان نقاط قوت، ترسیم راهبردهاى اجرایى و راهکارهاى عملیاتى مى‌تواند خنثى ساز برنامه‌هاى دشمن باشد.

د) از منظر کاربردى و عملیاتى‌

ویژگى مهم دیگر این بیانیه استخراج نقاط قوت و ضعف، فرصت‌ها و تهدیدات جهت استحصال راهبردهاى عملیاتى مطابق با روش‌هاى علمى راهبردنویسى است. نقاط قوت چهل سال گذشته از منظر رهبر معظم انقلاب اسلامى عبارتند از:

۱) ثبات و امنیّت کشور و حفاظت از مرز‌ها و تمامیّت ارضى‌

۲) پیشروى کشور در عرصه علم و فنّاورى‌

۳) ایجاد زیرساخت‌هاى حیاتى و اقتصادى و عمرانى‌

۴) مشارکت مردمى در مسائل سیاسى مانند انتخابات و...

۵) حضور مردم در صحنه‌هاى ملّى و استکبارستیزى‌

۶) افزایش چشمگیر کمک رسانى‌ها و فعالیّت‌هاى نیکوکارى‌

۷) ارتقاء شگفت‌آور بینش سیاسى آحاد مردم‌

۸) سنگین کردن کفه عدالت در تقسیم امکانات عمومى کشور

۹) افزایش چشمگیر عیار معنویّت و اخلاق در فضاى عمومى جامعه‌

۱۰) برجسته‌تر شدن روز به روز ایستادگى افتخارآمیز در برابر قلدران و زورگویان و مستکبران جهان و در رأس آنان آمریکاى جهان‌خوار و جنایت‌کار

مهم‌ترین چالش‌ها و نقاط ضعف کشور بر اساس تجربه ۴۰ سال گذشته به ویژه در حوزه اقتصاد به عنوان مسأله اصلى امروز کشور شامل موارد زیر است:

۱. عملکردهاى ضعیف، اقتصاد کشور را از بیرون و درون دچار چالش ساخته است.

۲. مهم‌ترین عیوب، وابستگى اقتصاد به نفت، دولتى بودن بخش‌هایى از اقتصاد که در حیطه وظایف دولت نیست.

۳. نگاه به خارج و نه به توان و ظرفیّت داخلى.

۴. استفاده اندک از ظرفیّت نیروى انسانى کشور.

۵. بودجه‌بندى معیوب و نامتوازن.

۶. سرانجام عدم ثبات سیاست‌هاى اجرائى اقتصاد.

۷. عدم رعایت اولویّت‌ها.

۸. وجود هزینه‌هاى زائد و حتّى مسرفانه در بخش‌هایى از دستگاه‌هاى حکومتى.

۹. مشکلات زندگى مردم از قبیل بى‌کارى جوان‌ها، فقر درآمدى در طبقه ضعیف و امثال آن.

مهم‌ترین فرصت‌هاى کشور نیز در بیانیه گام دوم مورد اشاره قرار گرفته است که عبارتند از:

۱- مهم‌ترین ظرفیّت امیدبخش کشور، نیروى انسانى مستعد و کارآمد با زیربناى عمیق و اصیل ایمانى و دینى است. جمعیّت جوان زیر ۴۰ سال که بخش مهمّى از آن نتیجه موج جمعیّتى ایجاد شده در دهه ۶۰ است، فرصت ارزشمندى براى کشور است. ۳۶ میلیون نفر در سنین میانه ۱۵ و ۴۰ سالگى، نزدیک به ۱۴ میلیون نفر داراى تحصیلات عالى، رتبه دوّم جهان در دانش آموختگان علوم و مهندسى، انبوه جوانانى که با روحیه انقلابى رشد کرده و آماده تلاش جهادى براى کشورند، و جمع چشمگیر جوانان محقّق و اندیشمندى که در حوزه‌هاى علمى و فرهنگى و صنعتى و ... اشتغال دارند؛ این‌ها ثروت عظیمى براى کشور است که هیچ اندوخته مادّى با آن قابل مقایسه نیست.

۲- ظرفیت‌هاى ملى ناشناخته: ایران با دارا بودن یک درصد جمعیّت جهان، داراى ۷ درصد ذخایر معدنى جهان است؛ منابع عظیم زیرزمینى، موقعیت استثنائى جغرافیایى میان شرق و غرب و شمال و جنوب، بازار بزرگ ملّى، بازار بزرگ منطقه‌اى با داشتن ۱۵ همسایه با ۶۰۰ میلیون جمعیّت، سواحل دریایى طولانى، حاصلخیزى زمین با محصولات متنوّع کشاورزى و باغى، اقتصاد بزرگ و متنوع، بخش‌هایى از ظرفیّت‌هاى کشور است؛ بسیارى از ظرفیّت‌ها دست‌نخورده مانده است. گفته شده که ایران از نظر ظرفیّت‌هاى استفاده نشده طبیعى و انسانى در رتبه اوّل جهان است.

۳- مدیریّت‌هاى جهادى الهام گرفته از ایمان اسلامى و اعتقاد به اصل «ما مى‌توانیم» که امام بزرگوار به همه ما آموخت، ایران را به عزّت و پیشرفت در همه عرصه‌ها مى‌توان رسانید.

۴- مدیران کارآمد و پُرانگیزه و خردمند که مى‌توانند درآمدهاى ملّى را با جهشى نمایان افزایش داده و کشور را ثروتمند و بى‌نیاز و به معنى واقعى، داراى اعتماد به نفس کنند و مشکلات کنونى را برطرف نمایند.
 
یادداشت | برجستگى و ویژگى هاى بیانیه گام دوم انقلاب اسلامى

سیر و روند تهدیدات دشمن:

ایران مقتدر، امروز مانند آغاز انقلاب با چالش‌هاى مستکبران روبه‌رو است، امّا با تفاوتى کاملاً معنى دار.
امروز چالش بر سرِ حضور ایران مقتدر در مرزهاى رژیم صهیونیستى و برچیدن بساط نفوذ نامشروع آمریکا از منطقه‌ى غرب آسیا و حمایت جمهورى اسلامى از مبارزات مجاهدان فلسطینى در قلب سرزمین‌هاى اشغالى و دفاع از پرچم برافراشته حزب‌اللّه و مقاومت در سراسر این منطقه است.

اگر آن روز گمان آمریکا این بود که با چند ایرانى خودفروخته یا با چند هواپیما و بالگرد خواهد توانست بر نظام اسلامى و ملّت ایران فائق آید، امروز براى مقابله سیاسى و امنیّتى با جمهورى اسلامى، خود را محتاج به یک ائتلاف بزرگ از ده‌ها دولت معاند یا مرعوب مى‌بیند و البتّه باز هم در رویارویى، شکست مى‌خورد. ایران به برکت انقلاب اسلامى، اکنون در جایگاهى متعالى و شایسته ملّت ایران قرار دارد و از بسى گردنه‌هاى دشوار در مسائل اساسى عبور کرده است.

راهبردهایى که براى مقابله با دشمن و تقویت بنیه کشور باید دنبال کرد:

- راهبرد علمى: شتاب علمى کشور با شدّت بالا جهت جبران عقب ماندگى‌ها

- راهبرد فرهنگى: نظام باید با منش اخلاقى و توسعه معنویت، زمینه را براى رواج آن در جامعه فراهم کنند

- راهبرد اقتصادى: تأکید بر تقویت اقتصاد مستقلّ کشور مبتنى بر تولید انبوه و با کیفیّت، توزیع عدالت‌محور، مصرف به اندازه و بدون اسراف و مناسبات مدیریّتى خردمندانه‌

- راهبرد اجتماعى: مقابله جهادى، همه‌جانبه و هوشمندانه با سبک زندگى غربى و ممنوعیت تبعیض در توزیع منابع عمومى و میدان دادن به ویژه‌خوارى و مدارا با فریبگران اقتصادى که همه به بى‌عدالتى مى‌انجامد.

- راهبرد سیاست داخلى: موظّف کردن حکومت به تأمین استقلال ملّى و رفع نیازهاى مادى و معنوى مردم آن هم در شأن و تراز نظام اسلامى‌

- راهبرد سیاست خارجى: عزّت ملّى در روابط خارجى و داشتن مرزبندى با دشمن‌
/۹۴۵۷/پ200/ب1

یادداشت از رقیه مولوی وردنجانی
سجاد محمدی فارسانی
ارسال نظرات