۲۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۴
کد خبر: ۶۰۱۱۰۶
آیت الله جوادی آملی:

اگر کسی به جای خدا قانوگذاری کند فرعون است

اگر کسی به جای خدا قانوگذاری کند فرعون است
حضرت آیت الله جوادی آملی تأکید کرد: جای اشیا را باید اشیا آفرین تعیین کند و اگر کسی خودش تصمیم بگیرد فرعون می شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله عبدالله جوادی آملی در درس تفسیر خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با بیان این که امامت عهد الله است، گفت: امامت درس خواندنی نیست که انسان بتواند به آن دست پیدا کند.

وی افزود: انسان می تواند با تلاش و کوشش به مقامات عالیه مانند علم، زهد و صبر دست پیدا کند اما امامت درس خواندنی نیست که انسان درس بخواند و امام شود، امامت عهدالله است که به ظالمان نمی رسد.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که علم غیب از سوی خداوند متعال به ذوات قدسی اهل بیت(ع) عنایت شده است، اظهار داشت: امیرمؤمنان فرمود که قبل از دست دادن من سؤالات خود را بپرسید و فرمود من به راه های آسمان بیش از راه های زمین آگاه هستم، بشر عادی نمی تواند چنین چیزی داشته باشد، این موضوع با درس و بحث و ریاضت و اربعین گیری حل نمی شود.

وی ادامه داد: سه راه علمی مانند درس حوزه و دانشگاه، عملی مانند اعتکاف، حرم و نماز شب و فکری وجود دارد، اگر کسی بخواهد کار انبیا و اولیا را بکند راه حوزه و دانشگاه و حرم و مسجد باز نیست چون این مسائل با علم دست یافتنی نیست.

حضرت آیت الله جوادی آملی با بیان این که وحی و نبوت راه علمی، فکری و عملی ندارد، ابراز داشت: نمی شود که کسی درس بخواند پیامبر شده و کسی زحمت بکشد و امام شود، نتیجه حوزه و دانشگاه عالم شدن و نتیجه اعتکاف و حرم زاهد و پارسا شده است اما هیچکدام از آن ها انسان را پیامبر و امام نمی کند و اگر دعایی مستجاب می شود از راه عملی بوده که به مؤمنان نیز وعده داده شده است.

وی عنوان کرد: انسان می تواند در ایمان به درجات بالا دست پیدا کند اما امام و پیامبر شدن کسبی نیست.

مفسر برجسته قرآن کریم در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به آیاتی از قرآن کریم خاطرنشان کرد: خداوند فرمود برای هدایت انسان ها انبیا را فرستادیم تا عقل علیه من خدا در دنیا و آخرت استدلال نکند و نگوید از چیزی خبر نداشته است.

وی اضافه کرد: اگر عقل حاکم بر حوزه بود و قاعده لطف معقول و مبرهن می شد و قرآن از مهجوریت بیرون می آمد آنگاه معلوم می شد که عقلانیت حوزه به چه معناست، انسان باید عادل باشد و هر چیز را در جای خود بگذارد اما جای اشیا را خداوند متعال می داند نه انسان.

حضرت آیت الله جوادی آملی با بیان این که همه معنای عدل را می فهمند، گفت: حقیقت عدل برای انسان روشن نیست، جای اشیا را باید اشیا آفرین تعیین کند و اگر کسی خودش تصمیم بگیرد فرعون می شود، این که فرعون" انا ربکم الاعلی" می گوید یعنی خود را قانونگذار می داند نه این که بگوید که خالق است.

محمد قمین
ارسال نظرات