۲۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۳
کد خبر: ۶۰۱۱۳۶
معاون فرهنگی تبلیغی حوزه‌های علمیه خواهران:

اسلام نگاه تجدید حیات و احیاگری به زن دارد

اسلام نگاه تجدید حیات و احیاگری به زن دارد
معاون فرهنگی تبلیغی حوزه‌های علمیه خواهران با بیان اینکه نگاه اسلام به زن یک تجدیدحیات و احیاگری بود افزود: این احیا گری نیز در انقلاب اسلامی توسط امام خمینی صورت گرفت.

به گزارش خبرگزاری رسا، معصومه ظهیری معاون فرهنگی – تبلیغی حوزه های علمیه خواهران در نشست تخصصی اندیشوران انقلاب اسلامی ایران، در جمع طلاب، اساتید و مبلغان حوزه علمیه خواهران اصفهان اظهار داشت: انقلاب اسلامی ایران در بسیاری از موارد ابداع و نوآوری داشته است و در بحث خانواده و زنان وجه دیگری نیز هم اصلاح گذشته داشته است و هم ابداع و نوآوری باید طراحی و برنامه‌ریزی نیز داشته باشیم.

وی افزود: به‌رغم خلقت مساوی زن و مرد و ارزش گذاری مساوی زن و مرد در نظام خلقت و تکوین در طول تاریخ شاهد فراز و فرودهایی در مورد زنان بوده ایم که به تبع آن خانواده را نیز در بر گرفته است .

ظهیری ادامه داد: در تاریخ زن را به به الهه هایی با چهره شبیه فرشته ها وجود داشته است و او را می‌ستایند ولی از جایگاه همراهی کمتری برخوردار بوده است و با ظهور اسلام کرامت و والایی برای زن فراهم می‌شود ولی باز هم دچار فراز و فرودهایی بوده است و دوگانگی وجود داشته است یعنی گاهی زن در تحجد،عزلت و کناره گیری و گاهی  تجددگرایی فرنگی مابی و و در نتیجه حضور ابزاری زن بوده است.

وی با بیان اینکه نگاه اسلام به زن  یک تجدید حیات و احیا گری بود افزود: این احیا گری نیز در انقلاب اسلامی توسط امام خمینی صورت گرفت.

ظهیری تاکید کرد: زن بر اساس خلاقیت ها توانمندی ها و استعدادهای خودش با جنس مقابل رقابت می کند که در نظام خانواده مکمل یکدیگر هستند و در اجتماع رقابت مثبت دارند و توانست حضور ظهور و بروز کند.

استاد حوزه و دانشگاه ابراز داشت: هنوز نتوانستیم آنچه را مورد سوال و مطالبه و تقاضای جامعه از حوزه های علمیه خواهران است را پوشش بدهیم و در سالهای اخیر به دلیل مقابله ها و هجمه ها سرعت ما کم شده است، چهار دهه انقلاب را بازنگری کردیم و ابعاد آن را مورد تحلیل قرار دادیم و در بیانیه گام دوم انقلاب گذشته را بررسی کرده و آینده نگاری شده است.

وی با اشاره به اینکه تقریبا تمام ۲۸ استان کشور برنامه تحلیل و بررسی کارنامه چهار دهه انقلاب اسلامی و زن، وضعیت موجود،  آینده نگاری را در حال انجام هستند اظهارداشت: نگاه شبهه ناک برگرفته از سوالات مقدر در حال رواج است و برای همین نیز زنان حوزوی باید فعال برخورد کنند.

وی اضافه کرد: بهترین سرمایه هر کشور نیروی انسانی است و در بحث زنان نیروی اثربخش حوزه موضوعیت دارد بنابراین اول باید ظرفیت زنان در حوزه‌های علمیه را بشناسیم توانمندی هایی را که وجود دارد شناسایی کنیم و این ظرفیت قابل اتکا و قابل اعتنا را به جامعه معرفی کنیم.

ظهیری با بیان اینکه فرهنگ یعنی پوشش لباس آداب و رسوم ما و در مقوله ای نیز دین، فرهنگ محسوب می شود گفت: فرهنگ اسلامی که برگرفته از زندگی اهل بیت، یعنی سیره اهل بیت را به سبک زندگی تبدیل کنیم.

استاد حوزه و دانشگاه هدف از این نشست را نگاهی دوباره به جایگاهی که ایستاده ایم با اختصاصات موضوع انقلاب اسلامی زنان و نظام خانواده و دوم معرفی ظرفیت و سوم اعلام آمادگی در قالب تشکل های تاثیر گذار و اثربخش  در موضوع خانواده و زنان عنوان کرد.

وی افزود: آمار ازدواج پایین آمد، سن ازدواج بالا رفت، آمار طلاق بیداد می کند و اینها موضوعاتی است که باید به آن پرداخته شود، باید روی گسل نسلی، ادبیات نسل جوان کار شود، چرا که با تغییر معانی و کاربردهای واژگان به دنبال تغییر فرهنگ هستند./829/ج

محمد مهدی مرادی
ارسال نظرات