۲۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۸
کد خبر: ۶۰۱۱۵۶
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی:

حوزه‌های علمیه بیانیه گام دوم انقلاب را مطالبه گری کنند

حوزه‌های علمیه بیانیه گام دوم انقلاب را مطالبه گری کنند
حجت الاسلام لیالی گفت: بیانیه گام دوم انقلاب باید به عنوان یک گفتمان به بدنه حوزه‌های علمیه تزریق شود و حوزه‌های علمیه آن را مطالبه گری کنند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام محمد علی لیالی ظهر امروز در نشست اساتید و نخبگان حوزه علمیه کاشان در حمایت از بیانیه گام دوم انقلاب که در سالن شهدای پاسدار ناحیه مقاومت بسیج کاشان برگزار شد، به برخی از فراز‌های منشور امام راحل و بیانیه گام دوم انقلاب رهبر معظم انقلاب اشاره کرد.

وی همچنین تحلیلی از چرایی صدور این دو منشور به عنوان دو مانیفست و دو سند اشاره کرد و گفت: امام نهضتی را آغاز کرد و ۱۰ سال آن را مدیریت کرد و بعد از حوادث تلخ این ۱۰ سال که به امام گذشت در پایان عمر مبارک خود منشور روحانیت سند آخری است که خطاب به حوزه‌های علمیه در سوم اسفند سال ۶۷ نوشته شد.

حجت الاسلام لیالی با تأکید بر اینکه منشور روحانیت باید بار‌ها مطالعه شود، اظهار داشت: با هر بار مطالعه آن به عبارت‌های جدیدی در این منشور می‌رسیم که بیشتر باید به آن توجه شود چرا که برای آینده حوزه‌های علمیه و طلاب و روحانیت به عنوان سندی ماندگار است.

وی افزود: مفهوم عدالت در بیانیه گام دوم انقلاب مفهوم برجسته‌ای است که از سال ۶۸ تغییراتی که در مدل حاکمیت ایجاد شد و دوستانی بر عرصه مدیریت کشور و دستگاه‌های قانونگذاری طرحی را به نام توسعه مطرح کردند که عوارضی داشت که مهمترین عوارض آن بی توجهی به مفهوم عدالت بود و از سال ۷۴ تا کنون رهبری در مفهوم عدالت و بازگشت به عدالت و اجرای همه جانیه عدالت تأکید می‌کند.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی همچنین بیانیه گام دوم را به سند بالادستی و چراغ راه آینده نظام تشبیه کرد و گفت: در بیانیه گام دوم تحلیل وضع موجود و افق‌های پیش رو تحت عنوان وضع مطلوب است.

به گفته وی، توجه به کام یابی‌ها و ناکامی‌های گذشته در ۴۰ سال گذشته و فراز و فرود‌ها و تجربیات تلخ و شیرین ۴۰ سال گذشته برای چله‌های بعدی انقلاب تأثیرگذار خواهد بود.

حجت الاسلام لیالی افزود: فهم انقلاب اسلامی و فهم گفتمان بیانیه دوم رهبر معظم انقلاب در گرو شناخت گفتمان‌های رقیب است، جریانی که روز به روز بر ناامیدی جامعه تأکید می‌کند که اگر این کار انجام نشود نمی‌توان کار دیگری را انجام داد.

وی با اشاره به شناخت از موافقان و مخالفان انقلاب اسلامی طی ۴۰ سال گذشته، اظهار داشت: شناخت از موافقان و مخالفان از جمله مخالفان خارجی مثلت جریان عبری، عربی و غربی گفتمانی که به تعبیر امام اسلام آمریکایی و متحجران عرب و سران خود فروخته عربی همراه با جریان‌های صهیونیستی و غربی از جمله مخالفان ما هستند.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی افزود: ما از جریان‌ها احساس خطر نکرده و نخواهیم کرد، اما جریان خطرناک رقیب داخلی لیبرال با گرایش‌های مختلف و جریان‌های ناسیونالیستی با گرایش‌های مختلف و جریان استحاله انقلاب اسلامی و همچنین جریان ساده انقلاب اسلامی که به فکر تعامل و معامله و نظیر آن است خطر جدی محسوب می‌شود.

به گفته وی، بیانیه گام دوم انقلاب باید خیلی سریع از طریق صدا و سیما، روزنامه، مطبوعات، خطابه و منبر به توده مردم و بدنه جامعه تزریق شود.

وی افزود: بیانیه گام دوم انقلاب باید به عنوان یک گفتمان به بدنه حوزه‌های علمیه تزریق شود و حوزه‌های علمیه، علما و فضلا و طلاب و ائمه جمعه و جماعات باید مباحث آن را تحلیل و تبیین و مطالبه گری کنند.

حجت الاسلام لیالی بر انتقال مفاهیم بیانیه گام دوم انقلاب به بدنه نظام دانشگاهی، تشکل‌های دانشجویی، اساتید، طرح‌های ولایت، ضیافت، هم اندیشی بسیج دانشجویی و بسیج اساتید و و تشکل‌های موجود دانشگاهی تأکید کرد و گفت: تشکل‌های حوزه و دانشگاه باید تعهد بدهند بخشی از وقت خود را در ترویج بیانیه گام دوم انقلاب هزینه کنند.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی همچنین بر جهت دهی و تدوین بیانیه گام دوم انقلاب در مقالات، کتب و پایان نامه‌های حوزه و دانشگاه تأکید کرد.

به گفته وی، گروه‌های وابسته به گفتمان باید گفتمان بیانیه گام دوم انقلاب را در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی ترویج کرده و با استخراج عبارت‌های کوتاه آن به زبان هنر و فیلم تبدیل کرده و با برگزاری کارگاه ها، همایش ها، نشست‌ها و کرسی‌های نظریه پردازی و کرسی‌های آزاد اندیشی آن را تبیین و تحلیل و گفتمان سازی کنند.

حجت الاسلام لیالی با تأکید بر توجه بیشتر بر محور‌ها و همچنین واژگان بیانیه گام دوم انقلاب، گفت: توجه به تحلیل واژگان بیانیه و تحلیل متن و محتوا و افق‌های پیش رویی که در بیانیه رهبری است می‌تواند به عنوان سند و مانیفست برای آینده جمهوری اسلامی قرار داشته باشد.

لازم به ذکر است، نشست اساتید و نخبگان حوزه علمیه کاشان در حمایت از بیانیه گام دوم انقلاب به همت رییس بسیج اساتید و نخبگان حوزه علمیه کاشان در سالن شهدای پاسدار ناحیه مقاومت بسیج کاشان برگزار شد./۱۳۰۷/پ310/ب1
محمد ملک آبادی
ارسال نظرات