۲۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۴
کد خبر: ۶۰۱۱۶۶
حجت الاسلام والمسلمین مدنی:

«انقلاب در انقلاب» تئوری بیانیه گام دوم است

«انقلاب در انقلاب» تئوری بیانیه گام دوم است
حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدنی گفت: خروجی جامعه‌الزهرا علیهاالسلام در حوزه پژوهش باید افزایش پیدا کند و بانوان طلبه این بخش بیانیه را جدی بگیرند.

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمحمود مدنی در نشست بصیرت‌افزایی با موضوع «بررسی فرازهایی از بیانیه گام دوم انقلاب» که با حضور اساتید و طلاب جامعه‌الزهرا علیهاالسلام در تالار بیداری اسلامی برگزار شد، ضمن تبریک اعیاد ماه مبارک رجب عنوان کرد: امیدواریم در آن محضر حقیقت که فریاد بزنند «أین الرجبیّون»، خداوند متعال ما را هم جزو رجبیون قرار دهد و از غافلان این قافله نباشیم.

مدیر جامعه‌الزهرا علیهاالسلام در ادامه به برنامه‌های مختلف این مؤسسه علمی حوزوی در راستای پاسخگویی به درخواست‌های اساتید و طلاب اشاره کرد و یادآور شد: ما در مناسبت‌های مختلف در محضر اساتید و طلاب هستیم، دیدارهای هفتگی به صورت منظم برگزار می‌شود، صندوق‌های نظارت نیز عهده‌دار پاسخ به سؤالات شما است. اما درصدد هستیم جلسه پرسش و پاسخ مستقیم به صورت مستمر برگزار شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدنی تصریح کرد: در روایت داریم که در سؤال، چهار نفر اجر می‌برند، سائل، پاسخگو، مستمع و کسی که دوست دارد سؤال و جواب باشد.

فعالیت های جامعه‌الزهرا(س) در راستای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب

وی به بیانیه گام دوم انقلاب که از سوی رهبر معظم انقلاب مدظله العالی همزمان با چهلمین ساگرد پیروزی انقلاب اسلامی صادر شد، اشاره کرد و افزود: در جلسه شورای عالی نهادهای حوزوی که جامعه‌الزهرا علیهاالسلام نیز یکی از اعضای آن است قرار گذاشته شد تا افزون بر اقدامات علمی و عملی در قالب تجمع و بیانیه،‌ اقدامات مؤثری هم از سوی نهادهای عالی حوزوی صورت گیرد.

مدیر جامعه‌الزهرا علیهاالسلام ادامه داد: در جامعه‌الزهرا علیهاالسلام نیز کارگروهی در راستای تحقق این بیانیه تشکیل شده که درصدد است بدون برخورد شعاری، گام‌های عملی جهت پیاده‌سازی بیانیه بردارد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدنی اضافه کرد: علاوه بر کارگروه بیانیه گام دوم انقلاب، کمیته‌ای در معاونت پژوهش جامعه‌الزهرا علیهاالسلام تشکیل شد که انتظار است منجر به بیانیه و نوشته و شعار نباشد، بلکه بیاندیشیم ما به عنوان جامعه‌الزهرا علیهاالسلام چگونه می‌توانیم در مسیر تحقق و پیاده‌سازی اهداف بیانیه گام برداریم و امید است در این راستا به نتایج مثبت و اساسی برسیم.

وی به فعالیت معاونت فرهنگی تبلیغی در این باره اشاره کرد و گفت: اداره کل امور فرهنگی، این بیانیه را به صورت کتابچه منتشر کرده است که در اردوی راهیان نور نیز توزیع شد، همچنین در اختیار دیگر بانوان طلبه قرار می‌گیرد تا در قالب مسابقه، نظرات و پیشنهادات خود را برای پیاده‌سازی بیانیه ارائه دهند و بهترین نظرات و پیشنهادات مورد تجلیل قرار می‌گیرند.

مدیر جامعه‌الزهرا علیهاالسلام تأکید کرد: بخش‌هایی از بیانیه باید در قالب تابلو آماده شود تا نصب العین مسئولان و طلاب قرار گیرد و به مرحله عملیاتی برسد.

سه تئوری مختلف درباره «انقلاب»

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدنی به محتوای بیانیه گام دوم انقلاب اشاره کرد و گفت: سنگ‌بنای این بیانیه نقطه اساسی است و آن تئوری «انقلاب در انقلاب» است.

وی افزود: نسبت به انقلاب سه نظریه و تئوری مطرح است؛ یک نظریه که مارکسیست‌های شکست خورده و بسیاری از آن دفاع می‌کنند، «انقلاب و اشتباه» است که معتقدند انقلاب یک حالت مبهم عمومی شکل داده نشده است که به حرکت ایده آلی تبدیل می‌شود و وقتی مقداری که از انقلاب می‌گذرد، افراد به اشتباه خود پی می‌برند.

مدیر جامعه‌الزهرا علیهاالسلام تصریح کرد: علت اینکه این گروه به این نظریه رسیدند و رهبر معظم انقلاب مدظله العالی هم در این بیانیه به آن اشاره کرده، این است که برخی کشورهای سوسیالیستی همین حرکت و مسیر را آغاز کردند، حرکت عظیم مردمی شروع شد و بعد از سال‌ها با شکست مواجه شد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدنی افزود: در چین با آن همه کشتار و فداکاری‌ها، انقلابی رخ داد، اما بعد از مدت‌ها تنزل پیدا کردند؛ در کوبا هم این مسئله مطرح است.

وی یادآور شد: در جهان اسلام، جمال عبدالناصر در انقلاب مصر انقلاب گسترده‌ای ایجاد کرد که چهره اول دنیای عرب بود اما به مرور با شکست مواجه شد تا جایی که جمال عبدالناصر و اهداف انقلابی او به انورسادات امضاکننده معاهده با اسرائیل تبدیل شد.

مدیر جامعه‌الزهرا علیهاالسلام، تئوری دوم را «انقلاب و اصلاح» عنوان کرد و اظهار داشت: در این نظریه معتقدند که انقلاب حرکت عمومی مردمی برای تخریب بنیان‌ها است؛ انقلاب یک سیل است که همه چیز را خراب می‌کند و وقتی سیل تمام بنیان گذشته را از بین برد، مرحله اصلاح و مرمت آغاز می‌شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدنی افزود: در این تئوری می‌گویند که انقلاب لازم است، زیرا بنیاد غلط گذشته را از بین می‌برد اما گام بعدی اصلاح است؛ این نظریه معتقد است که انقلاب باید به نظام منجر شود، در غیراین صورت به شورش تبدیل می‌شود که این تفکر جان مایه تفکر نهضت آزادی بود.

وی تصریح کرد: تئوری اول می‌گوید انقلاب اشتباه است اما تئوری دوم می‌گوید انقلاب بنای ظلم را ویران می‌کند اما ادامه آن با انقلاب نیست و عده ای دیگر باید آن را اصلاح کنند.

«انقلاب در انقلاب»؛ نظریه رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب

مدیر جامعه‌الزهرا علیهاالسلام تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب مدظله العالی در بیانیه گام دوم انقلاب، نظریه «انقلاب در انقلاب» را مطرح می‌کنند که این فرمایش را می‌توان از آیات شریفه سوره ضحی برداشت کرد که خداوند می‌فرماید: «فاذا فرغت فانصب؛ هرگاه از کار رسالت فارغ شدى، به عبادت بکوش و رنج آن را بر خود هموار ساز».

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدنی بیان داشت: مردم به لطف خداوند ریشه شاهنشاهی را کندند که کار خیلی مهمی بود و در طول این سال‌ها، سختی‌های زیادی کشیدیم، از قائله گنبد تا خوزستان و کردستان تا حنگ تحمیلی، جنگ که تمام شد فکر کردیم دیگر تمام است؛ ولی با تحریم‌ها مواجه شدیم. این نشان می دهد که اصل دشمنی استکبار با مردم ما، بخاطر انقلاب، اسلام و برپایی حکومت دینی است.

خداوند ما را برای استراحت در این دنیا نیاورده بلکه آورده تا در این چرخه رشد کنیم، خداوند نفرمود فاذا فرغت فاسترح، بلکه می فرماید دوباره مشغول کار جدیدی شو. ما در طول چهل سال یک گام به جلو برداشته‌ایم و امروز پس از فراغت از گام اول، گام دوم آغاز شده است.

جنس بیانیه گام دوم انقلاب از شعار نیست

وی در ادامه به بخش سوم بیانیه اشاره کرد و گفت:  در این بخش، هفت گام توسط رهبر فرزانه انقلاب مدظله العالی توصیه شده است که باید مورد توجه قرار گیرد و عملیاتی شود.

مدیر جامعه‌الزهرا علیهاالسلام تأکید کرد: جنس بیانیه، شعاری نیست و اگر با این بیانیه شعارگونه برخورد شود، بسیار ظالمانه است، همانند بسیاری از بیانیه‌ها که تنها به صورت شعاری با آنها برخورد شد.

طلاب جامعه‌الزهرا(س) در عرصه علم و پژوهش گام‌های جدی بردارند

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدنی با اشاره به اینکه اولین گام در توصیه‌های رهبری، علم و پژوهش است، عنوان کرد: خروجی جامعه‌الزهرا علیهاالسلام در حوزه پژوهش باید افزایش پیدا کند و ما باید در این بخش، با جدیت و تلاش مضاعف برنامه های راهبردی داشته باشیم.

وی یادآور شد: انقلاب اسلامی در بخش‌های مختلف از جمله سلول‌های بنیادی، صنایع نظامی، علوم هسته‌ای، تعداد دانشجویان، متخصصان و طلاب و غیره رشد داشته است، اما رهبر انقلاب در این بخش احساس می‌کند که عقب هستیم از این رو تذکر می‌دهند و برماست که با فعالیت جدی در این بخش، بکوشیم تا این عقب‌ماندگی را در حد خود جبران کنیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدنی توصیه کرد: طلاب جامعه‌الزهرا علیهاالسلام باید در جشنواره‌های مختلف علمی پژوهشی حضور فعال داشته باشند و سطح مقالات در جامعه‌الزهرا علیهاالسلام ارتقا پیدا کند.

وی با اشاره به راه اندازی نشریات داخلی جامعه‌الزهرا علیهاالسلام، بیان کرد: ما مجلات داخلی را راه اندازی کردیم تا تریبونی برای طلاب باشد، اگر طلاب بخواهند ظهور پیدا کنند، این مجلات، فرصتی برای آنان خواهد بود تا قلم به دست بگیرند و بنویسند و در این عرصه گام بردارند.

مدیر جامعه‌الزهرا علیهاالسلام اظهار داشت: دوفصلنامه «مطالعات اسلامی زنان و خانواده» یکی از نشریات جامعه‌الزهرا علیهاالسلام است که رتبه علمی پژوهشی دریافت کرده و پژوهشگران می‌توانند آثار ارزنده خود را به این نشریه ارسال کنند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدنی همچنین به پایان نامه‌های سطح سه و چهار اشاره و تأکید کرد: سطح علمی پایان‌نامه‌ها نیز باید ارتقا پیدا کند.

لزوم توجه به «معنویت و اخلاق»

وی در ادامه به توصیه دوم رهبر معظم انقلاب مدظله العالی در این بیانیه اشاره و عنوان کرد: توصیه دوم ایشان در این بیانیه توجه به «معنویت و اخلاق» است.

مدیر جامعه‌الزهرا علیهاالسلام به روایتی از امام صادق علیه‌السلام اشاره کرد که از پدرشان نقل می‌كنند كه رسول خدا صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم فرمودند: «صِنْفَانِ مِنْ أُمَّتِي إِذَا صَلَحَا صَلَحَتْ أُمَّتِي وَ إِذَا فَسَدَا فَسَدَتْ أُمَّتِي قِيلَ يَا رَسُولَ اَللَّهِ وَ مَنْ هُمَا قَالَ اَلْفُقَهَاءُ وَ اَلْأُمَرَاءُ؛ دو گروه از امت من هستند كه اگر راست كردار شدند، امت من نیز راست‌كردار و اگر فاسد و بدكردار شدند، امت من نیز بدكردار گردند. گفته شد ای رسول خدا و ایشان كیستند فرمود: فقیهان و فرمانروایان».

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدنی به فعالیت‌های جامعه‌الزهرا علیهاالسلام در این راستا اشاره کرد و گفت: در بحث عفاف و پوشش و حجاب، آیین‌نامه عفاف و حجاب تدوین، تصویب و ابلاغ شد؛ کمیته عفاف و حجاب تشکیل شده و ۲۱ جلسه تاکنون تشکیل شده است، همچنین جلسات درس اخلاق ویژه اساتید و طلاب با حضور اساتید اخلاق حوزه برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه جامعه‌الزهرا علیهاالسلام به عنوان بیمارستان معنوی است، افزود: طلاب و فارغ التحصیلان جامعه‌الزهرا علیهاالسلام باید ضمن اینکه خودشان در تخلق به اخلاق اسلامی سرآمد باشند، برای اصلاح امور اخلاقی و معنوی در جامعه به ویژه در عرصه حجاب و عفاف برنامه‌ریزی داشته و بتوانند دستگیر دیگران باشند.

مدیر جامعه‌الزهرا علیهاالسلام اگر می‌خواهید قله‌های علم را فتح و مرزهای دانش را جابجا کنید، اگر می‌خواهید معنویت و اخلاق را حاکم کنید و سبک زندگی دینی که توصیه هفتم بیانیه است، در جامعه پیاده شود، باید جدی‌تر باشید؛ تلاش‌های شما مشکور، اما شتاب دنیا بیشتر از ما است و ما ناچاریم که همتی بلند داشته باشیم که «فَإِذا فَرَغْتَ فَانْصَبْ؛ وَ إِلي‏ رَبِّکَ فَارْغَبْ ».

در پایان این نشست، خانم فاطمه دولتی، طلبه جامعه‌الزهرا علیهاالسلام و نویسنده کتابِ زندگی داستانی «شیرِ دارخوین» و همچنین خانم حسینی مهرآبادی طلبه سطح سه جامعه‌الزهرا(س) نویسنده کتاب «شانزده سال بعد» که اخیرا کتاب‌های آنان چاپ و رونمایی شد، با حضور مدیر جامعه‌الزهرا علیهاالسلام مورد تجلیل قرار گرفتند./829/ج

محمد مهدی مرادی
ارسال نظرات