۲۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۷:۲۵
کد خبر: ۶۰۱۲۲۳
امامان جمعه:

سفر رییس جمهوری به عراق نمایش عزت ایران اسلامی بود

سفر رییس جمهوری به عراق نمایش عزت ایران اسلامی بود
امامان جمعه سراسر کشور در خطبه‌های نماز جمعه این هفته با اشاره به سفر رییس جمهور به عراق، آن را نشانه عزت ایران اسلامی دانستند.
به گزارش خبرگزاری رسا، خطیبان جمعه با بیان این که دو کشور ایران و عراق دارای اشتراکات قومی و فرهنگی زیادی هستند، تصریح کردند که مقایسه سفر شبانه رئیس جمهوری آمریکا با سفر پر برکت رئیس جمهوری اسلامی، نشان از عمق رابطه میان ایران و عراق دارد.
 
آن‌ها همچنین با اشاره به انتصاب حجت الاسلام والمسلمین رئیسی به ریاست قوه قضائیه تاکید کردند که جوان گرایی، انقلابی بودن و برطرف کردن مشکل‌های اطاله دادرسی از جمله موضوع‌هایی است که باید مورد تاکید و توجه رئیس جدید دستگاه قضائی قرار گیرد.
 
ائمه جمعه تصریح کردند که این قوه در برخورد با مفسدان اقتصادی صریح‌تر باشد، وقتی مردم اخبار مربوط به برخورد با مفاسد اقتصادی را می‌شنوند خوشحال می‌شوند.
 
امامان جمعه کشور همچنین با بیان این که مجلس خبرگان رهبری به فکر مشکلات مردم است، از دعوت این مجلس از وزیر امور اقتصادی و دارایی برای هم اندیشی درباره نیاز‌های جامعه خبر دادند.
 
فرارسیدن عید نوروز به عنوان یک ظرفیت مهم دینی و ملی، از محور‌های دیگر در خطبه‌های نماز جمعه این هفته است که امامان جمعه با اشاره به آن و فشار‌های اقتصادی، فراروی مردم، به همدلی با نیازمندان و فقرا و برگزاری ساده و بی تکلف آیین‌ها توصیه کردند.
 
گزیده‌هایی از گزارش‌های خبرنگاران ایرنا از مراکز استانی به شرح زیر است:

آذربایجان غربی (ارومیه):
 
حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی امام جمعه ارومیه انتخابات مجلس شورای اسلامی را از جمله مهمترین اتفاقات سال آینده در کشور و آذربایجان غربی دانست و با تاکید بر لزوم هوشیاری مردم در جامعه اظهار داشت: مردم در انتخاب نمایندگان مجلس دقت داشته باشند و افراد نادرست را در انتخابات طرد کنند.
 
وی بر لزوم اتحاد مردم و مسوولان نیز تاکید کرد و گفت: مسوولان از مخالفت با هم و دشمن تراشی علیه بکدیگر پرهیز کنید و متحدانه علیه آمریکا و ایادی آن باشند.
 
وی همچنین با اشاره به اعطای نشان ذوالفقار از سوی مقام معظم رهبری به سردار قاسم سلیمانی افزود: باید به داشتن چنین شخصیت‌های بزرگی در کشور افتخار کنیم، زیرا چنین افرادی تکیه گاه و افتخار آزادمردان دنیا هستند.

اصفهان:
 
امام جمعه موقت اصفهان با اشاره به انتصاب حجت الاسلام و المسلمین ابراهیم رییسی گفت: رییس جدید قوه قضائیه مقابل دزدان و غارتگران بیت المال بایستد، زیرا مردم با تمام وجود، شما را حمایت می‌کنند.
 
حجت الاسلام والمسلمین سید مجتبی میردامادی به مسوولان توصیه کرد که، ولی نعمتان خود را که پای صندوق‌های رای می‌آیند، در مقابل دشمن می‌ایستند، در راهپیمایی‌ها شرکت می‌کننند و هرجا نیاز به حمایت از انقلاب و اسلامی است حاضر می‌شوند به حال خود رها نکنند و به فکر رفع مشکلات آن‌ها باشند.
 
وی همچنین به رعایت حجاب و عفاف به عنوان یکی از فرایض و واجب در ایام نوروز تاکید کرد و گفت: متاسفانه امروز بی بند و باری چشم و گوش مملکت را گرفته که ما در حوزه انفعال قرار گرفتیم و و بدحجابان فعال هستند.
 
میردامادی از همه متولیان امر دعوت کرد تا به شیوه لسانی، تذکر، نصیحت و عطوفت این مشکل را حل کنند تا این وضعیت از شرایط حاضر تغییر کند.

ایلام:
 
نماینده، ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام با اشاره به ظرفیت‌های خاص کشور تصریح کرد: توجه به ظرفیت‌های داخلی تحریم دشمن را خنثی و بی اثر می‌کند.
 
حجت الاسلام والمسلمین اله نور کریمی تبار با تاکید بر فرمایشات رهبر معظم انقلاب در خصوص ظرفیت‌های خاص کشور افزود: ایران اسلامی با دارا بودن هفت درصد از ذخائر جهان، موقعیت خاص میان غرب و شرق، بازار بزرگ ملی و منطقه‌ای و داشتن ۱۵ کشور همسایه با بیش از ۶۰۰ میلیون نفر جمعیت می‌تواند نقش مهمی در حوزه‌های مختلف ایفا کند.
 
حجت الاسلام و المسلمین کریمی تبار در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سفر اخیر رئیس جمهوری به عراق یادآور شد: ما می‌توانیم در بخش‌های مختلف بویژه در حوزه اقتصادی و با استفاده از پول ملی به جای دلار و یورو مبادلات تجاری با کشور عراق را بیش از پیش گسترش و سقف مبادلات را از ۱۲ میلیارد دلار به بیش از ۲۰ میلیارد دلار افزایش دهیم.
 
امام جمعه ایلام همچنین به داشتن ۴۳۰ کیلومتر مرز استان ایلام با کشور عراق اشاره کرد و گفت: فرصت‌های خاصی پیش روی استان ایلام قرار دارد که انتظار می‌رود مسئولان استانی نهایت تلاش خود را برای بهره گیری بیشتر از این مزیت‌ها بکار گیرند چرا که کوتاهی در این خصوص باعث تبدیل فرصت‌ها به تهدید خواهد شد.
 
حجت الاسلام والمسلمین کریمی تبار با اشاره به فرارسیدن سال جدید، افزود: در این ایام هزینه‌ها بسیار زیاد است کسانی که تمکن مالی بالایی دارند در روز‌های پایانی سال یاری گر نیازمندان جامعه باشند تا آنان نیز بتوانند سال جدید را جشن بگیرند.

سیستان و بلوچستان (زاهدان):

نماینده، ولی فقیه در سیستان و بلوچستان و امام جمعه زاهدان گفت: ایران اسلامی در سالی که گذشت با وجود تمام مشکلات و سختی‌ها در عرصه‌های بین المللی و داخلی توفیقات بسیار زیادی به دست آورد.
 
حجت الاسلام والمسلمین مصطفی محامی اظهار داشت: افتتاح پروژه‌های بزرگ ملی، جدیت دستگاه قضا در مقابله با مفسدان، تقویت توان دفاعی و موشکی و رشد دانش علمی از جمله دستاورد‌های انقلاب اسلامی در حوزه داخلی بوده است.
 
امام جمعه زاهدان بیان کرد: سفر رئیس جمهوری سوریه به ایران و سفر رئیس جمهوری ایران به عراق از جمله دستاورد‌های مهم کشور در حوزه بین المللی بود.
 
نماینده، ولی فقیه در سیستان و بلوچستان با بیان اینکه سال گذشته مشکلات بسیاری در حوزه‌های مختلف وجود داشت افزود: مشکلات اقتصادی، معیشتی و انجام حرکات کور تروریستی در استان از جمله این مشکلات بود که امیدواریم سال آینده با جدیت بیشتر مسئولان این مسائل برطرف شود.

قزوین:
 
نماینده، ولی فقیه در استان و امام جمعه قزوین گفت: ایران به برکت انقلاب اسلامی و شهدای دفاع مقدس و مدافع حرم در دنیا سربلند و عزتمند است.
 
آیت الله عبدالکریم عابدینی در خطبه‌های نماز جمعه قزوین افزود: استکبار جهانی تحمل نمی‌کند که ایران اسلامی بتواند در سطح منطقه و جهان عزت و اقتدار روزافزون داشته باشد بنابراین می‌کوشد با فشار و نفوذ این رویه را متوقف کند.
 
وی با اشاره به انتصاب حجت الاسلام والمسلمین رئیسی به عنوان ریاست قوه قضاییه؛ گفت: باید چابک سازی و پاسخگویی بهتر به مردم و سپردن امور به شخصیت‌های انقلابی از اولویت‌ها باید باشد و همچنین باید با اخلال گران نظم و مفسدین اقتصادی با قاطعیت برخورد شود و انتظار می‌رود دانه درشت‌ها در این زمینه متمایز نشوند و عین باقی مردم با ان‌ها برخورد شوند.

قم:

خطیب جمعه قم با اشاره به امضای تفاهم نامه‌های مختلف برای افزایش مبادلات اقتصادی به ۲۰ میلیارد دلار در سفر رئیس جمهوری به عراق گفت: افزایش تبادلات تجاری با کشور‌های همسایه باید در صدر اولولیت‌های دولت باشد.
 
آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری با اشاره به سفر اخیر رئیس جمهوری ایران به عراق افزود: مقایسه سفر شبانه رئیس جمهوری آمریکا با سفر پر برکت رئیس جمهوری اسلامی، نشان از عمق رابطه میان ایران و عراق دارد.
 
آیت الله حسینی بوشهری همچنین با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی اظهار داشت: این بیانیه، منشوری برای انقلاب و ناشی از تجربه رهبر معظم انقلاب اسلامی است که باید در همه برنامه ریزی‌ها به آن توجه شود.
 
وی با بیان اینکه اولویت‌های کلیدی کشور در هفت سرفصل در بیانیه گام دوم انقلاب بیان شده است، اظهار داشت: جوانان محور اصلی این بیانیه هستند که در این زمینه مراد از جوان گرایی، پیرزدایی نیست، بلکه زمینه سازی برای انتقال تجارب به جوانان و واگذاری مسئولیت به آنهاست.
 
وی در ادامه با اشاره به این که در آستانه ورود به سال جدید قرار داریم، گفت: نیازمندانی در کشور وجود دارند که باید به آن‌ها کمک شود و مورد توجه قرار بگیرند.
 
امام جمعه قم همچنین با اشاره به دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری با رهبر معظم انقلاب اسلامی گفت: موضوع معیشت از جمله وظایف خبرگان رهبری نیست، ولی تک تک آن‌ها در این زمینه دغدغه جدی دارند و مشکلات اقتصادی مردم را پیگیری می‌کنند.
 
عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه با اشاره به انتصاب حجت الاسلام والمسلمین رئیسی به ریاست قوه قضائیه تاکید کرد: جوان گرایی، انقلابی بودن و برطرف کردن مشکل‌های اطاله دادرسی از جمله موضوع‌هایی است که باید مورد تاکید و توجه رئیس جدید دستگاه قضائی قرار گیرد.

لرستان (خرم آباد):

نماینده، ولی فقیه در لرستان گفت: در آستانه ورود به گام دوم انقلاب، دستگاه قضائی باید با جدیت و با روحیه انقلابی با فساد و اختلاس مبارزه کند.
 
آیت الله سید احمد میرعمادی با اشاره به انتصاب رئیس جدید قوه قضائیه تصریح کرد: انتصاب وی بسیار اقدامی بجا، مناسب و حساب شده بود از این نظر که از علم، آگاهی، اجتهاد، فقاهت و سلامت کامل در طول این ۴۰ سال برخوردار بوده است.

آیت الله میرعمادی سفر رئیس جمهوری به عراق را نقطه عطفی در همکاری راهبری دو کشور دانست و افزود: این سفر سه شبانه روز، علنی و همراه با دیدار رئیس جمهور با همه مردم، مراجع و علما بود که نشان دهنده محبوبیت و قدرت جمهوری اسلامی است.

وی همچنین گفت: عید نوروز یک ظرفیت مهم دینی و ملی است که باید از این ظرفیت برای وحدت، انسجام و تقویت پیوند‌های اجتماعی از آن استفاده کرد.

وی افزود: با توجه به فشار‌های اقتصادی، گرانی و مشکلات معیشتی که مردم با آن مواجه هستند ضمن همدلی با نیازمندان و فقرا سعی کنیم عید نوروز را ساده و بی تکلف داشته باشیم.

مازندران (ساری):

امام جمعه موقت ساری پیاده سازی مفاد بیاینه گام دوم انقلاب اسلامی را مهم و سرنوشت ساز برشمرد و تاکید کرد: بیانیه گام دوم رهبری باید توسط خطبا، هنرمندان و اصحاب قلم برای جامعه تبیین شود.
 
حجت الاسلام محمد قاسمی با اعلام این که رهبری در بیانیه گام دوم راهکار‌های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و ... ارائه کرد، گفت: جمهوری اسلامی ایران به رغم قدرت و اقتدار با همه جهان مهربان است و سر ستیزه جویی و عناد با هیچ یک از دولت‌ها را ندارد.
 
خطیب جمعه ساری افزود: رهبر معظم انقلاب در این بیانیه پاسخ کسانی را که به دوستی با آمریکا معتقدند داده و اشاره فرمودند که نظام الهی ایران با استکبار جهانی و نظام صهیونیستی هرگز دست دوستی نمی‌دهد.
 
وی همچنین به مناسبت‌های تاریخی آخرین روز‌های سال اشاره کرد و اظهار داشت: ۲۹ اسفند روز ملی شدن نفت است و از عموم مسئولان می‌خواهم تا اقتصاد کشور را بدون نفت ترسیم کنند، زیرا نفت یک نعمت الهی است و باید برای نسل‌های آینده باقی بماند.
 
امام جمعه موقت ساری فرا رسیدن عید نوروز را نیز پیشاپیش به مردم تبریک گفت و و افزود: مازندرانی‌ها مردمی میهمان نواز هستند و لازم است تمامی مسافران نوروزی حرمت این استان را حفظ کنند و فرهنگ و تفکر غربی را به اینجا نیاورند.
 
خطیب موقت جمعه ساری با تبریک انتصاب حجت الاسلام و المسلمین رئیسی به عنوان رئیس قوه قضائیه، گفت: از ایشان می‌خواهم در مقابل سلاطین سکه، ارز و ... بشدت واکنش نشان دهد.
 
وی افزود: اهدای نشان ذوالفقار از جانب رهبر معظم انقلاب به سردار قاسم سلیمانی یک رویداد فرخنده و مبارک بود و سردار سلیمانی با رویارویی با داعشیان همواره یار و یاور مقام معظم رهبری بوده است.

زنجان:

نماینده، ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان گفت: شرایط سخت اقتصادی اقتضا می‌کند مسئولان و اقشار پردرآمد برای رعایت حال اقشار کم درآمد جامعه مانور اشرافیت و تجمل برپا نکنند.
 
حجت الاسلام علی خاتمی افزود: همه ما در این دنیا مسافریم، این مراعات حال دیگران حداقل انتظاری است که می‌شود از مردم داشت.
 
وی با اشاره به اینکه گرانفروشی و احتکار در بازار با موعظه حل نمی‌شود، خاطرنشان کرد: این موضوع نیازمند برخورد جدی‌تر مسئولان و متولیان با گرانفروشان و محتکران است.
 
وی به انتصاب رئیس جدید قوه قضائیه اشاره و تصریح کرد: این قوه در برخورد با مفسدان اقتصادی صریح‌تر باشد، وقتی مردم اخبار مربوط به برخورد با مفاسد اقتصادی را می‌شنوند خوشحال می‌شوند.
 
نماینده، ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان تاکید کرد: دشمن با پخش اخبار ناامید کننده، فضاسازی علیه انقلاب و شایعه پراکنی علیه این نظام، قصد دلسرد کردن مردم را دارد، اما مردم انقلابی ایران از سنگرداران حفظ انقلاب هستند.
 
حجت الاسلام خاتمی با بیان اینکه دشمن از مسجد و نماز جمعه می‌ترسد، اظهار داشت: دشمن از تجمع مردم برای یک هدف واحد که منجر به اتحاد مسلمین شود، می‌ترسد، لذا این بمب گذاری مسجد در نیوزلند از همین تفکر نشات می‌گیرد.

سمنان:

آیت الله سید محمد شاهچراغی نماینده، ولی فقیه در استان و امام جمعه سمنان گفت: ارتباط حسنه جمهوری اسلامی ایران با همسایگانش آمریکا را عصبانی کرده است.
 
وی افزود: آمریکا با ورود و هزینه کلان در عراق به دنبال برنامه‌های خود بود، اما ارتباط ایران و عراق اکنون در شرایط بسیار مطلوب مایه عصبانیت آمریکاست.
 
وی با اشاره به سفر رئیس‌جمهوری به عراق، خاطر نشان کرد: آمریکا برنامه داشت نفوذ ایران را در عراق کاهش دهد، اما اکنون از روابط خوب ایران و عراق عصبانی است.
 
شاهچراغی با اشاره به قرارداشتن در آستانه سال نو، به بازاران و اصناف توصیه کرد اکنون که سفره‌های محرومان خالی و کمرنگ است، انصاف و عدالت پیشه کنند و با بهره کمتر، به شادی مردم در آستانه سال نو کمک کنند.
 
وی با بیان اینکه مجلس خبرگان رهبری به فکر مشکلات مردم است، به دعوت از وزیر امور اقتصادی و دارایی به نشست این مجلس اشاره کرد و افزود: در این نشست نیاز‌های جامعه به وزیر ارائه شد تا به رئیس جمهوری منعکس شود.
 
خراسان رضوی (مشهد):
 
نماینده، ولی فقیه در خراسان رضوی و امام جمعه مشهد گفت: دشمن برای سال ۹۸ نقشه‌های زیادی کشیده است و ما باید در مقابل دشمن بسیج حداکثری داشته باشیم.

آیت الله سیداحمد علم الهدی افزود: در مقابل دشمنان باید تمام امکانات در حوزه‌های حکومتی به صورت جهادی عمل کنند و مردم هم برای پشتیبانی در تمام عرصه‌ها حضور خواهند داشت. مردم ایران در گذشته و در جنگ تحمیلی، توان بسیج حداکثری خود را به دنیا نشان داده اند.

آیت الله علم الهدی با اشاره به سخنان رهبر انقلاب در دیدار با اعضای مجلس خبرگان افزود: ایشان فرمودند همانگونه که دشمن می‌گوید فشار اقتصادی بی سابقه‌ای را علیه ایران برنامه ریزی کرده، ما هم در مقابل آن‌ها ایستادگی کرده و آن‌ها را شکستی خواهیم داد که در تاریخ آمریکا سابقه نداشته باشد.

نماینده، ولی فقیه در خراسان رضوی ادامه داد: مشکلات معیشتی مردم و قشر ضعیف در سال سپری شده بی سابقه بود که باعث صدماتی به آن‌ها شد و بخشی از این سختی‌ها مربوط به ایستادگی مردم ما در مقابل دشمنان است.

علم الهدی افزود: قسمتی از این فشار اقتصادی نیز به بی تدبیری برخی از مسئولان بازمی گردد که ارز ۴۲۰۰ تومانی را به جای استفاده برای مایحتاج ضروری مردم، بعضا در اختیار افرادی گذاشتند تا خوراک گربه و سگ و لوازم آرایشی وارد کنند.

خطیب جمعه مشهد به اجلاس هفته گذشته خبرگان رهبری اشاره کرد و گفت: در این جلسه وزیر امور اقتصادی و دارایی حضور یافته و سئوالات چند تن از نمایندگان در دو نوبت پاسخ داد که البته چندان قانع کننده نبود.

وی همچنین گفت: مسئولان کشور انسان‌های خوبی هستند و نباید به همه آن‌ها بدبین بود و رهبری نیز در دیدار دیروز خود با اعضای مجلس خبرگان، به مرزبندی بین دوست و دشمن اشاره کردند.

نماینده، ولی فقیه در خراسان رضوی ادامه داد: مردم هم باید بررسی کنند که چه مقدار برای تحقق شعار سال ۹۷ که در حمایت از کالای ایرانی بود تلاش کرده اند؟ آیا در مقابل کالای خارجی از تولید داخل حمایت شده است یا خیر؟

کرمان:

امام جمعه کرمان با اشاره به فرا رسیدن سال نو گفت: لازم است که به فقرا و مستمندان رسیدگی و به نیاز‌های آن‌ها توجه کنیم.

حجت الاسلام حسن علیدادی سلیمانی همچنین اعطای نشان ذوالفقار به سردار سلیمانی را نتیجه اخلاص، پاکی، صداقت، شجاعت و شهامت وی در صحنه‌های سخت در دفاع از اسلام است.

وی به سالگرد حمله و بمباران شیمیایی رژیم صدام به شهر حلبچه عراق در سال ۶۶ هم اشاره و تصریح کرد: نهاد‌ها و مدعیان حقوق بشر عکس العمل مناسبی در مورد این جنایت و فاجعه نشان ندادند.

استان مرکزی (اراک):

نماینده، ولی فقیه در استان مرکزی گفت: قوه قضائیه شمشیر برنده نظام اسلامی در مقابله با فساد، فحشا، منکرات و توطئه‌های داخلی و خارجی دشمنان است.

آیت الله قربانعلی دری نجف آبادی با اشاره به احکام هشت گانه رهبر معظم انقلاب در حکم انتصاب رئیس جدید قوه قضائیه، افزود: پیشگیری از وقوع جرم از مهمترین تاکیدات معظم له به مسئولان قضائیه کشور است که با جدیت هر چه تمامتر باید اجرا شود.

آیت الله دری نجف آبادی در خصوص سفر رئیس جمهوری به کشور عراق نیز گفت: ملت ایران و عراق قرابت زیادی با هم دارند و تقویت ارتباطات تجاری و سیاسی بین این دو کشور می‌تواند منشا آثار و برکات بسیاری باشد.

امام جمعه اراک افزود: لایروبی اروند رود می‌تواند مهمترین دستاورد سفر رئیس جمهوری ایران به کشور عراق باشد، حذف هزینه روادید نیز دستاورد مهمی برای ملت‌های ایران و عراق است.

وی بیان کرد: دست‌های زیادی به دنبال تیره کردن روابط ملت و دولت ایران با عراق هستند، بنابراین مسئولان ۲ کشور باید نسبت به توطئه‌های دشمنان آگاه باشند و در صورت لزوم دفاتر برقراری و تقویت ارتباطات در ۲ کشور راه اندازی شود.

نماینده، ولی فقیه در استان مرکزی درباره اهدای نشان ذوالفقار به سردار «قاسم سلیمانی» فرمانده سپاه قدس از سوی رهبر معظم انقلاب گفت: ملت ایران عزت و اقتدار خود را مدیون جانفشانی نیرو‌های مسلح می‌داند و همواره قدردان مجاهدت‌های این قشر از جامعه است.

هرمزگان (بندرعباس):

نماینده، ولی فقیه در هرمزگان و امام جمعه بندرعباس با اشاره به اهمیت برگزاری اعتکاف در مساجد گفت: انسان‌ها در ۳ روز به خود سازی و نزدیک شدن به خداوند می‌اندیشد، زیرا فرصتی برای از بین بردن جاذبه‌های دنیایی است.

آیت الله غلامعلی نعیم آبادی خواستار بازگو کردن فلسفه اعتکاف برای آگاه سازی بیشترمعتکفین و مومنان شد و افزود: ایام اعتکاف بهترین زمان برای اصلاح و خودسازی است و معتکفان باید از این فرصت ارزشمند نهایت استفاده را داشته باشند.

همدان:

امام جمعه همدان گفت: بیانیه گام دوم انقلاب باید به صورت جدی مورد توجه جوانان قرار گیرد و نخبگان و دانشگاهیان برنامه عملیاتی اجرای آن را تدوین کنند.

حجت الاسلام حبیب الله شعبانی موثقی افزود: نخبگان و دانشگاهیان باید به این بیانیه ورود کنند و برنامه عملیاتی جهت اجرای آن را فراهم کنند چراکه امروز پرچم انقلاب به دست ما رسیده است.

امام جمعه همدان با اشاره به اینکه قرآن به معیشت مردم توجه ویژه دارد ادامه داد: برای رهایی از جنگ اقتصادی باید تلاش بیشتری کرد و اگر گرفتاری‌هایی در اقتصاد پیش آمد نباید از معنویت غافل شد.

وی تاکید کرد: اگر تنگنا‌هایی در معیشت وجود دارد نباید انسان از معنویت غفلت کند چرا که از برکات ماه رجب خودسازی است که باید از آن بهره برد.

امام جمعه همدان همچنین اضافه کرد: سه محور اسلام، نظام و مردم باید در نماز جمعه حفظ شود و بالاترین تعامل را با مسئولان برای رسیدن به اهداف اسلامی و شتاب دادن به حرکت اسلامی و انقلابی و رسیدگی مشکلات مردم خواهیم داشت تا به اهداف خود برسیم.

البرز (کرج):

نماینده، ولی فقیه در البرز و امام جمعه کرج گفت: سفر اخیر رئیس جمهوری کشورمان، به عراق و استقبالی که از ایشان صورت گرفت موجب وحشت استکبار جهانی و دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران شده است.

آیت الله سید محمد مهدی حسینی همدانی افزود: همزمان با این سفر بود که سران استکبار و انگلیس، حشد الشعبی و حزب الله را در لیست تروریست قرار داد و آل سعود به کشتار مردم یمن پرداخت.

حسینی همدانی با تاکید بر ضرورت در پیش گرفتن تفکر علوی ادامه داد: عده‌ای سریع در برابر دشمن کرنش کرده و قالب تهی می‌کنند تفکر علوی نیست، امیدواریم با مدیریت جدید دستگاه قضایی اجرای هر چه بیشتر عدالت و اینکه دست مفسدان را که به دنبال ناکارآمد جلوه کردن نظام هستند کوتاه شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه از ایام نوروزی برای استحکام هر چه بیشتر خانواده‌ها استفاده کنید افزود: با توجه به وضعیت اقتصادی امروز کشور، نیاز است تا مستضعفان را فراموش نکنید و جوانان پرشور انقلابی به کمک اصناف با ایجاد یک جریان سازی بتوانند به کمک این قشر پرداخته و بخشی از مشکلات آنان را برطرف کنند.

چهارمحال و بختیاری (شهرکرد):

نماینده، ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری و امام جمعه شهرکرد با اشاره به توزیع نامناسب برخی از اقلام و کالا‌ها تاکید کرد: مسئولان بدنبال چاره اندیشی برای شرایط اقتصادی کشور باشند.

حجت الاسلام محمدعلی نکونام تاکید کرد: صف‌های طولانی مردم برای دریافت برخی از اقلام و کالا‌ها نشانه کم کاری برخی از متولیان و مسئولان است که برای آن باید چاره اندیشی کنند.

وی ایام اعتکاف را فرصت مناسبی برای دوری از امور دنیوی و قرار گرفتن در فضای معنوی دانست و تاکید کرد: شرایط حضور معتکفین در مساجد فراهم شده است و جوانان در آیین اعتکاف هر ساله حضوری چشمگیر دارند.

آذربایجان شرقی (تبریز):

نماینده، ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز با اشاره به فرا رسیدن سال جدید و با تاکید بر لزوم عفو و بخشش در این ایام، گفت: نوروز را بهانه‌ای برای آشتی با همدیگر بدانیم.

حجت الاسلام سید محمدعلی آل هاشم با اشاره به سفر سه روزه رییس جمهوری ایران به عراق و دستاورد‌های مثبت سیاسی و اقتصادی این سفر، اظهار داشت: تحریم‌های آمریکا علیه ایران نتوانست بر روابط دوستانه و دیرینه دو ملت ایران و عراق تاثیر بگذارد.

وی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار با نمایندگان مجلس خبرگان رهبری، اظهار داشت: عمده صحبت‌های معظم له این است که مسئولان باید به مردم در جهت آینده بهتر و رفع مشکلات امید داده و در مقابل مشکلات با تمام تجهیزات بسیج شوند.

وی بر اهمیت برگزاری کم هزینه آیین‌های عید نوروز تاکید و توصیه کرد که مخارج آن را به نیازمندان بدهیم تا همه در عید سفره یکسان داشته باشیم.

امام جمعه تبریز با اشاره به رزمایش بزرگ «الی بیت‌المقدس» در منطقه خلیج فارس، افزود: این یک رزمایش بزرگ پهباد‌ها بود و این اقتدار نشان داد هوا و فضای سپاه صاحب بزرگ‌ترین ناوگان پهباد بمب‌افکن در سطح منطقه است.

خراسان جنوبی (بیرجند):

نماینده، ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند گفت: اختلاس گر‌هایی که ترویج بی عدالتی و با تغییرات نرخ سکه و دلار روح و روان مردم را اذیت می‌کنند، گروه انگشت شماری هستند که به مردم خیانت می‌کنند.

حجت الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی افزود: بهتر است همه ما این گروه انگشت شمار را در کنار گذاشتن مسائل مختلف از جمله نفاق، دزدی و خیانت نصحیت کنیم چرا که این جمعیت اندک مایه ننگ جامعه اسلامی ما هستند.

نماینده، ولی فقیه در خراسان جنوبی با اشاره به فرارسیدن چهارشنبه آخر سال بیان کرد: رسانه‌ها خبر کشف ۲۴ تن انواع مواد محترقه را منتشر کردند که این مواد به چه درد انسان می‌خورد و این آتش بازی نوعی مردم آزاری و بهانه‌ای در دست دشمن است.

اردبیل:

نماینده، ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل گفت: اهل بازار و اصناف از گرانفروشی، اجحاف در حق مردم و احتکار کالا در آستانه عید نوروز دوری کنند.

آیت الله سیدحسن عاملی گرانفروشی، احتکار و احجاف در حق خریداران و مردم را جنگ با خدا خواند با تاکید بر ضرورت غمگساری با دردمندان و افراد بی بضاعت جامعه توسط افراد توانمند در آستانه سال جدید، افزود: باید با تمام توان کمک شود که رونق به سفره افراد بی بضاعت هم برگردد.

آیت الله عاملی در ادامه کاشت درخت را عبادتی بزرگ خواند و اضافه کرد: سازمان‌های متعددی از جمله شهرداری، مراکز دانشگاهی، سپاه حضرت عباس (ع) و اداره کل منابع طبیعی استان اقدامات وسیع و ارزشمندی را برای کاشت درخت آغاز کرده اند تا فضای سبز در مناطق مختلف استان افزایش یابد.

آیت الله عاملی با انتقاد از قطع درختان و حمل آن‌ها به کارخانه ها، خواستار توسعه فرهنگ درختکاری و توجه به فضای سبز از درون مدرسه‌ها شد.

امام جمعه اردبیل همچنین نوروز را نو شدن دوباره طبیعت و جشن این عید را اقدامی برای گرامیداشت حیات دوباره طبیعت خواند.

کرمانشاه:

نماینده، ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمانشاه با اشاره به سفر آشکار و سه روزه رئیس جمهوری کشورمان به عراق برخلاف رئیس جمهوری آمریکا که شبانه و مخفیانه به این کشور سفر کرد، اظهار داشت: امروز ایران اسلامی در دهه پنجم حیات خود در اوج قله افتخار و اقتدار قرار دارد، اگر می‌خواهیم به این اقتدار ادامه دهیم باید بیانیه رهبری در خصوص گام دوم انقلاب را نصب العین خود قرار داده و طبق آن حرکت کنیم.

امام جمعه کرمانشاه به در پیش بودن مراسم اعتکاف نیز اشاره کرد و گفت: این عمل مستحب گامی بلند برای نزدیک شدن هرچه بیشتر به خداوند متعال است و بالید نهایت استفاده را از آن برد.

وی همچنین از شهروندان خواست تا فقرا و نیازمندان را در ایام نوروز فراموش نکنند و با کمک به آن‌ها زمینه شادیشان را فراهم کنند.

فارس (شیراز):

نماینده، ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز گفت: امروزه داعیه داران معنویت بسیار شده اند و متاسفانه این مسأله برای برخی به دکان و مغازه تبدیل شده است، به گونه‌ای که با آن تجارت می‌کنند.

آیت الله لطف الله دژکام افزود: نیازمند وجود معنویت در جامعه هستیم، اما معنویتی که در مسیر پیامبر اسلام و ائمه اطهار (س) باشد.

دژکام با تاکید بر این که در بیانیه گام دوم انقلاب که توسط رهبر معظم انقلاب تدوین شده به مسأله اخلاق، معنویت و عدالت توجه ویژه شده است، گفت: سه کلمه خودسازی، جامعه سازی و تمدن سازی در بیانیه گام دوم انقلاب جلوه‌گر است که بسیار مهم است و باید به آن توجه ویژه شود.

امام جمعه شیراز بر حرکت آحاد جامعه همگام با رهبر معظم انقلاب تاکید کرد و گفت: ممکن است دشمنان برای سال ۹۸ توطئه‌های سنگینی برای ملت ایران برنامه ریزی کرده باشد که لازم است از هم اکنون آماده باشیم تا همراه رهبری و نه یک قدم جلوتر و یا عقب‌تر از ایشان حرکت کنیم.

یزد:

امام‌جمعه موقت شهر یزد گفت: انتظار مردم از رئیس جدید قوه قضائیه این است که با مفاسد به‌ویژه اقتصادی مبارزه و آن را ریشه‌کن کند و در برخورد با دانه درشت‌ها که افراد بزرگی پشت سر آن‌ها قرار دارند و از آن‌ها حمایت می‌شود، قاطعانه برخورد کند.

حجت‌الاسلام سید جواد آیت اللهی اظهار داشت: البته در نظام اسلامی برنامه‌ها باید به گونه باشد که امکان انجام مفاسد اقتصادی، اختلاس و رانت خوری نباشد و کسی هم نتواند آن را مرتکب شود، بزرگان مملکت باید در این زمینه فکری کنند که این موضوع اصلاً زیبنده کشور اسلامی نیست.

آیت اللهی با اشاره به سفر مهمانان نوروزی به استان از هفته آینده گفت: مسئولان باید به این نکته توجه کنند که از یزد در کشور با عنوان دارالعباده یاد می‌شود میراث فرهنگی ما فقط خشت، خاک، منار و بادگیر و امثال این‌ها نیست، میراث فرهنگی یزدی‌ها رعایت حجاب، عفاف، عصمت، صداقت، درستی و نجابت است و این صفات در همه‌جای کشور زبانزد خاص و عام است که از قدیمی‌ها به ما رسیده است.

امام‌جمعه موقت یزد از مردم خواست در آستانه سال نو، فقرا را که در این شرایط اقتصادی به‌سختی روزگارمی گذارند، فراموش نکنند.

گلستان (گرگان):

نماینده، ولی فقیه در گلستان و امام جمعه گرگان گفت: استقبال گرم دولت، ملت و مراجع تقلید عراق از رییس جمهوری ایران در سفر به آن کشور نشان دهنده علاقه و پیوند قلبی و عمیق ملت و دولت‌های ایران و عراق است.

آیت الله سید کاظم نورمفیدی اظهار داشت: رهاورد سفر دکتر روحانی به عراق به حدی برای آینده ۲ کشور و منطقه تاثیر گذار بود که بلافاصله آمریکا برخی از گروه‌های مقاومت از جمله بسیج مردمی عراق یا حشد الشعبی و انگلیسی‌ها حزب الله لبنان را تروریست معرفی کرده و عربستان سعودی نیز یمن را بمباران و ۲۳ تن زن و کودک بی دفاع را به شهادت رساند.

خطیب جمعه گرگان همچنین به اعطای نشان ذوالفقار از سوی فرمانده کل قوا به سردار قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس اشاره کرد و گفت: قدردانی از سردار سلیمانی، تشکر از همه سرداران ایثار و جهاد در سپاه قدس، حشد الشعبی عراق، فاطمیون افغانستان و زینبیون پاکستان است.

بوشهر:

نماینده، ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر گفت: رفع مشکل بیکاری جوانان با توجه به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های اقتصادی موجود مهمترین خواسته مردم این استان از رئیس جمهوری است.

آیت الله غلامعلی صفایی بوشهری افزود: استان بوشهر به دلیل داشتن ظرفیت ها، منابع و زیرساخت‌های اقتصادی بعنوان گنج ایران تلقی می‌شود و شایسته نیست مردم چنین استانی در رنج و زحمت باشند.

وی یادآور شد: برطرف کردن مشکل کمبود و تامین آب، تورم، رسیدگی به مشکلات معیشتی و توجه به پیوست فرهنگی در اجرای پروژه‌ها از جمله دیگر خواسته‌های مردم استان بوشهر از شخص رئیس جمهوری است.

خراسان شمالی (بجنورد):

امام جمعه بجنورد گفت: قوه قضاییه ملجاء و پناهگاه مردم است و انتظار آن است که قضات و مسئولان این قوه درد دل‌های مردم را شنیده و کرامت آنان را حفظ کنند.

حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی افزود: دستگاه قضا باید سلامت سازمانی داشته و بدون واسطه حق مردم را بدهد و قاضی نه تنها در داوری کردن که حتی در نگاه کردنش به دادخواهان نیز باید عادل باشد.

حجت الاسلام یعقوبی با تاکید بر اینکه خانه دل باید همزمان با خانه تکانی‌های آخر سال غبارروبی شود، افزود: رجب، ماه استغفار است و باید دل را در این ماه جلا داد و جان را با عطر استغفار معطر کرد.

خطیب جمعه بجنورد با اشاره به دستاورد‌های سفر رئیس جمهوری به عراق افزود: این سفر نشان داد که پیوند ما با عراق عمیق و ناگسستنی است و دشمنان نمی‌توانند این پیوند را بگسلند.

کردستان (سنندج):

امام جمعه سنندج بر اکرام مسافران در آستانه سال نو تاکید کرد و گفت: لازم است شرایط خوبی را برای استقبال ازآنان فراهم کنیم تا با رضایتمندی و طیب خاطر این استان را ترک کنند.

ماموستا عبدالرحمن خدایی همچنین نوجوانان و جوانان را از به کار بردن مواد محترقه و خطرناک در شب‌های آخر سال برحذر داشت و افزود: شایسته نیست با فرهنگ ناروای استفاده از مواد محترقه و آلودگی صوتی، موجب دل آزردگی مسافران شویم.

وی در بخش دیگری از خطبه‌ها با بیان اینکه جشن واقعی ما مسلمانان رضایت پروردگار است، اضافه کرد: در سال جدید و همزمان با زنده شدن طبیعت، وجدان انسانی خود را بیدار کرده و تمام تلاش خود را برای ادای صحیح فرایض الهی و دستورات پیامبر (ص) بکار گیریم.

کهگیلویه و بویراحمد (یاسوج):

امام جمعه موقت یاسوج گفت: دشمنان و به ویژه آمریکا از تأثیرگذاری، موقعیت خاص و قدرت نفوذ بالای ایران اسلامی در منطقه خاورمیانه عصبانی و خشمگین هستند.

حجت الاسلام سیروس حکمتی نیک اظهار داشت: سه دلیل عمده قدرت نفوذ بالای ایران در منطقه خاورمیانه شامل رهنمود‌های حکیمانه رهبر معظم انقلاب، حضور مستشاران ایران در سوریه و عراق برای مبارزه با تروریست‌ها و هوشیاری ملت ایران و وفاداری آنان به نظام و انقلاب است.

حجت الاسلام حکمتی نیک عنوان کرد: رهبر معظم انقلاب در دیدار روز گذشته با اعضای مجلس خبرگان رهبری به نکات مهمی اشاره کردند.

امام جمعه موقت یاسوج گفت: یکی از نکات مهم رهبر معظم انقلاب آن است که نظام سلطه با کمک تمامی ابزار‌ها و روش‌ها به دنبال تضعیف فرهنگ ملت ایران است و باید هر چه بیشتر مراقب مرز‌های فرهنگی بود.

امام جمعه موقت یاسوج با اشاره به نزدیک بودن سال نو، بیان کرد: صله رحم، دید و بازدید و کنار گذاشتن کینه‌ها از آداب، رسوم و سنت‌های پسندیده مربوط به عید نوروز است.

حجت الاسلام حکمتی نیک عنوان کرد: انتظار می‌رود که مردم هنگام خرید نوروزی و در دید و بازدید‌ها از اسراف و زیاده روی بپرهیزند./۱۰۱/۹۶۹/م
محمدرضا محمودخانی
ارسال نظرات