۲۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۲
کد خبر: ۶۰۱۲۸۹
امام جمعه تبریز:

مضامین اخلاقی و عرفانی اشعار پروین اعتصامی قابل توجه است

مضامین اخلاقی و عرفانی اشعار پروین اعتصامی قابل توجه است
نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی گفت: پروین اعتصامی در قدرت کلام و چیره‌دستی بر صنایع و آداب سخنوری هم پای گویندگان نامور بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل‌هاشم، نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی شب گذشته در اختتامیه جشنواره بین المللی پروین اعتصامی در تبریز اظهار داشت: رمز توفیق این زن فرهنگی و ادب فارسی افزون بر استعداد ذاتی معجزه تربیت و توجه پدر وی بود.

امام جمعه تبریز با بیان این‌که پیشرفت و تعالی پروین اعتصامی در شرایط زمانی و مکانی آن دوران باید مورد مطالعه قرار گیرد، افزود: با وجود محدودیت در امکانات تحصیلات و نبود مدارس دخترانه برای پروین، پدش به تربیت وی همت کرد و پروین را به مقامی که در خور او بود، رساند.

وی با اشاره به زندگینامه پروین اعتصامی سرشار از فراز و فرودهایی است که باید مورد توجه باشد، اظهار داشت: این شاعر آزاد در آن زمان پیشنهاد ورود به دربار را با بلند نظری خود نپذیرفت و مدال درجه 3 لیاقت وزارت معارف ایران را رد کرد.

امام جمعه تبریز با بیان اینکه پروین اعتصامی در قصاید خود پیروی سبک متقدمین به ویژه ناصر خسرو بود، گفت: اشعار وی بیشتر شامل مضامین اخلاقی و عرفانی است و موضوعات حکمتی و اخلاقی را با چنان زبان ساده و شیوایی بیان می کند که خواننده را از هر طبقه تحت تاثیر شعر خود قرار می دهد.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم با اشاره به مهارت و سبک پروین اعتصامی در سبک های مختلف شعری و ادبی ادامه داد: آن شاعر بلند آوازه ایران زمین تحت تاثیر سعدی و حافظ بوده و اشعارش ترکیبی از سبک های خراسانی و عراقی است.

وی با بیان این‌که پروین اعتصامی بزرگ ترین شاعر زن ایرانی است که در طول تاریخ ادبیات فارسی ظهور کرده است، گفت: پروین بیش از 150 قصیده و مثنوی دارد و دیوان اشعار وی شامل 6 هزار و 500 بیت از قصیده، مثنوی و قطعه است چندین بار تجدید چاپ شده است.

همچنین استاندار آذربایجان شرقی در سخنانی با بیان اینکه آگاهی و دانش در جامعه ما نسبت به پروین و خصوصیات اخلاقی و شخصیتی وی به شدت محدود است، گفت: بخشی از آن به خصوصیات اخلاقی و خلوت گزینی از حضور در محفل ادبی و بخشی نیز در اثر غفلت از پرداختن به این شاعر پرآوازه برمی گردد.

محمدرضا پورمحمدی، افزود: پروین در 40 سال بعد از انقلاب اسلامی تا حدودی به جامعه شناسانده شده و قبل از آن در حق این شاعر مضایقه شده است. با مطالعه دیوان اشعار وی می توان به روحیات اخلاقی، رفتاری و دلبستگی وی به ویژه به پدرش به عنوان معلم، سرمشق و الگویش پی برد./935/پ310/ب1

مرتضی شفیعی
ارسال نظرات