۲۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۲
کد خبر: ۶۰۱۳۱۵
آیت الله فاضل لنکرانی؛

تسلیم شدن در برابر آمریکا مشکلی را حل نخواهد کرد

تسلیم شدن در برابر آمریکا مشکلی را حل نخواهد کرد
عضو جامعه مدرسین گفت: وقتی انسان به باطن دشمنان توجه کند که شرارت، شیطنت و مخالفت با خداست است اچگونه می تواند در برابر چنین کفر و شرکی تسلیم شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در جمع طلاب غیر ایرانی مجتمع عالی امام خمینی(ره) با گرامیداشت ماه رجب گفت: رجب ماهی است که باید ببینیم اولیاء خدا چه کسانی هستند، اولیاء خدا چه خصوصیاتی دارند وآیا هر کسی می‌تواند ولی خدا شود.

وی افزود: این بحث اولاً از نظر علمی مهم است و باید به قرآن مراجعه کنیم که اولیاء الله چه کسانی هستند و چه شرایطی از نظر قرآنی برای آن وجود دارد، از نظر علمی این یک بحث معرفتی بسیار مهمی است، آیا علم در ولی خدا بودن دخالت دارد یا خیر؟آیا بدون علم کسی می‌تواند در زمره اولیاء خدا قرار بگیرد یا خیر؟ از جهت سیر و سلوکی و اخلاقی یکی از مهم‌ترین مباحث اخلاقی است، یعنی تا کسی این بحث را عمیقاً در قرآن، در روایات دنبال نکند، سیر و سلوک اخلاقی برای او محال است و نمی‌شود.

عضو جامعه مدرسین اظهار داشت: عده‌ای مدعی‌اند که از اولیاء خدا هستند، در زمان ما متأسفانه این ادعا گسترش پیدا می‌کند و  به صرف اینکه کسی مقداری ذکر بلد است آیا می‌توانیم بگوئیم از اولیاء خداست؟ گاهی اوقات در زمان ما افرادی مدعی‌ این هستند که ما اهل سیر و سلوک، معنا، تقوا و از اولیاء خدائیم و این موجب فریب جمع زیادی می‌شود.

وی ادامه داد: در همین حوزه علمیه ما چه افرادی چنین ادعاهایی داشتند و چه افرادی را منحرف کردند و از مسیر خارج کردند، از قرآن به خوبی استفاده می‌شود شرط اینکه انسان ولی خدا شود این است که خدا ولایت او را به عهده گیرد، خدا یک ولایت تکوینیه تامه مطلقه بر همه‌ موجودات عالم دارد.

آیت الله فاضل لنکرانی با بیان این که خدا ولی گروهی می‌شود که آنها را از ظلمات به نور خارج می‌کند. ابراز داشت: خدا ولی مؤمنین است،  از آیات قرآن می توان این استفاده را  کرد که اول باید خدا ولایت انسانی را که می‌خواهد ولی خدا شود بپذیرد، یعنی هر کسی که خدا ولی او هست ولی خدا می‌شود.

وی عنوان کرد: هر کسی که خدا این ولایت خاصه را بر او دارد جزء اولیاء الله می شود، اولیاء معنایش این نیست که کسی خدا را دوست دارد یا کسی اصل ربوبیت خدا را قبول دارد، بلکه مرتبه بالایی از ایمان به اصل خداست، مؤمن کسی است که خدا را قبول دارد این مؤمنین در فقط ایمان در مقابل عمل صالح نیست، مؤمنی که عمل صالح انجام بدهد، تواصی به حق و تواصی به صبر دارد، این صفات را هم باید داشته باشد. ما برای اینکه جزء اولیاء خدا بشویم در مرتبه قبلش خدا باید ولی ما بشود.

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: شرط اول اولیای خدا این است که وقتی عموم مردم دنبال ظاهر دنیا، مقام، شهوترانی، ثروت اندوزی و امور دنیوی هستند، به فکر آخرت باشد، متأسفانه هر روز مظاهر دنیا بیشتر می‌شود و اولیاء خدا کسانی هستند وقتی مردم به سمت ظاهر دنیا می‌روند اینها نگاه به باطن دنیا می‌کنند، ظاهر دنیا فریبنده است اما اینها گول ظاهر را نمی‌خورند.

وی اضافه کرد: گاهی اوقات انسان در یک شرایطی قرار می‌گیرد تمایل پیدا می‌کند به سراغ ظاهر برود، ظاهر اینست که ما دست به دست آمریکا بدهیم و سر یک میز بنشینیم و بگوییم هر چه شما گفتید ما می‌گوییم چشم و دین، منابع وکشور ما در اختیار شما باشد، بعد جنگ و دعوا وجود ندارد که این نگاه به ظاهر است. اما وقتی به باطن توجه کند که شرارت، شیطنت و مخالفت با خداست است انسان چکونه می تواند در برابر چنین کفر و شرکی تسلیم شود.

آیت الله فاضل لنکرانی گفت: در این موارد مرز اولیاء خدا از غیر آن جدا می شود، وقتی مردم دنبال ظاهر هستند اولیاء خدا سراغ باطن می‌روند چرا که به دنیا و حتی به جان و جسم خودشان دل نبستند، چه کسی به میدان جنگ می‌رود؟ چه کسی حاضر است جانش را کف دست بگذارد و برود برای خدا شهید شود، کسی که به ظاهر نگاه نکند و الا اگر ادنی نظری به ظاهر دنیا باشد انسان پایش می‌لرزد و به میدان نمی‌رود.

وی افزود: اولیاء خدا آینده‌نگر هستند، پایان دنیا و ابدیت را می بینند اما غیر اولیاء خدا به دنیا توجه دارند، گاهی ما طلبه‌ها می‌گوئیم چرا ما طلبه شدیم و کجا را می‌خواهیم بگیریم برای این است که امروز را نگاه می‌کنیم، اینکه این علم برای ما غور الهی می‌آورد، هیچ اثری بزرگتر از این نیست که یک کلمه یاد بگیریم و یک قدم تقرب‌مان به خدا بیشتر شود.

عضو جامعه مدرسین اظهارداشت: وقتی انسان به باطن علوم نگاه می‌کند، ما روایاتی داریم که انسان وقتی از درب خانه بیرون می‌آید برای تحصیل علم، ملائکه او را همراهی و  برای او استغفار و دعا می‌کنند، وقتی بدانید همین علم در دنیا سبب می‌شود به وسیله آن جامعه‌ای را هدایت کنیم، مخصوصاً شما طلاب، هیچ وقت فکر نکنید که می‌خواهید به جایی بروید که مقام پیدا کنید، این بزرگ‌ترین رهزن برای انسان است اما از خدا بخواهید که به وسیله شما هزاران نفر را هدایت کند.

وی ادامه داد: اگر عمر آدم صرف در فهم یک آیه شود، این با عمر هزاران نفری که رفتند در رشته‌های دیگر حتی در رشته‌های علمی، حتی رفتند به رشته طب که یک رشته بسیار خوبی است، معالجه می‌کند اما جسم دیگران را معالجه می‌کند اما اولین خدمتی که شما کردید نفس خودتان را با فهم یک آیه احیا کردید، اگر عمر سپری شود در فهم یک آیه از آیات قرآن، باز به همه دنیا رجحان دارد.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) ابراز داشت: کار من و شما این است بفهمیم در چه مسیری قرار گرفتیم، فکر نکنیم یک کار علمی است و بعد به ما یک مدرکی می‌دهند و با این مدرک برمی‌گردیم در کشور خودمان و می‌گویم من دکترا دارم، یک حقوقی بگیرم و زندگی‌ام را اداره کنم، اینها چیزهایی است که نباید خیلی به آن توجه کرد، علم موجب حیات و نجات انسان است، هر چه بدبختی و گرفتاری است از جهل است.

وی عنوان کرد:تا می‌توانید درسهایتان و فقه را دقیق بخوانید، واقعاً انسان تأسف می‌خورد گاهی اوقات یک عده‌ای می‌گویند این دقت‌های طلبگی، این همه علما و محققین ما دقت کردند چه نیازی است؟ خیلی عجیب است. اینها استوانه‌ی حیات نفس ما هستند، هر چه این را محکم‌تر قرار بدهید در مقابل فتنه‌ها می‌توانید بایستید، چرا یک انسان بعد از 60 ـ 70 سال به راحتی ایمانش را از دست می‌دهد، یک مقدار پول و مقام به او نشان می‌دهند و یک مقدار احترامش می‌کنند و از مذهبش خارج می‌کنند، یا به بلاد کفر می‌روند، از اصل اسلام خارج می‌شوند، احکام اسلام را انکار می‌کنند می‌گویند این احکام و قرآن مال 1400 سال قبل است.

استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: تا می‌توانید عمیق درس بخوانید، سطحی نباشید همان طوری که اولیاء خدا به عمق دنیا نگاه می‌کنند نه به ظاهر دنیا، عالم قوی آن است که به عمق وحقیقت علم نگاه کند، ادله و آیات و روایات، خیلی دقیق مورد توجه قرار بدهید.

وی اضافه کرد: یک طلبه وقتی مراتبی از علم را می‌گذراند این باید حصن دین بشود، اما خودش نباید دین را شخم بزند، این باید حصن حصینی برای دین بشود یعنی دین را حفظ کند نه این که برخی را ببرند کفرستان آنجا تطمیعش کنند، پول‌های هنگفتی از مراکز جاسوسی به او بدهند و به شبکه‌های تلویزیونی بیاورند تا بگوید ما چیزی در اسلام به نام حجاب نداریم. این همه آیات صریح در باب حجاب در قرآن داریم. بعضی از همین‌هایی که در همین حوزه بودند و عمامه به سر بودند گفتند پوشاندن موی سر و صورت و گردن لازم نیست. چرا یک انسان اینطوری می‌شود؟ چون درست درس نخوانده، اگر دقیق درس بخوانید، همین فقه را عمیق و تفسیر را دقیق بخوانید.

آیت الله فاضل لنکرانی گفت:در همین مباحث تفسیری، یک کسی می‌گوید من در فقه نمی‌خواهم کار کنم اما اگر کسی اصول قوی نداشته باشد نمی‌تواند مفسر قرآن شود، فقیه که مسلما نمی‌تواند بشود وتفسیر احادیث را درست نمی تواند درک کند،کسی می‌تواند مرز بین حدیث فقهی و اخلاقی را تشخیص دهدکه اصول قوی داشته باشد.

وی افزود: اگر می‌خواهید فقیه یا مفسر و محدث اهل خبره در حدیث بشوید حتی در تاریخ مباحث اصول ما خیلی نقش دارد.

محمد قمین
ارسال نظرات