۰۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۴
کد خبر: ۶۰۱۴۶۵
آیت الله مصباح یزدی:

دعا کردن به معنای سلب اختیار از انسان نیست

دعا کردن به معنای سلب اختیار از انسان نیست
رییس مؤسسه امام خمینی(ره) با بیان این که دعا به معنای سلب ارده از انسان نیست، گفت: انسان با دعا از خدا می خواهد که مقدمات کار او فراهم شود و الا کار اجباری ثوابی ندارد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در جلسه درس اخلاق خود که دفتر رهبر انقلاب در قم برگزار شد،  با اشاره به فرازهایی از دعای مکارم الاخلاق گفت: این که برخی روشنفکران ادعا می کنند دعا برای تلقین انسان است نشانه ضعف ایمان افراد است.

وی افزود: عده ای منکر دعا و اهمیت آن هستند و روشنفکران مذهبی هم اینگونه می گویند که دعا تلقین به نفس است اما دعا در اسلام جایگاهی ویژه دارد و می تواند سبب تقرب انسان شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که هر اثر وجودی ولو با واسطه متکی به قدرت خداوند متعال است، اظهار داشت: تمام نیروی انسان ناشی از قدرت و عنایت خداوند متعال است و انسان باید متوجه این موضوع باشد.

وی ادامه داد: دعا به انسان توجه می دهد که همه هستی تابع اراده الهی است و اگر اراده خداوند متعال نباشد هیچ چیز تحقق پیدا نخواهد کرد، وقتی انسان دعا می کند برای او توجه ایجاد می شود که اسباب و مقدمات کار در درست خداوند متعال است.

آیت الله مصباح یزدی با بیان این که خداوند متعال می تواند موانع را ایجاد یا برطرف کند، ابراز داشت: برای تحقق یک کار  صدها مقدمه وجود دارد و اولی این است که انسان موحد توجه داشته باشد انتساب کار به خدا بیش از او است.

وی عنوان کرد: وقتی انسان دعا می کند به این معنا نیست که اراده ای نداشته باشد و مجبور به انجام کاری است اما از خدا می خواهد که مقدمات کار او فراهم شود و الا کار اجباری که ثوابی ندارد و ثواب بر کار اختیاری مترتب می شود.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: اگر از خداوند طلب علم و ثروت می کنیم بدان معنا نیست که انسان بدون تلاش به علم و ثروت دست پیدا می کند بلکه به این معنا است که مقدمات کار توسط خداوند متعال فراهم شود.

وی اضافه کرد: اگر می خواهیم به رحمت الهی برسیم باید مسیری را طی کنیم که خداوند متعال فرموده است اما همه مسائل این مسیر در اختیار انسان نیست و انسان باید از درگاه الهی طلب کند.

محمد قمین
ارسال نظرات