۰۲ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۶
کد خبر: ۶۰۱۴۶۶

گزارشی از نشست بررسی ابعاد حمله تروریستی علیه مسلمانان نیوزیلند

گزارشی از نشست بررسی ابعاد حمله تروریستی علیه مسلمانان نیوزیلند
نشست «بررسی ابعاد حمله تروریستی علیه مسلمانان نیوزیلند» توسط ستاد نشر و تبلیغ پیام رهبر انقلاب به جوانان غربی در موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی برگزار شد.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری رسا، نشست «بررسی ابعاد حمله تروریستی علیه مسلمانان نیوزیلند» با حضور جمعی از کارشناسان مسائل سیاسی و بین‌المللی، اساتید دانشگاه‌ها و اهالی رسانه توسط ستاد نشر و تبلیغ پیام رهبر انقلاب به جوانان غربی در موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی برگزار شد.

 آنچه در ادامه می‌آید گزارشی است از انچه از سوی مدعوین در این نشست مطرح شد.

* تروریست‌ها ترامپ را معلم و رهبر معنوی خودشان می‌دانند

در ابتدای این نشست، دکتر حمیدرضا مقدم‌فر رئیس ستاد نشر و تبلیغ پیام مقام معظم رهبری به جوانان غربی با بیان این‌که یکی از مضامین فوق‌العاده مهم در پیام‌ مقام معظم رهبری به جوانان غربی، افشای دست‌های پشت‌پرده حوادث تروریستی بود، اظهار داشت: در این نامه‌ها دو عامل به‌عنوان عوامل اصلی وقوع حوادث تروریستی در پاریس معرفی شده است. اولین عامل سیاست‌های اسلام‌هراسی و اسلام‌ستیزی سیاستمداران غربی و سوق دادن آن‌ها به‌سمت مسلمان‌ستیزی و عامل دوم فرهنگ غرب با دو ویژگی ابتذال و خشونت که خود زایش‌گر عِده و عُده برای گروه‌های تروریستی در غرب است.

مقدم‌فر با بیان این‌که اخیرا عامل اصلی جنایت تروریستی نیوزیلند اعلام کرده است که خودش و اقداماتش تحت تأثیر ترامپ هستند و آن‌چه انجام داده‌ ناشی از تفکرات و سیاست‌های ترامپ است، گفت: این دو واقعیتی که رهبر معظم انقلاب در نامه به جوانان غربی اشاره فرمودند، امروز در صحنه‌ی تروریستی نیوزیلند خودش را به‌خوبی نشان داد. ترامپ امروز نماد سیاست‌ورزی در فرهنگ غرب و کسی است که تروریست‌های اسلام‌ستیز او را به‌عنوان مربی و رهبر معنوی خودشان معرفی می‌کنند.

وی با اشاره به این‌که در چنینی شرایطی است که رهبر انقلاب به‌عنوان یک رهبر دینی، جوانان غربی را به شناخت اسلام واقعی دعوت و از آن‌ها تعامل صحیح و شرافتمندانه با اسلام را مطالبه کرده‌اند، تصریح کرد: این نشان می‌دهد برخلاف تبلیغات دروغین رسانه‌های غربی، امروز اسلام واقعی است که از زبان رهبر انقلاب، جهان را به صلح و امنیت فرا می‌خواند. حادثه تروریستی در نیوزیلند نشان داد که تفکر نژادپرستی نوین در حال احیا شدن است و آن‌ها عمل خلاف چهره ضدحقوق بشری خود را نمایان می‌کنند. علی‌رغم این‌که غربی‌ها در بلندگوهای خود از حقوق بشر دم می‌زنند.

 

* حادثه نیوزیلند بیشتر از آنکه تروریستی باشد، کشتار جمعی است

در ادامه‌ی این نشست، حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به ایراد سخنانی به دو زبان فارسی و انگلیسی پرداخت و به سوالات حاضران پاسخ داد.

 

عاملی در این نشست، فاجعه‌ای که در نیوزیلند اتفاق افتاد را بسیار نگران کننده دانست و گفت: از زمانی که جنگ‌های قرون وسطایی شکل گرفت و جنگ علیه مسلمانان توسط کلیسا و روحانیون مسیحی آغاز شد، آن‌ها خطر بزرگی در رابطه با مسلمانان را مطرح کردند. غربی‌ها در طول تاریخ دائماً بر طبل «دیگری هراسی» کوبیده و هرچه زمان جلوتر رفته است صدایش را بلندتر کرده‌اند.

وی افزود: در سال ۱۳۹۳ رهبر انقلاب با صدور نامه‌ای به جوانان اروپا و آمریکای شمالی به مثابه پدری حکیم با آن‌ها صحبت کردند. البته عده‌ای این نقد را وارد کردند که چرا ایشان با سایر جوانان جهان صحبت نکردند. علت این امر آن است که ایشان ریشه‌ی مشکلات جامعه بین الملل را آمریکا و اروپا و تفکر غرب می‌دانند. ایشان پس از فجایعی که در فرانسه اتفاق افتاد با لحنی دلسوزانه این نامه را نوشتند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به این‌که این حوادث بیش از این که ترویستی باشد یک کشتار جمعی است، به پیام رهبر انقلاب اشاره و خاطرنشان کرد: ایشان ریشه این خشونت‌ها را در دور شدن جامعه از خدا و سکولاریسمی که در دنیای غرب نهادینه شده می‌دانند. ایشان در نامه خود به جوانان اروپا و آمریکای شمالی از آنان خواستند تا بدون واسطه متن اسلام را مطالعه کنند. متن اسلام یعنی نفی همه طاغوت‌ها و سلطه‌گری‌ها اگر انسان گرفتار طاغوت شود، آن‌گاه گرفتار دموکراسی ابزاری نیز خواهد شد.

* داعش ادامه همان تفکر ۱۱ سپتامبر است

عاملی با انتقاد از جامعه بین‌المللی برای محکوم نکردن حادثه تروریستی نیوزلند، گفت: اسلام هراسی ریشه در دیگری هراسی دارد و دیگری هراسی در برهه‌های مختلف تاریخی رخ داده است. برای مثال در جنگ جهانی دوم ژاپن هراسی به وجود آمد و تا جایی پیش رفت که وقتی به این کشور حمله اتمی شد، مردم جهان گفتند چرا تنها دو شهر ژاپن مورد این حملات قرار گرفت و بقیه خاک ژاپن مورد حمله قرار نگرفت. در حادثه ۱۱ سپتامبر، هراسی که با این اتفاق کلید خورد، یک انفجار رمزگشایانه بود مبنی براین‌که مسلمانان خطرناک هستند و این‌گونه وانمود شد که باید با مسلمانان به عنوان یک خطر جهانی مقابله کرد. امروز داعش ادامه همان تفکر ۱۱ سپتامبر است. بعد حادثه ۱۱ سپتامبر در کشوری مانند انگلستان تنها در مدت یک هفته به ۳۰۰ مسجد حمله شد زیرا روحیه نژادپرستی در مردم انگلیس شعله‌ور شده بود.

وی با بیان این‌که امید امروز ما به عقلانیت روبه رشد مردم دنیاست، اظهار داشت: رهبر انقلاب معتقد هستند ما قربانی تروریسم هستیم و باید با اصل تفکر تروریسم مقابله کنیم و ریشه تروریسم را در جدایی از خدا و معنویت می‌دانند. امروز ۴۰ درصد جمعیت آمریکا مخالف سیاست‌های دولت این کشور هستند و اتفاقاتی که این روزها در فرانسه اتفاق افتاده نشان می‌دهد، مردم فرانسه از سیاست‌های این کشور ناراحت هستند و انسان در تفکر لیبرالیستی ارزش ندارد.

* کشورهای اروپایی مانند برده دنبال سیاست‌های ترامپ می‌دوند

در ادامه این نشست، دکتر سیدمحمد مرندی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در بررسی ابعاد حادثه تروریستی نیوزیلند، اظهار داشت: اتفاقی که در نیوزیلند رخ داد برای ما تعجب‌آور نیست، چرا که هر روز در جهان و منطقه‌ی خودمان شاهد این قبیل اتفاقات هستیم.

 

وی با بیان این‌که ۱۱ سپتامبر محصول سیاست‌های خود غربی‌ها بود و هدف‌شان این بود که مسلمانان در هراس زندگی کنند، گفت: اکنون سالروز حمله شیمیایی صدام به حلبچه است. من بعد از آن فاجعه به آن‌جا رفتم و دیدم که ۵ الی ۷ هزار نفر به بدترین شکل کشته شده بودند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران اضافه کرد: کسانی که جنگ و سلاح شیمیایی را درک کرده‌اند می‌دانند که بمباران شیمیایی چه شرایط هراسناکی را به وجود می‌آورد. وقتی که شورای امنیت به موضوع حملات شیمیایی وارد شد، علی‌رغم این‌که می‌دانستند صدام و رژیم بعث عراق این کار را انجام می‌دهد اسمی از عراق نبردند بلکه بعد از حمله عراق به کویت مسئله‌ی جنایت شیمیایی مطرح شد از این رو به رسانه‌های غربی و حکومت‌های‌شان نمی‌شود اعتماد کرد.

 

مرندی با بیان این‌که امروز فقط بحث اسلام نیست، خاطرنشان کرد: روسیه و هر کشوری که در برابر قدرت غربی بایستد به همین شکل محکوم می‌شود. در ونزوئلا می‌بینیم که برق را قطع می‌کنند، مردم را می‌کشند و به واسطه تحریم پول‌هایشان را می‌دزدند و آمریکا ثروت‌هایشان را غارت می‌کنند اما رسانه‌های غربی حمایت می‌کنند. یک آقا در خیابان خود را رئیس جمهور اعلام می‌کند و همین کشورهای اروپایی که علیه ترامپ سخن می‌گویند، مانند برده دنبال سیاست های ترامپ می‌دوند و آن فرد را رئیس جمهور ونزوئلا می‌دانند.

وی با بیان این‌که آمریکایی‌ها خودشان افراط گرایی را خلق می‌کنند و خودشان به سعودی‌ها اجازه ترویج وهابیت می‌دهند تا خوف و هراس در میان مردم خودشان ایجاد شود، خاطرنشان کرد: وقتی در جایی از جهان می‌خواهد جنگ شود، حرکت های ضدجنگ توسط مردم آمریکا درست می شود، اما سرمایه داران کار را به جایی می رسانند که اف بی آی در بین مردم نفوذ کند و تفرقه ایجاد کند تا سیاست های جنگ طلبانه ادامه یابد.

مرندی با اشاره به این‌که نگرانی این است که در کشور ما و به‌خصوص در میان نخبگان، هر جنایتی را که آن‌ها می‌کنند را نمی‌بینند یا کوچک می‌بینند، تصریح کرد: برای کشته شدن چهار فرانسوی شمع روشن می‌کنیم اما وقتی چهارصد عراقی ماه مبارک رمضان سال گذشته در عراق به دلیل افراط‌گرایی کشته شدند، اقدامی نمی‌کنیم. یازده سپتامبر جنایت بزرگی بود و به آن مناسبت جمعی از جوانان شمال شهر شمع به دست گرفتند، اما برای کسانی که در افغانستان به دلیل سیاست های آمریکایی کشته شدند، شمع به دست نگرفتند. تا وقتی که این تفکر قدرت دارد آن ها می توانند به مسیر خود ادامه دهند.

* طرح احیای جنگ‌های صلیبی هنوز از راهبردهای غرب خارج نشده است

جعفر درونه که سخنران دیگر این نشست بود، در سخنانی با بیان این‌که حادثه تروریستی نیوزیلند، دو پیام خطرناک دارد و از دو پدیده‌ی در حال وقوع پرده برمی‌دارد، گفت: بعد از مدت‌ها که جهان غرب از حقوق بشر دم می‌زند این حادثه از زنده بودن روحیه نژاد پرستی در این جوامع پرده برمی‌دارد و نکته دوم که در اظهارات عامل تروریستی نیز وجود داشت، بحث جنگ‌های صلیبی بود که طرح آن بسیار خطرناک است.

درونه با اشاره به این‌که احیای جنگ‌های صلیبی بعد از ۱۱ سپتامبر در اظهارات جورج بوش وجود داشت و آن زمان به نحوی خواستند آن را مخفی کنند، تاکید کرد: طرح احیای جنگ‌های صلیبی به‌رغم بی‌تفاوتی نسبت به طرح آن و مسکوت ماندنش در این سال‌ها، هنوز از راهبردهای غرب خارج نشده و آتش زیر خاکستر است که امروز ما آن را در اظهارات این عامل تروریستی مشاهده می‌کنیم.

عضو ستاد نشر و تبلیغ پیام رهبر انقلاب به جوانان غربی، یکی از دلایل بی عملی روشنفکران غرب و سایر کشورها را افتادن در دوگانه دروغین «تروریسم خوب» و «تروریسم بد» دانست و خاطرنشان کرد: همین باعث شده روشنفکران نتوانند در اینگونه حوادث نقش‌آفرینی کنند.

* رسانه‌های غربی در برابر حوادث تروریستی استاندارد دوگانه دارند

در ادامه این نشست، محمد عبداللهی کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به نامه رهبر معظم انقلاب به جوانان غربی و این‌که ایشان در نامه دوم خود به جوانان غربی بعد انسانی مسئله را مطرح می‌کنند که موضوع مهمی است، گفت: رهبر معظم انقلاب فارغ از نژاد، مذهب، ملیت و حاکمیت فرمودند اتفاقات تروریستی در هر نقطه از دنیا که اتفاق بیفتد دردناک است و مثال‌هایی نیز دراین زمینه زدند که به طور نمونه فرمودند اگر کودکی از مادرش جدا شود و یا فردی از همسرش جدا شود این موضوعات، موضوعات دردناکی است که این بعد انسانی مسئله را برجسته می‌کند که نگاه فراملی، فراقومی و مذهبی است.

وی افزود: ایشان در نامه‌ی به جوانان غربی این نکته را تأکید می‌کنند که بیشترین خسارت‌ها را چه کسانی در طول تاریخ متحمل شده‌اند، ایشان یک روند تاریخ‌نگاری دارند و می‌فرمایند غربی‌ها تاریخ‌سازی کرده‌اند. اگر نگاهی به مسائل تروریستی در جهان داشته باشیم متوجه می‌شویم بیشترین خسارت‌ها را مسلمانان متحمل شدند.

عبداللهی با بیان این‌که ما با یک مسئله استانداردسازی در فضای رسانه‌ای مواجه هستیم که روایت‌های ناهمگونی با تکنیک‌های رسانه‌ای و با جو روانی ارائه می‌‌کنند، خاطرنشان کرد: به طور مثال اگر در دنیای غرب چاقوکشی اتفاق بیفتد پژواکی توسط رسانه‌های عموماً با اسپانسر یهودی ایجاد می‌شود که گویا یک فاجعه‌ی بین المللی رقم خورده است اما در نیوزیلند ۵۲ نفر به مظلومانه‌ترین حالت کشته می‌شوند اما جوری روایتگری می‌شود که گویا اتفاق خاصی رخ نداده است. اگر اتفاقی مشابه نیوزیلند از سوی برخی گروه‌های حتی دست ساخته خود غربی‌ها اتفاق بیفتد به گونه‌ای این مسئله رسانه‌ای می‌شود که حتی در انتها باعث حمله به چند کشور می‌شود.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان این‌که غربی‌ها تروریسم را به دو دسته خوب و بد تقسیم کرده‌اند. گفت: تروریسم یک حقیقت زائیده خشونت است که باید امری مذموم تلقی شود. به نظر بنده آن فردی که حرکت تروریستی را در نیوزیلند انجام داد خودش نیز قربانی آن تفکر، نظام آموزشی و سبک زندگی غربی است که در آن بزرگ شده و خشونت در آن امری عادی جلوه داده می‌شود.

وی با بیان این‌که یک خشونت سازمان یافته در جهان علیه مسلمانان شکل گرفته و درحال عادی شدن است، افزود: شما نگاه کنید یک خشونت سازمان یافته در جهان به نام رژیم منحوس اسرائیل داریم که روزانه آدم‌کشی می‌کند اما وجدان بیداری در جهان وجود ندارد که آن را محکوم کند، حتی نهادهای متولی هم این موضوعات را سانسور می‌کنند.

* شاهد عقبگرد در شعارهای تفکر لیبرال خواهیم بود

روح‌الامین سعیدی تحلیلگر مسائل سیاسی و استاد دانشگاه نیز در این نشست در بررسی حادثه تروریستی نیوزیلند، با بیان این‌که حوادثی از این دست تبدیل به یک اپیدمی شده اما آنچه که مهم است تناقضات جریان لیبرال است که از پس این حوادث آشکار می‌شود، گفت: زمانی که حضور مقامات برخی کشورها در سال ۲۰۰۵ در پی حوادث پاریس را با این حادثه مقایسه می‌کنیم و یا زمانی که رسانه‌ای شدن قتل خاشقچی و حوادث یمن را کنار هم می‌گذاریم این تناقضات بیشتر می‌شود.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل با بیان این‌که ریشه این تفکرات را باید در استعمار جست‌وجود کرد گفت: از این پس ما شاهد عقبگرد در شعارهای تفکر لیبرال خواهیم بود. از فروپاشی شوروی به این سو شاهد افراطی‌گری‌های مذهبی هستیم و امروز می‌بینیم که ترامپ به تمام اصول لیبرال دموکراسی و آمریکا پشت پا می‌زند. در نتیجه همین تناقضات یک جریان فکری جدی در غرب قدرت گرفته که در حال ایجاد تردید در تمام اصول مدرنیته است و حامیان آن معتقدند وارد دوران پست‌لیبرالیسم شده‌اند.

وی با اشاره به فرصتی که اسلام برای جهان ایجاد کرده، اظهار داشت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی شاهد آن هستیم که تفکر اسلام ناب در حال پرده‌برداری از نمونه‌های ابتدایی از یک جامعه فراملی است که می‌توان نمونه‌های آن را در راهپیمایی اربعین مشاهده کرد. همچنین ما در دفاع از حرم اهل‌بیت شاهد آن بودیم که یک ارتش فراملی فارغ از مرزها و منافع ملی شکل گرفت.دلیل نگرانی غرب از اسلام به خاطر آن است که اسلام بیش از همه ادیان در حال رشد است./998/د101/ق

میثم صدیقیان
ارسال نظرات