۱۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۸
کد خبر: ۶۰۱۶۲۲
رضایی:

مقابله با حادثه طبیعی سیل نیازمند تدبیر و برنامه ریزی است

مقابله با حادثه طبیعی سیل نیازمند تدبیر و برنامه ریزی است
نایب رییس کمیسیون اجتماعی با بیان این که مقابله با حادثه طبیعی سیل نیازمند تدبیر است، تأکید کرد که مدیریت بحران در مواجهه با سیل اخیر بیکار نبوده است.

مسعود رضایی نایب رییس کمیسیون اجتماعی مجلس، در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، در تشریح وضعیت کنونی استان شیراز گفت: روز پنجم فروردین حدود ساعت ده صبح باران شدید و غیرمنتظره‌ای در استان شیراز شروع به بارش کرد و در عرض چند دقیقه سیل عظیمی جاری شد.

وی افزود: حادثه سیل در ورودی شیراز که منطقه‌ای کوهستانی است اتفاق افتاد، در آن منطقه آب باران از رشته‌کوه‌های متعددی به سمت دامنه کوه که دروازه قرآن شیراز در آن قرار داشت سرازیر شد و آن حادثه تلخ رخ داد.

نایب رییس کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به اینکه در سیلاب شیراز شماری از هم‌وطنان عزیزمان جان باختند، ابراز کرد: با جاری شدن سیلاب در لاین خروجی شیراز به سمت اصفهان ماشین‌هایی که قصد خروج از شیراز را داشتند در سیل گرفتار شدند که بر اثر این حادثه شماری از مردم جان باختند و تعداد دیگری مصدوم شدند.

رضایی با اشاره به عملکرد مسؤولان و مردم در حادثه شیراز اظهار داشت: خوشبختانه بعد از حادثه مردم و مسؤولان شیراز به‌سرعت وارد عمل شدند و کمک‌رسانی به حادثه دیدگان را آغاز کردند، بنده نیز با حضور در محل حادثه تا پاسی از شب شاهد این امدادرسانی‌ها بودم.

نایب رییس کمیسیون اجتماعی مجلس ادامه داد: نیروهای نظامی اعم از ارتش و سپاه، بسیج، شهردار مناطق مختلف شهر، استاندار و بسیاری از مسؤولان با حضور در محل حادثه اقدامات لازم برای انتقال مجروحان و آسیب دیدگان به بیمارستان و خروج اتومبیل‌ها از منطقه حادثه به پارکینگ را انجام دادند. همچنین مردم خونگرم و مهمان‌نواز شیراز و خیرین به‌صورت خودجوش با همراهی مسؤولان کسانی را که نیاز به اسکان داشتند در منازل خود اسکان دادند.

وی اضافه کرد: یعد از این حادثه هم بارش شدیدی زخ داد اما مسیرهایی که احتمال سیل می‌رفت با همیاری و همکاری نیروهای امدادی لایروبی و آماده‌سازی شد و اوضاع به‌شدت تحت کنترل بود.

رضایی بابیان اینکه سیل و زلزله از امور طبیعی است که در همه نقاط جهان رخ می‌دهد و نیاز به کنترل دارد، گفت: بنده در جریان هستم که مدیریت بحران از ده روز پیش تشکیل جلسه داده بود و جلسات پی‌درپی در این خصوص انجام می‌شد.

نایب رییس کمیسیون اجتماعی مجلس ادامه داد: حادثه‌ای که در دروازه قرآن شیراز اتفاق افتاد در منطقه‌ای بود که هیچ انتظار نمی‌رفت آنجا سیل جاری شود ازاین‌رو مسؤولان مسیرهایی را که قابل پیش‌بینی بود و سابقه قبلی داشت در دستور کار خود قرار داده بودند، ازجمله منطقه‌ای که همیشه در شیراز مشکل‌زا بود رودخانه‌ای است که در وسط شهر به رودخانه خشک مشهور است، این رودخانه تقریباً در کل سال غیر از ماه‌هایی که در بعضی ماه‌های سال بارش‌ها شدید رخ می‌دهد خشک است اما در فصل بارش گاهی این رودخانه سرریز کرده و به منازل و مغازه‌های اطراف رودخانه آسیب وارد می‌کرد.

وی در ادامه بیان داشت: بنده در جلسه مدیریت بحران که آقای جهانگیری نیز حضور داشت گفتم که منطقه دروازه قرآن حدود بیست سال قبل یک دره بود شبیه یک قیف که وقتی همه آب‌ها جمع می‌شد از این مسیر می‌گذشت و خطر از شهر دور می‌شد، این دره را شهردار وقت آن زمان تبدیل به جاده کرد البته زیر این جاده دو لوله با حدود یک متر قطر قرار داده شد که تنها می‌تواند آب‌های معمولی را عبور دهد اما این سیل اخیر بسیار بیشتر از آن بود که از این لوله‌ها عبور کند از طرفی هم گل و لایی که باسیل آمد جلوی خروج آب را گرفت و آن منطقه مانند یک حوضچه وسیع شد و سرعت خروج سیلاب را کاهش داد.

رضایی خاطرنشان کرد: انصافاً در قضیه سیل شیراز ستاد مدیریت بحران بیکار نبود و تمام تلاش خود را کرد آنچه باعث این حادثه شد این بود که بارش ناگهانی که حدود ده یا بیست دقیقه بیشتر هم نبود به یکباره در منطقه‌ای که انتظار جاری شدن چنین سیلابی نمی رفت را در سیل عظیمی فرو برد./813/ت302/ق

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات