۱۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۹
کد خبر: ۶۰۱۶۹۱
یادداشت؛

جایگاه "مطالبه‌گری" در زمان بحران‌ها

جایگاه
مطالبه‌گری سالم و قانونی مردم، جرأت دروغ‌های بزرگ در ایام انتخابات را به کاندیدا‌ها نخواهد داد.

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، بیش از یک سال از فشار اقتصادی همه جانبه مستکبران بر مردم و نظام جمهوری اسلامی ایران می‌گذرد و انصافا مشکلات اقتصادی بر دوش مردم به‌خصوص قشر متوسط و زیر‌متوسط سنگینی می‌کند. هدف این فشار، ناکارآمد نشان دادن نظام اسلامی ایران است؛ البته که وجود برخی مدیران کم‌کار و بی‌تدبیر در این کارزار اقتصادی را نمی‌توان انکار کرد. اما وجدان اجازه قضاوت غیر منصفانه نسبت به عملکرد بسیاری از مسئولان و مدیران نظام را نخواهد داد؛ اما این سو را نیز باید نگریست، باید بی‌انصاف نبود و تلاش شبانه‌روزی ظالمان و جبهه استکبار را در کاخ سفید دید.

از طرفی واضح است که همیشه خراب کردن امری و مانع و اختلال ایجاد کردن در ساز‌و‌کاری راحت‌تر از ساختن و تقویت کردن است. هنوز رئیس جمهور ما سفر سه روزه‌اش  در عراق به اتمام نرسیده بود که وزیر خارجه امریکا در نطقی به آن واکنش نشان می‌دهد و با اظهارات سخیف و بی‌پایه و اساس تلاش مضحکی برای تضعیف رابطه دو کشور دوست و همسایه نشان می‌دهد و برایان هوک مسئول امریکایی گفته است که ایران به دنبال تسلط بر کشور عراق است. (به نقل از فاکس نیوز از رسانه‌های طرفدار دونالد ترامپ)

به‌راستی این ابر قدرت‌های خود‌خوانده در این قسمت از کره زمین چه از جان انسان‌ها طلب می‌کنند که باید به قول ناتاشا در سریال خواب و بیدار جواب داد: جانشان را!

ذهن مسئولان امریکایی توانایی فهم هویت مشترک مردم ایران و عراق تحت عنوان عشق به امام حسین علیه السلام را ندارد و نخواهد داشت. (حبّ الحسین یجمعنا) مغناطیس حسینی مرز جغرافیایی نمی‌شناسد و از نژاد، قومیت و رنگ پوست و نوع زبان گذر می‌کند.

مردم در طول تاریخ کار‌های بزرگ بسیاری انجام داده‌اند، فقط کافی است اولا مسئله را به‌موقع شناسایی کنند و ثانیا واکنش متناسب نشان دهند و باید خودشان از این قدرتشان آگاه باشند. اتحاد و همدلی مردم در هر شرایطی غوغا می‌کند و کمر بزرگ‌ترین مشکلات را خرد خواهد کرد درست مانند زمان جنگ! درست است که مسئولان وظیفه اول را در مبارزه با گرانی بر عهده دارند، ولی مردم می‌توانند با اتحاد گرانی را شکست دهند.

همین چند روز پیش در یکی از فروشگاه‌های پایتخت اتفاق جالی افتاد: خانمی، کالایی را برداشت و آمد جلو صندوق در صف ایستاد زمانی که نوبتش رسید فروشنده گفت ۱۳۵۰۰، خانم با تعجب گفت: «روش زده هفت و پونصد!» فروشنده با عصبانیت فریاد زد: «زده که زده برا خودش زده، میخوای یا نمیخوای؟!» خانم جواب داد: نمی‌خواهم. فروشنده هم بلافاصله طوریکه همه صدایش را بشنوند به شاگردش گفت: «پسر بیا بردار هر کسی پرسید بگو شده ۱۶۵۰۰!، هستند کسانی که بخرند.»

کسانی که در صف بودند با تعجب به یکدیگر نگاه کردند و آقایی که کت و شلوار شیکی پوشیده بود و سبدش تقریبا پر بود؛ سبد را روی میز گذاشت و گفت هستند بخرند...؟! این‌ها را هم به همان‌ها بده! در همین حال افرادی که پشت سرش بودند یکی‌یکی خرید‌های‌شان را روی میز گذاشتند و گفتند نمی‌خواهیم بده به همان‌هایی که هستند بخرند! مردی که اول خارج شده بود دوباره به داخل مغازه برگشت و با عصبانیت گفت من فلانی‌ام مدیر برج فلان! بی‌شرفم اگر همه تلاشم را نکنم تا از برج ما کسی اینجا نیاد! با این‌حال آرام نشد و آمد بیرون خطاب به همه طوری‌که صاحب مغازه صدایش را بشنود و فریاد زد شما را به خدا چند دقیقه وقت بگذارید زنگ بزنیم ۱۲۴ (تخلفات تعزیرات صنفی) چند لحظه بعد همه گوشی به دست، بلند بلند سر بالا به سمت تابلوی فروشگاه و سرچرخان به سمت خیابان برای آدرس دقیق دادن تلاش کردند.

زمانی که مردم یاد بگیرند در مقابل این‌گونه فساد‌های ریز و جزئی بایستند و واکنش آنی نشان دهند مطمئنا فشار‌های اقتصادی کم خواهد شد و حداقل متخلف در جامعه احساس امنیت کمتری می‌کند. نمونه بارزش واکنش‌ها به مسافرت استاندار گلستان و صبحانه لاکچری رئیس هلال احمر حداقل نتیجه‌اش برکناری استاندار و اهتمام و توجه بقیه مسئولان به عملکردشان است.

هرجا که شفافیت بیاید و روی علمکردها ذره‌بین قرار داده شود، فساد به حداقل می‌رسد و مفسدان اقتصادی نمی‌توانند با خیال راحت و وقاحت تمام بازار کشور را به هم بریزند.

مطالبه‌گری سالم و قانونی مردم، جرأت دروغ‌های بزرگ در ایام انتخابات را به کاندیدا‌ها نخواهد داد. قدیمی‌ها می‌گویند خود‌کرده را تدبیر نیست باید به جای غر زدن و انداختن تقصیر‌ها گردن دیگران کمی هم مردم اوضاع را سامان بخشند. هرکس باید احساس کند هر‌چه در توان داشته انجام داده است؛ آن‌زمان باید شاهد دستاورد‌های بزرگی در کشور بود.

تمام اقتصاد‌های قدرتمند با پشتیبانی مردمشان و مسئولان کارآمد و سیاست‌های صحیح به وضعیت مطلوب رسیده‌اند و از آنجا که مسئولان موثر در جمهوری اسلامی از صندوق رأی انتخاب می‌شوند؛ بنابراین مردم نقش اساسی در تعیین سرنوشت کشور دارند./918/ی702/س

سیدمجتبی کیا

ارسال نظرات