۱۴ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۸
کد خبر: ۶۰۱۷۸۶
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم:

500 برنامه فرهنگی در ایام نوروز در سطح شهر قم اجرا شد

500 برنامه فرهنگی در ایام نوروز در سطح شهر قم اجرا شد
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم از برگزاری پانصد برنامه فرهنگی در ایام نوروز در سطح شهر قم خبر داد و گفت: حرم حضرت معصومه (س)، مسجد مقدس جمکران و بقاع متبرکه از ظرفیت‌های استان قم است که فعالیت‌های فرهنگی استان در این امکان متمرکز شد.

سید موسی حسینی کاشانی، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به ستاد تسهیلات زائران استان قم گفت: این ستاد متشکل از یازده کمیته است که ریاست کمیته فرهنگی اقامه نماز و امر به معروف و نهی از منکر بر عهده معاون سیاسی امنیتی استاندار و دبیری آن با مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

وی ادامه داد: در کمیته فرهنگی ستاد تسهیلات زائران استان قم بیش از بیست دستگاه عضو هستند و قبل از آغاز سال جلسات متعددی برای برنامه‌ریزی‌های فرهنگی ایام نوروز توانستند برنامه‌های خوبی را طراحی کنند؛ بنا بر نخستین آمارها از دستگاه‌های مختلف، بیش از پانصد برنامه فرهنگی در ایام نوروز در سطح شهر قم برای مسافران نوروزی اجرا می‌شود.

حسینی کاشانی وجود حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س)، مسجد مقدس جمکران و بقاع متبرکه را از نقاط قوت استان قم توصیف کرد و ابراز داشت: با همکاری بقیه دستگاه‌ها بیشترین برنامه‌های فرهنگی استان در همین اماکن اجرا می‌شود؛ البته دستگاه‌های مختلف برنامه‌های متفرقه‌ای را اجرا می‌کنند که از مهمترین آن‌ها برنامه‌های شهرداری در مجموعه بوستان‌ها است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم در تشریح برنامه‌های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در ایام نوروز اظهار داشت: مجموعه‌ای از نوجوانان مساجد «پیک فرهنگ» را در قالب اهدای بسته‌های فرهنگی به مسافران نوروزی در مبادی شهر را انجام دادند که این بسته‌ها متشکل از اقلامی بود که به وسیله دستگاه‌های مختلف آماده شده بود، سی‌دی سخنرانی‌های یک دقیقه‌ای درباره نماز، کتابک‌های مطالعه یک دقیقه‌ای، توصیه‌های دینی و ویژه‌نامه‌های مختلف محتوای این بسته‌های فرهنگی بود؛ با توجه به محدودیت اعتبار تخصیص یافته، شش هزار بسته فرهنگی در دو نوبت سه روز ابتدای سال و سه روز ابتدای دور دوم سفرهای نوروزی توزیع شد.

وی درباره چگونگی معرفی برنامه‌های فرهنگی و آشنایی مسافران نوروزی با این برنامه‌ها ابراز داشت: در این باره از ظرفیت نشریات محلی استفاده کردیم؛ هفت نشریه محلی ویژه‌نامه‌ای را برای معرفی برنامه‌های فرهنگی در ایام نوروز چاپ کردند که در اختیار مسافران نوروزی قرار گرفت. به کمک شهرداری، اوقاف و دیگر دستگاه‌ها بیش از سه هزار متر مربع تبلیغات در سطح شهر نصب شد که حاوی پیام‌های فرهنگی بود.

حسینی کاشانی از برنامه‌های خاص اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی را تلفیق برنامه‌های هنری در برنامه‌های مسجد مقدس جمکران و حرم حضرت معصومه (س) برشمرد و گفت: اجرای تئاتر و حضور هنرمندانمان برای کتابت خوشنویسی و نقاشی به صورت زنده مورد استقبال مردم قم و مسافران قرار گرفت؛ در حرم مطهر و جمکران روزانه شش نفر از هنرمندان حضور دارند و آثار نقاشی یا خوشنویسی خود را که در پیش دیدگان مردم انجام می‌دهند به زائران هدیه می‌کنند.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم کتاب را سوغات فرهنگی قم دانست و ابراز داشت: برپایی هفت ایستگاه هدیه کتاب برای ترویج فرهنگ کتابخوانی با عنوان «کتاب عیدی بگیرید» با کمک یکی از مؤسسات فرهنگی دائر کردیم و بیش از ده هزار جلد کتاب در این ایستگاه‌ها به صورت عیدی به مردم اهدا شد؛ هدف ترویج فرهنگ عیدی ددن کتاب بود که از دریافت کنندگان هم تقاضا می‌شد این کتاب‌ها را بعد از مطالعه به دیگران عیدی بدهند.

وی تصریح کرد: امیدوارم با توجه به افزایش کیفیت برنامه‌های فرهنگی نوروز و افزایش بیست‌درصدی کمیت آن‌ها نسبت به به سال گذشته، در جذب بودجه کافی برای استان قم در زمینه زائرین موفقیت‌هایی به دست آوریم؛ هر سال بیش از بیست میلیون زائر به استان قم سفر می‌کنند که پذیرایی فرهنگی از این زائران هزینه‌هایی را برای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به همراه دارد. البته از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و استانداری که امسال کمک ویژه‌ای در این زمینه انجام دادند قدردانی می‌کنیم./836/ت302/س

محمود لطیف
ارسال نظرات