۱۲ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۲
کد خبر: ۶۰۱۸۰۵

وضعیت لرستان بحرانی است

وضعیت لرستان بحرانی است
بارش باران به صورت مداوم ادامه دارد و این بارندگی کم سابقه موجب طغیان رودخانه ها و سرریز کردن سدها در استان لرستان شده و سیل خانه های مردم را در برگرفته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خرم آباد، وضعیت بارندگی در استان لرستان به شدت ادامه دارد و سیل در تمام شهرستان های استان زندگی مردم را چپاول کرده است، راه های ارتباطی خرم آباد با سایر شهرستان های استان قطع شده است و امکان امداد رسانی وجود ندارد.

بحران لرستان جدی است و شهرهای نورآباد، سلسله، بروجرد، پلدختر، چگنی، کوهدشت، رومشکان، دورود، خرم آباد و همه روستاهای این مناطق درگیر سیل هستند و امکانات امداد رسانی بسیار محدود است، برای جلوگیری از فاجعه ای بزرگتر لرستان نباید تنها بماند و کمک نیاز دارد.

منازل حاشیه رودخانه ها و مناطقی که در خطر سیلاب قرار داشتند، توسط ستاد بحران و نیروهای امدادرسان استان در سالن های سرپوشیده مناطق امن اسکان یافته اند و مردم منازل خود را در مناطق حاشیه رودخانه ترک کرده اند.

سرریز کردن پنج سد در لرستان

پنج سد در شهرستان های دورود، کوهدشت، الیگودرز، سپیدست خرم آباد سر ریز کرده است، طغیان رودخانه های استان لرستان موجب ورود سیلاب به منازل مردم شده است، در خرم آباد شاهد طغیان خرم رود هستیم، در جنوب خرم آباد آب به حدی بالا رفته است که وارد منازل مسکونی مردم شده و تمام وسیله های آنان غرق آب است.

تخریب پل ها در شهر خرم آباد، حاشیه شهر گرفتاری مردم شهرستان ها در سیل و فرار مردم به روی پشت بام ها، قطع راه های ارتباطی و شبکه های تلفنی، ورود آب به مغازه ها و پاساژها همه و همه خبرهایی است که غم مردم لرستان را لحظه به لحظه بیشتر می کند و صدای کمک مردم به گوش کسی نمی رسد.

به علت طغیان رودخانه کرگانه در خرم‌آباد پل اناری متصل کننده دو محله شمشیرآباد و اسدآبادی در مرکز خرم‌آباد به صورت کامل تخریب شده است.

پلدختر بحرانی ترین منطقه در استان لرستان است

شهرستان پلدختر از صبح امروز به زیر آب رفته است، منازل آنان مملو از آب بوده و مردم در وضعیت بدی به سر می برند، دو روستا در اطراف شهر پلدختر در سیلاب غرق شده اند و به صورت صد درصدی زیر آب رفته اند و اثری از این روستاها نیست.

حدود 500 نفر از اهالی روستاهای بابا زید و چم مهر در بالای پشت بام ها گرفتار شده اند و آب تا حدود سقف منازل بالا آمده است، با توجه به شرایط جوی امکان امداد رسانی به این افراد وجود ندارد.

مردم شهرستان پلدختر بدون امکانات و چادر در زیر باران به سر می برند و امکان امداد رسانی وجود ندارد، بخش معمولان پلدختر هم شرایط بحرانی دارد و راه های ارتباطی به این شهر قطع شده است.

به گفته مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان لرستان، با توجه به قطع شدن راه ارتباطی با بسیاری از مناطق شهرستان پلدختر و با توجه به شرایط جوی امکان امداد رسانی هوایی هم به سیل زدگان پلدختری وجود ندارد و با آرام شدن شرایط جوی یک بالگرد از سوی ارتش و دو بالگر هلال احمر به مناطق سیل زده شهرستان پلدختر و شهر معمولان اعزام خواهند شد.

500 واحد مسکونی در شهر معمولان زیر آب رفته است

به گفته بخشدار معمولان در پی وقوع سیل حدود 500 واحد مسکونی در شهر معمولان زیر آب رفته و راه ارتباطی معمولان قطع بوده و آب، برق و گاز منطقه نیر قطع شده است، بخشدار معمولان خواستار تخلیه کلیه منازل در حاشیه رودخانه‌ها شد.

فرودگاه خرم آباد و مناطق روستایی اطراف آن درگیر سیل شده است، به علت طغیان رودخانه ها در مناطق مختلف راه های دسترسی در مناطق حاشیه نشین قطع شده است و مردم نمی توانند منازل خود را ترک کنند.

با وجود اینکه مسؤولان استان لرستان به صورت شبانه روز در حال خدمت به مردم هستند، اما با کمبود امکانات مواجه هستند، دستگاه های امدادی و خدمت رسان در حال یاری رساندن به مردم و رفع مشکلات ناشی از سیلاب هستند.

در شهرستان دورود سد مروک سرریز کرده است و مردمی که در معرض خطر سیل هستند باید منازل خود را تخلیه کنند، آب رودخانه سیلاخور نیز به سمت شهر دورود در حرکت بوده و نیروهای امدادی و خدماتی در مناطق مختلف شهر دورود در حال آگاهی بخشی به مردم هستند، ورود آب سیلاخور، به رودخانه تیره، سیلاب در شهرستان دورود تشدید شده است.

قطع شدن راه ارتباطی ۲۹۰ روستای الیگودرز

به گفته فرماندار الیگودرز راه ارتباطی ۲۹۰ روستای الیگودرز مسدود است، رانش و ریزش جاده، تخریب ابنیه و پل‌ها موجب قطع راه ارتباطی روستاها شده است.

براساس این گزارش، احتمال شکستگی سد خمه در شهرستان الیگودرز وجود دارد و هشدارها به اهالی روستای خمه به منظور ترک خانه‌هایشان داده شده است، به گفته فرماندار این شهرستان تاکنون دستور تخلیه به ۱۰ روستای بخش زز و ماهرو، ۵ روستای بخش زلقی و ۲ روستای بخش مرکزی الیگودرز داده شده است./9451/پ201/ب1

ابراهیم بهروج
ارسال نظرات