۱۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۲
کد خبر: ۶۰۱۹۲۳
آیت الله سعیدی:

پیشگیری از تکرار حوادث اقتضای مدیریت کارآمد است| دولت به وعده ها عمل کند

پیشگیری از تکرار حوادث اقتضای مدیریت کارآمد است| دولت به وعده ها عمل کند
امام جمعه قم با تأکید بر بررسی عوامل حوادث اخیر گفت: پیشگیری از تکرار حوادث و تقویت زیرساخت ها برای غلبه بر حوادث طبیعی اقتضای تدبیر، عقلانیت و مدیریت کارآمد است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله سید محمد سعیدی امام جمعه قم امروز در خطبه های نماز عبادی و سیاسی جمعه قم که در مصلای قدس برگزار شد، با اشاره به پیش رو بودن ماه شعبان، بر لزوم استفاده از فرصت های این ماه مبارک تأکید کرد و گفت: ماه شعبان ماه حضرت محمد و آل محمد(ص) و فرصتی ویژه برای مناجات و ترقی معنوی است.

وی ماه شعبان را ماه سرور اهل بیت(ع) و با گرامیداشت اعیاد شعبانیه افزود: سوم شعبان سالروز میلاد مبارک امام حسین(ع) و روز پاسدار است، پاسداران مردانی شجاع و سخت کوش در همه عرصه ها به ویژه جهاد و سازندگی و یاری گر محرومان و مستضعفان هستند، پاسداران در همه عرصه ها حماسه آفریدند و گوش به فرمان فرمانده معظم کل قوا هستند.

تولیت حرم مطهر بانوی کرامت با گرامیداشت موالید مبارک امام سجاد(ع) و حضرت عباس(ع) اظهار داشت: روز میلاد حضرت اباالفضل روز جانباز نامگذاری شده است، جانبازان از افتخارات بزرگ نظام اسلامی و یادگاران عرصه های دفاع از دین و ولایت هستند.

وی در ادامه با اشاره به وقوع سیل و جانباختن شماری از هموطنان و ایجاد خسارات در برخی استان های کشور، با سیل زدگان اظهار همدردی کرد و ابراز داشت: در این حوادث عبرت ها و درس های فراوانی نهفته است، از نظر فراگیربودن و درگیرکردن کل کشور و غافلگیری مردم و مسؤولان و همچنین لزوم سرعت عمل در مدیریت حوادث باید گفت که وضعیت بحرانی است.

آیت الله سعیدی با بیان این که در وضعیت بحرانی باید با سعه صدر، اقدام سریع، هم افزایی، اولویت بندی و بسیج همه ظرفیت ها و امکانات بر بحران غلبه کرد، ادامه داد: خوشبختانه مردم، مسؤولان و سیل زدگان از این آزمون الهی سربلند بیرون آمدند و رهبر انقلاب از آن به عنوان قدرت بسیج شوندگی ملت ایران تعبیر کردند.

وی عنوان کرد: بر مسؤولان کشور لازم است که از اقتدار ملت ایران که ناشی از روحیه همدردی، انسان دوستی و حضور خود جوش برای امدادرسانی است نهایت استفاده را انجام دهند، این روحیه ملت ایران نشانه بزرگی، عظمت و توامندی مردم در عبور از بحران است.

امام جمعه قم با بیان این که وضعیت بحرانی در برخی استان ها مانند خوزستان ادامه دارد، خاطرنشان کرد: برخی از استان ها نظیر لرستان هنوز به اوضاع پایدار نرسیده اند از این رو هنوز به وحدت عمل مردم، مسؤولان و نیروهای امدادی نیاز است، وضعیت کمک رسانی باید استمرار کند.

وی تأکید کرد که استان های معین باید سریع به کمک مناطق و افراد حادثه دیده بشتابند، استان قم به عنوان معین استان لرستان تعیین شده و جلسه ستاد کمک های مردمی استان قم به مناطق سیل زده در حرم مطهر حضرت حضرت معصومه(س) با حضور مسؤولان، خیران و روحانیان برگزار شد و هماهنگی های لازم صورت گرفت، بایسته است که گروه های جهادی و مردم قم از طریق همین ستاد کمک ها و پیشنهادهای خود را ارسال کنند.

آیت الله سعیدی با بیان این که آینده نگری و پیشگیری از تکرار حوادث و تقویت زیرساخت ها برای غلبه بر حوادث طبیعی اقتضای تدبیر، عقلانیت و مدیریت کارآمد است، گفت: باید عوامل سیل امسال توسط کمیته های کارشناسی علمی و حقیقت یاب بررسی دقیق شوند تا در آینده مردم مجددا گرفتار نشوند.

وی افزود: جبران خسارات ناشی از سیل مانند بازسازی خانه ها، کمک های بلاعوض و وام های کشاورزی، مسکن و دام توسط رییس جمهور و معاون اول رییس جمهور وعده داده شده و دولت در این زمینه ها مصوباتی گذرانده است، لازم خسارت ها به قیمت روز ارزیابی شده و سریعا به آسیب دیدگان پرداخت شود.

امام جمعه قم با تقدیر از اطلاع رسانی دقیق و به هنگام مدیریت بحران و سازمان صداوسیما اظهار داشت: مردم باید اطلاعات مربوط به سیل و شرایط بحرانی مشابه را صرفا از مجاری رسمی و رسانه ملی دریافت کنند، طبیعی است که دشمن با شایعه سازی و دامن زدن به اخبار غیر واقعی و بزرگنمایی مشکلات و تبدیل برخی از نابسامانی ها به ناامنی تلاش می کند با ناامیدکردن مردم و سیاه نمایی از حضور مردم در صحنه دفاع از انقلاب اسلامی مانند حضور در 22 بهمن انتقام بگیرد از این رو مردم باد سطح هوشیاری خود را بالا ببرند.

وی ادامه داد: مردم و مسؤولان قادر هستند که به نحو احسن از شرایط موجود عبور کنند، بر خلاف شیطان بزرگ که در کشور خود گرفتار بحران سیل و آتش سوزی شده و هنوز هم درگیر هستند و تا کنون کار درست و حسابی برای مردم خود انجام ندادند اما با این وضع به عیب تراشی برای دیگران می پردازند و ناجوانمردانه و بر خلاف تمامی قوانین بین المللی تحریم های ظالمانه خود را حتی بر کمک به سیل زدگان تعمیم دادند و این ظلم به انسانیت است که توسط این حیوان های وحشی انسان نما نظیر ترامپ صورت گرفته است.

آیت الله سعیدی از مدیریت ها، دستورالعمل ها و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب برای حل مشکل سیل زدگان و از مراجع تقلید برای کمک ها و اجازه برای اختصاص بخشی از سهم مبارک امام به سیل زدگان تقدیر و تشکر کرد.

وی عنوان کرد: مراجع جراغ راه هدایت مردم برای انجام اعمال خیر هستند و امیدواریم که سال های خشکسالی کشور به سال های پرآبی تبدیل شوند و ملت ایران بعد از پشت سر گذاشتن حوادث اخیر از خیرات و نعمت های الهی بیشتر بهره مند شود و ظاهر این بلاها باطن پر خیر و برکتی برای کشور داشته باشد.

تولیت حرم مطهر بانوی کرامت از مسؤولان قم برای خدمت رسانی به مسافران و زوار تشکر و خاطرنشان کرد: امسال با برنامه ریزی انجام شده بر اساس تجربه ها خدمات بهتری ارائه شد.

وی با تبریک انتصاب حجت الاسلام والمسلمین مروی به عنوان تولیت آستان قدس رضوی، برای وی در خدمت به این آستان مقدس آرزوی توفیق کرد.

محمد قمین
ارسال نظرات