۱۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۶
کد خبر: ۶۰۱۹۹۷

انتقاد از مواضع کشورهای عربی درباره تحولات منطقه

انتقاد از مواضع کشورهای عربی درباره تحولات منطقه
خطبای جمعه شهرهای مختلف لبنان از موضع گیری کشورهای عربی درباره تحولات جاری منطقه و رفتارهای تجاوزکارانه آمریکا و رژیم صهیونیستی انتقاد کردند.

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام شیخ علی دعموش در خطبه نماز جمعه در منطقه بیر العبد در ضاحیه جنوبی بیروت تاسف خود را از همراهی بعضی از سران عرب با تصمیمات آمریکایی و صهیونیستی و کشورهای حاشیه خلیج فارس ابراز کرد.
نایب رییس شورای اجرایی حزب الله لبنان تصریح کرد: برخی کشورهای منطقه تلاش دارند تا ایران را به جای دشمن جلوه دهند در حالی که دشمن اصلی این امت، آمریکا و اسرائیل هستند که به حقوق و خاک و مقدسات ملت های ما تجاوز می کنند.
شیخ دعموش با اشاره به این که بیشتر نظام های عربی بحران زده، ضعیف و وابسته به تصمیمات و اراده سیاسی آمریکا هستند، تاکید کرد: آنها مجبورند جزوی از پیمان آمریکایی - اسرائیلی باشند که هدف آن دشمنی و رویارویی با ایران و جنبش های مقاومت در منطقه است. 
راهپیمایی روز زمین همه پرسی مردم فلسطین بود
سیدعلی فضل الله نیز در خطبه نماز جمعه در ضاحیه بیروت پایتخت لبنان گفت: سیاست صهیونیست ها برای شهرک سازی و اشغال مناطق کرانه باختری و مورد هدف قرار دادن مسجد اقصی ادامه دارد. 
وی ادامه داد، مردم فلسطین نیز الگوی بارزی را از مقاومت به جهان ارائه می دهند که آخرین راهپیمایی بازگشت در مرز غزه یک همه پرسی جدید از مردم فلسطین برای ابراز مخالفت آنان با رفتارهای ظالمانه و تروریستی اشغالگران بود.
شیخ فضل الله در ادامه گفت: آمریکا سعی می کند معامله قرن را به طور قاطعانه و با استفاده از ناتوانی عربی در مسائل مختلف از جمله مسائل اقتصادی و سیاسی و جنگ های فتنه انگیز اجرا کند.
وی خاطر نشان کرد، هدف امریکا از این اقدامات تلاش برای دست کشیدن مردم فلسطین از حقوق خود از جمله حق بازگشت و حق تعیین سرنوشت است.
خطیب نماز جمعه مسجد حسنین در بیروت در ادامه از کشورهای عربی دعوت کرد که از 'سیاست سر در زیر برف فرو بردن' خود دست بردارند و چشمان خود را در گذرگاه های سیاسی بیشتر باز کنند و نگذارند جای دوست و دشمن عوض شود.
فضل الله با تاکید بر این که رهبران سیاسی عربی باید موضع گیری های تاثیرگذاری در ارتباط با تحولات منطقه داشته باشند، گفت: نشست اتحادیه عربی در تونس همانند نشست های قبلی فقط یک اجتماع بود که در پایان آن یک بیانیه صادر شد و هیچ کس در جهان به آن اهمیت نداد.
عرب ها برای مقابله با آمریکا با ایران همکاری کنند
شیخ علی الخطیب نایب رییس مجلس شیعی لبنان نیز در خطبه نماز جمعه شهر بقاع غربی در جنوب شرقی لبنان گفت: ما از کشورهای عربی دعوت می کنیم برای رویارویی با سیاست های استعماری آمریکا در منطقه با جمهوری اسلامی ایران همکاری داشته باشند.
وی ادامه داد ، این بهترین واکنش به تصمیم غیر شرعی و غیر قانونی آمریکا برای الحاق خاک اشغالی جولان سوریه به رژِیم صهیونیستی است.
از مواضع برخی کشورهای عربی متاسفیم 
شیخ علی یاسین رییس انجمن علمای صور هم در خطبه نماز جمعه در شهر بندری صور در جنوب لبنان تاکید کرد: ما متاسفیم که وضعیت و مواضع برخی کشورهای عربی به مرحله ای رسیده که آمریکا خاک عربی جولان را به رژِیم صهیونیستی اهدا می کند و آنان ساکت هستند.
وی تصریح کرد، رژیم صهیونیستی در مناطق اشغالی جولان و فلسطین به طور سریع شهرک سازی می کند و قطعنامه های سازمان های بین المللی و تصمیمات اتحادیه عربی را پایمال می کند و اعراب در این زمینه ساکت هستند.

ارسال نظرات