۱۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۷
کد خبر: ۶۰۲۰۱۲

بایسته های ماه دعا در یادداشت آیت الله صافی گلپایگانی

بایسته های ماه دعا در یادداشت آیت الله صافی گلپایگانی
حضرت آیت الله صافی گلپایگانی در یاداشتی به مناسبت حلول ماه شعبان المعظم به تبیین بایسته های ماه دعا پرداخت.

به گزارش خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله صافی گلپایگانی در یاداشتی به مناسبت حلول ماه شعبان المعظم به تبیین بایسته های ماه دعا پرداخت.

متن یادداشت این مرجع تقلید به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحيم

«قالَ رَبُّکُمُ ادْعُوني‏ أَسْتَجِبْ لَکُم»(1)

اللّهُمَّ صَلِّ عَلَي مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ لاسِيّمَا عَلي وَلِيّکَ الْمُحْيي سُنَّتَکَ القَائِمِ بِأمْرِکَ الدَّاعِي إلَيکَ الدَّليلِ عَلَيکَ. اللّهُمَّ عَجِّلْ فَرَجَهُ وَ سَهِّلْ مَخْرَجَهُ وَ ارْزُقْنَا لِقَائَهُ وَ اجْعَلْنَا مِنْ أنْصَارِهِ وَ أعْوَانِهِ

با عرض تبريک و تهنيت، حلول ماه مبارک شعبان، ماه نزول برکات، ماه اعياد شريفه، ماه تجلّي انوار الهيه را گرامي مي‌داريم.

اين ماه شريف، فرصتي بسيار مناسب و عزيز و شکوهمند براي دعاء و طلب فرج آل محمد عليهم السلام و درخواست تعجيل در ظهور و تحقّق وعده الهي به انبياء عظام و همه ملل و امم، مخصوصاً مستضعفان و مشتاقان روزگار آن عدل جهاني و حکومت توحيدي اسلامي و تعظيم شعائر و احياء امر اهل بيت عليهم السلام و اعلام حيات ولايي و برنامه‌هاي وسيع دعايي است.

سزاوار است در سراسر اين ماه، ياد و ذکر فضايل اهل بيت عليهم السلام و معالي مقامات و درجات عاليات ايشان از زبان‌ها نيفتد و مجالس و محافل و سخنراني‌ها همه را به سوي عوالم قرب و کمال معنوي سوق دهند، مخصوصاً در دعا براي تعجيل فرج حضرت بقية‌‌الله مولانا المهدي عليه السلام در تمام اين ماه، همگان؛ به طور فردي و همگاني، در خلوت و جلوت، اصرار و اهتمام ويژه داشته باشند.

دعا براي آن حضرت و براي تعجيل در ظهور، دعا براي همه بشريّت، براي همه طوائف و قبايل و اقوياء و ضعفاء، عالم و جاهل و فقير و غنيّ است.

ظهور آن حضرت و تعجيل در امر فرج آن يگانه خليفه الهي و خلف يکتاي همه انبياء مرسلين و ائمه طاهرين، نجات همگان از جهالت و ضلالت و گمراهي از ظلم و جور است.

بخش مهمّي از تعليمات اسلام و هدايت‌هاي اولياء دين، توصيه به دعا و نيايش و خواندن خدا و مناجات با خداست تا آنجا که فرمودند: «الدُّعاءُ مُخُّ العِبادَةِ؛ مغز عبادت و پرستش، دعا است.»(2)

آيات قرآن و احاديث و روايات همه با تأکيدات مؤکد توصيه به دعا و خواندن خدا به اسماء الحسني نموده‌اند: «وَ للهِ الأسْماءُ الْحُسْنى فَادْعُوهُ بِها»(3) دعا به هر کدام از اسماء الحسني آثار خاص و پيام‌هاي بزرگ معرفت‌بخشي دارد.

دعا، قلب را روشن و نوراني مي‌نمايد، ظلمت‌ها را از بين مي‌برد، بنده را بالا مي‌برد و سبب عروج او مي‌شود. اين دعا اگر براي حوائج عامه و خير و سعادت همگان باشد، اجرش بيشتر و فضيلتش زيادتر است و اگر براي وليّ امر و حجّت خدا دعا شود، درک اجر و فضلش براي ما قابل تصوّر نيست. دعا براي آن حضرت، دعا براي هر موجودي از جنّ و انس و ملائکه است. فرج آن حضرت، فرج همه انبياء و اولياء و شيفتگان عدالت، علم، آگاهي، بيداري، امنيّت و آسايش است.

در اين فرصت، فوائد بزرگ و آثار عظيمه آن به شمار در نمي‌آيد و نمي‌توان از معاني و مطالب و هدايت‌هايي که بعض ادعيه مرويّه براي آن حضرت مشتمل بر آن است سخن گفت.

دعا مکتب است، دعا درس و دانشگاه الهي و همگاني است، درس شناخت خدا و پيغمبر و امام است. سزاوار است برنامه‌هاي دعا براي حضرت صاحب الأمر عليه السلام گسترده، فراگير و همگاني مخصوصاً در اين ماه شريف برگزار شود و همه از برکات ماه شعبان و عيد نيمه شعبان مستفيض گردند، به ويژه در شب نيمه ماه مبارک، شب با عظمت و پر خير و برکت ميلاد آن يگانه موعود انبياء و اولياء که از شب‌هاي بسيار با فضيلت و هم‌طراز با شب‌هاي قدر بلکه يکي از ليالي قدر است. اميد است در اثر دعاهاي مؤمنين و اصرار آنها بر دعا براي تعجيل فرج، اسباب فرج آن حضرت فراهم گردد. اللّهُمَّ عَجِّلْ فَرَجَ وَلِيکَ وَ حُجَّتِکَ وَ صَلِّ عَلَيهِ وَ عَلى آبَائِهِ الطَّاهِرينَ وَ اجْعَلْنَا مِنْ أنْصَارِهِ وَ أعْوَانِهِ.

خجسته بر همگان ماه  فرّخ شعبان

پي‌نوشت‌ها:

1 ـ «پروردگارتان گفته است: مرا بخوانيد تا (دعاى) شما را اجابت کنم.»/سوره غافر، آيه60.

2 ـ وسائل الشيعة؛ جلد ‏7، باب 2، حديث8615.

3 ـ «و براى خدا، نام‌هاى نيکي است. خدا را به آنها بخوانيد.»/سوره اعراف، آيه 180.

محمد قمین
ارسال نظرات