۱۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۶
کد خبر: ۶۰۲۰۳۰

انتشار کتاب «اطلس آماری جنگ شهرها»

انتشار کتاب «اطلس آماری جنگ شهرها»
مطابق اطلاعات درج‌شده در این کتاب، در طول هشت سال جنگ، شهرهای مختلف ایران بیش از چهار هزار و 700 بار هدف بمباران هوایی، حملات موشکی و آتش توپخانه عراق قرار گرفتند.
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، انتشارات مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، کتاب «اطلس آماری جنگ شهرها» را منتشر کرد.
بی‌تردید جمع‌آوری آمار و جمع‌بندی اطلاعات پیمایشی از تحولات صحنه نبرد در گستره‌ای به وسعت یک کشور و در بستر زمانی هشت سال جنگ در تاریخ‌نگاری مستند امری بس دشوار، ولی ارزشمند و ضروری است. چون از یک‌سو ارائه آمار و اطلاعات دقیق، جایگاه ویژه‌ای در تاریخ‌نگاری مستند تحولات دوران دفاع مقدس دارد. از سوی دیگر بررسی و پردازش پژوهش‌های آماری، به کشف و استخراج رویکرد‌های آینده‌پژوهی و رهیافت‌های راهبردی خواهد انجامید. بمباران و موشک‌باران شهر‌ها و مردمان این سرزمین توسط رژیم بعث و صدام همواره در طول جنگ اتفاق می‌افتاد و خسارات و تلفات بسیار زیادی به کشورمان تحمیل می‌کرد.

در این راستا، گروه مطالعات و جغرافیای نظامی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، با ارائه اطلس آماری جنگ شهرها، کوشیده است سالنمایی از جنگ شهر‌ها در طول دوران دفاع مقدس را به‌صورت آماری تهیه کند و سعی کرده با افزودن تصاویر مرتبط به غنا و زیبایی کار بیفزاید.

اکبر رستمی؛ کارشناس گروه مطالعات و جغرافیای مرکز، با تأکید بر اینکه ساختار این اطلس، آماری است، گفت: در اطلس جنگ شهرها، عامل زمان و مکان حاکم است و در بستر زمانی وضعیت آماری شهر‌ها و استان‌های مورد هجوم ارائه شده است.

وی افزود: در این اطلس علاوه بر عامل زمان و مکان ۳ عامل مراکز آسیب‌دیده، تلفات انسانی برجای‌مانده و ابزار تجاوز دشمن نیز در قالب جداول مختلف موردتوجه بوده است.

رستمی با اشاره به اینکه این کتاب شامل ۱۰ فصل است، تصریح کرد: فصل‌های یک تا ۹ آن به بررسی آماری جنگ شهر‌ها در سال‌های ۵۹ تا ۶۷ می‌پردازد و در فصل دهم نیز جمع‌بندی از جنگ شهر‌ها طی ۹۵ ماه جنگ صورت گرفته و در بخش پایانی و ضمائم نیز تعاریف، اهداف و مراحل مختلف جنگ شهر‌ها درج شده است.

کارشناس گروه مطالعات و جغرافیای نظامی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، درباره منابع مورد استفاده در تدوین این کتاب گفت: منابع این کتاب، برخلاف سایر کتاب‌های مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، منابع غیر اختصاصی و متکی بر اطلاعاتی است که از سایر مراکز به‌ویژه آرشیو اسناد بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، معاونت فرهنگی و تبلیغات و ستاد فرماندهی کل قوا جمع‌آوری شده و گزارش‌های نظامی و مطبوعاتی، اعم از محرمانه و عادی مبنای تهیه و تنظیم این اطلاعات بوده است.

وی اظهار کرد: یکی از موضوعات مهم، ولی مغفول در پژوهش‌های جنگ هشت ساله، بررسی ابعاد و دامنه جنگ شهرهاست که مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس با درک اهمیت این موضوع و معرفی ابعاد و لایه‌های پنهان جنگ شهر‌ها اقدام به انتشار اطلس آماری جنگ شهر‌ها کرده است. این اطلس به همت محسن رشید از راویان و تاریخ‌نگاران دفاع مقدس در ۱۹۴ صفحه تدوین شده و طراحی آن از سوی سید ناصر کشاورز انجام گرفته است.

مطابق اطلاعات درج‌شده در این کتاب، در طول هشت سال جنگ، شهر‌های مختلف ایران بیش از چهار هزار و ۷۰۰ بار هدف بمباران هوایی، حملات موشکی و آتش توپخانه عراق قرار گرفتند که پیامد آن شهادت یا جراحت بیش از ۷۷ هزار تن از مردم غیرنظامی و هزاران میلیارد تومان خسارت مالی بود. /۹۲۵/د ۱۰۲/ش
ارسال نظرات