۱۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۱
کد خبر: ۶۰۲۱۱۵

این روزها نیاز فوری سیل زدگان چه چیزی است؟

این روزها نیاز فوری سیل زدگان چه چیزی است؟
امروز نیاز فوری مردم سیل زده لرستان که بتوانند به زندگی عادی خود برگردند ابتدا تخلیه گل و لای سپس پتو و فرش و پوشاک است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، «محمد صابر اختری»، مسئول ساماندهی نیروهای داوطلب قرارگاه جهادی امام رضا (ع) در منطقه سیل‌زده پلدختر می‌گوید: «با پایان تعطیلات و خلوت شدن جاده‌ها،‌ نیروهای جهادی با سهولت و سرعت بیشتری به سمت پلدختر در حرکت‌اند و دیروز و امروز حدود 200،300 نفر وارد شهر شده‌اند. البته کارهای شناسایی و لجستیک قرارگاه در این منطقه از 5،6 روز قبل آغاز شده‌بود. از دیروز و با فراهم آمدن شرایط و رسیدن نیروها، کارهای عملیاتی را هم شروع کرده‌ایم. در قدم اول، برای تخلیه گل‌ولای هر خانه، 3،4 نفر را تعیین کرده‌ایم که باتوجه به حجم گل‌ولای، این تعداد ممکن است تا 10 نفر برای یک خانه هم برسد. نیروهای جهادی کار را با ساده‌ترین ابزار، یعنی بیل و فرغون، انجام می‌دهند و براساس تقسیم کاری که صورت گرفته، گل‌ولای خانه‌ها را به خیابان می‌ریزند و از آنجا به بعد، نیروهای سپاهی کار را به دست گرفته و به پاکسازی خیابان‌ها می‌پردازند.»

هر کس بیل مکانیکی دارد، بیاید؛ حتی برای اجاره دادن

«در حال حاضر، برای پاکسازی خانه‌ها همان‌قدر که به نیروی انسانی نیاز است، به تجهیزاتی مانند بیل مکانیکی‌های کوچک و دستگاه شست‌وشو هم نیاز داریم. ازآنجاکه امکان تردد لودر در کوچه‌ها وجود ندارد و تخلیه این حجم از گل‌ولای، کارِ دست هم نیست، به خودروهای «باب‌کَت»(یا همان بیل مکانیکی‌های کوچک) نیاز ضروری داریم. از همین طریق از تمام کسانی که بیل مکانیکی در اختیار دارند، دعوت و درخواست می‌کنیم به پلدختر بیایند و حتی به‌صورت اجاره دادن بیل مکانیکی‌شان به ما، در عملیات تخلیه گل‌ولای از کوچه‌ها مشارکت کنند.»

یا علی (ع) که بگویی و قدم در راه بگذاری، دست خدا هم همراهت می‌شود و گره‌ها یکی بعد از دیگری باز می‌شود. اختری امیدوارانه ادامه می‌دهد: «البته به لطف خدا امروز کار، سرعت بیشتری گرفته است. خوشبختانه بیل مکانیکی سپاه به کمکمان آمده و در حال تخلیه گل‌ولای کوچه‌هاست. یک دستگاه باب‌کت هم در راه است و انشاالله به ما ملحق می‌شود.»

 

خانه‌ها را تر و تمیز تحویل اهالی شهر می‌دهیم

اگر تصور کرده‌اید تخلیه گل‌ولای خانه‌ها، پایان کار نیروهای جهادی در پلدخترِ سیل‌زده است، باید بگوییم محاسباتتان درست نبوده. اهالی قرارگاه جهادی امام رضا (ع) قصد کرده‌اند خانه‌ها را تر و تمیز به ساکنانش تحویل دهند: «بعد از تخلیه گل‌ولای، نوبت شست‌وشوی خانه‌هاست. الان با این شرایط، این خانه‌ها جای زندگی نیست حتی اگر گل‌ولای آن‌ها تخلیه شود. بنابراین، مرحله بعد، شست‌وشوی خانه‌ها با دستگاه است. ما چنین دستگاهی نداشتیم اما به قرارگاه مرکزی درخواست داده‌ایم از محل کمک‌های مردمی جمع‌آوری‌شده، چند دستگاه شست‌وشو خریداری کنند و به پلدختر بفرستند. البته کمک‌ها برای تأمین چنین هزینه‌ای کافی نبوده اما به هر صورت باید تلاش کنیم و برای پاکسازی خانه‌های سیل‌زده، این دستگاه‌های شست‌وشو را تهیه کنیم.»

 

از همین امروز به فکر وسایل زندگی‌شان باشیم

راست گفته‌اند که شنیدن کی بود مانند دیدن... امدادگران که از نزدیک شاهد وضعیت شهرهای سیل‌زده هستند، بهتر از هرکسی از عمق نیازهای ساکنان این مناطق باخبر شده‌اند. اختری هم با اشاره به شرایط خاص خانه‌های شهر پلدختر پس از گذشت چند روز از سیل، تاکید می‌کند مأموریت همدلی مردم نوع‌دوست ایران تازه از این به بعد شروع می‌شود: «سیل از جهاتی، از زلزله هم ویرانگرتر است چون همه‌چیز را می‌شوید و با خود می‌برد.

در سیلِ منطقه «پایین رود» در شهر پلدختر، ارتفاع آب تا 4 متر هم رسیده‌بود. به همین دلیل با توجه به اینکه اغلب خانه‌های این محدوده،‌ یک‌طبقه بوده، تا پشت‌بام این خانه‌ها را آب گرفته‌بود! در این شرایط،‌ تمام وسایل زندگی مردم شهر؛ از فرش و یخچال گرفته تا لباس و کیف و کتاب بچه‌ها،‌ همه از بین رفته است یا دیگر قابل استفاده نیست. مردم پایین رود فقط جانشان را برداشته‌اند و به خانه اقوام و آشنایان در منطقه «بالا رود» که خوشبختانه از سیل آسیب ندیده، رفته‌اند. بنابراین در روزهای آینده – تا آخر هفته - که انشاالله کار شست‌وشوی خانه‌ها انجام شود،‌ باید یک همت جمعی برای تهیه وسایل زندگی برای اهالی سیل‌زده شهر صورت بگیرد.»

او معتقد است شرایط خاص روزهای ابتدایی سال اجازه نداده هموطنان در جریان شرایط واقعی سیل‌زدگان قرار بگیرند و از عمق مشکلات آن‌ها باخبر شوند: «مردم در مسافرت و روزنامه‌ها، تعطیل بودند و اطلاع‌رسانی؛ آنچنان‌که در زلزله کرمانشاه صورت گرفت، درباره سیل گلستان و لرستان انجام نشد و مردم هنوز هم از عمق حادثه تلخی که در گلستان و لرستان رقم خورده، مطلع نیستند. فقط اینجا و در پلدختر، 400 تا 500 خانه، کاملاً از بین رفته است و حالا ساکنانش برای شروع دوباره زندگی، به هر چیزی که فکر کنید، نیاز دارند و چشم‌انتظار حمایت هموطنان هستند.»

گفتنی است سردار نقدی در گفتگویی اظهار داشت که مواد غذایی و آشامیدنی الحمدالله به اندازه کافی است و انتظار داریم که این روند ادامه داشته باشه ولی امروز مهمترین نیاز مردم پلدختر که بتوانند به زندگی خود سروسامان دهند پتو و فرش و پوشاک است./1325/

 

 

 

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات