۱۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۳
کد خبر: ۶۰۲۱۵۸
دبیر جامعه روحانیت کاشان:

مقام و شهرت نباید ملاک دوستی باشد

مقام و شهرت نباید ملاک دوستی باشد
حجت الاسلام شاه فضل گفت: مقام و شهرت افراد نباید ملاک دوستی باشد، بلکه آنچه باید ملاک دوستی با دیگران باشد بندگی خدا و عبودیت است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام علیرضا شاه فضل یکشنبه شب در جلسه تفسیر قرآن که در مسجد امام خمینی (ره) برگزار شد در ادامه تفسیر آیه ۲۸ سوره کهف، گفت: خداوند در این آیه خطاب به پیامبر اکرم (ص) می فرماید، باید در کنار کسانی باشند که خدا را عبادت می‌کنند حتی اگر فقیر باشند و نباید به دنبال افراد ثروتمندی و دارای پست و مقامی باشی که از خدا دور هستند.

وی افزود: قدرت و جایگاه و مقام و شهرت افراد نباید ملاک دوستی با دیگران باشد بلکه آنچه باید ملاک دوستی با دیگران قرار داشته باشد بندگی خدا و عبودیت است حتی اگر دوستی با مومنین سبب سختی و مشقت باشد.

حجت الاسلام شاه فضل گفت: در این آیه دوستی با افرادی که قلب آن‌ها از یاد خدا خالی است و به دنبال هوای نفس خود بوده و بنده و برده هوای نفس هستند نهی شده است.

وی با اشاره به اینکه در این آیه موضوع حجاب ظلمانی مطرح نیست بلکه حجاب نورانی مطرح شده است، ابراز کرد: حجاب نورانی اعمال صالح انسان از جمله نماز شب، دعای کمیل، روضه امام حسین و تلاوت قرآن است که هم می‌تواند حجاب نورانی باشد وهم نور باشد.

دبیر جامعه روحانیت کاشان ادامه داد: اگر اعمال انسان نور باشد مسیر انسان را برای حرکت روشن خواهد کرد، اما اگر اعمال انسان حجاب نورانی باشد به جای اینکه مسیر انسان را روشن کند مانع دید او خواهد شد.

حجت الاسلام شاه فضل گفت: در حجاب نورانی انسان اهل نماز شب است، اما نماز شب او سبب می‌شود بسیاری از حقایق را نبیند و یا اهل جماعت است، اما حقایق را نمی‌بیند واین افراد کسانی هستند که نور بالای اعمال صالح آن‌ها سبب می‌شود حقایق را نبینند.

وی افزود: نور بالای اعمال صالح انسان سبب می‌شود جلو دید انسان گرفته شود و بسیاری از حقایق را نبیند، از این رو اینگونه نیست هر انسانی که اهل نماز و روزه و اعمال صالح است انسان خوبی باشد.

دبیر جامعه روحانیت کاشان با اشاره به اینکه ضربه‌ای که انسان‌های دیندار به دین زدند، قابل مقایسه با ضربه‌ای که انسان‌های بی دین به دین زدند نیست، افزود: معاویه به ظاهر دیندار بود، اما یزید دیندار نبود و ضربه‌ای که معاویه به دین زد بسیار عمیق‌تر و شدیدتر از ضربه‌ای بودکه یزید به دین زد و اعمال یزید سبب لعن و نفرین به او شد، اما معاویه با ظاهری خوب و مثبت کل دین را نابود.

حجت الاسلام شاه فضل گفت: خداوند در این آیه می‌فرماید، ‹‹اتَّبَعَ هَواهُ›› افرادی که از هوای نفس خود تبعیت می‌کنند شایستگی دوستی ندارند و اگر این افراد از فامیل نزدیک هستند نباید با آن‌ها قطع ارتباط کرد بلکه باید بر آن‌ها اثر گذار بود، اما از دوستی با آن‌ها باید دوری کرد.

وی افزود: انسان‌هايی که امروز به بهانه‌های مختلف از دین و دیانت دور می‌شوند و اسلام و قرآن و اهل بیت (ع) را به سخره می‌گیرند زیاد هستند که گرانی و مسائل سیاسی بهانه آن‌ها برای دور شدن از دین است و با وجود اینکه سال‌ها مسؤولیت هیات مذهبی را داشته است اما به برکت ماهواره از دین دور شده اند.

دبیر جامعه روحانیت کاشان گفت: در مواجهه با چنین افرادی باید با آن‌ها ارتباط برقرار کرد و با استفاده از این آیات که امروز کاربرد بیشتری دارد آن‌ها را هدایت کرد، از این رو خداوند می‌فرماید برای چنین افرادی آتشی را مهیا کرده ایم که به این افراد احاطه دارد و هیچ راه فراری ندارند.

حجت الاسلام شاه فضل ابراز کرد: در نقطه مقابل برخی افراد با ایمان هستند که با وجود همه مشکلات ایمان خود را حفظ می‌کنند و خداوند نیز پاداش این افراد را ضایع نمی‌کند.

وی افزود: برخی از لوازم ایمان انجام اعمال صالحی است که دیگران متوجه نمی‌شوند و تشکر نمی‌کنند و اگر هم از چنین اعمالی با اطلاع شوند تمسخر هم می‌کنند، از این رو اعمال انسان باید مخفیانه انجام شود و تنها امید به رضایت خدا و پاداش خدا داشت.

دبیر جامعه روحانیت کاشان گفت: باید مراقب بود اعمال صالح انسان در خفا و به دور از چشم دیگران باشد و به غیر از خدا هیچکس از آن با خبر نشود ضمن اینکه خداوند اگر انسان را دوست داشته باشد به گونه‌ای زمینه را فراهم می‌کند که هیچکس از اعمال صالح او با خبر نشود و اگر هم با خبر شوند فراموش کنند تشکر کنند./۱۳۰۷/پ310/ب1
محمد ملک آبادی
ارسال نظرات