۱۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۵
کد خبر: ۶۰۲۲۴۱

انتشار «شبکه‌های اجتماعی؛ فرصت‌ها و تهدیدها»

انتشار «شبکه‌های اجتماعی؛ فرصت‌ها و تهدیدها»
این کتاب با موضوع فضای مجازی، شبکه‌های اجتماعی و رفتارهای اجتماعی نوین در سه بخش و پنج فصل منتشر شده است.
به گزارش خبرگزاری رسا کتاب «شبکه‌های اجتماعی؛ فرصت‌ها و تهدیدها» به قلم محمدمهدی جلالی در شاهرود به چاپ رسید.
این کتاب با موضوع فضای مجازی، شبکه‌های اجتماعی و رفتار‌های اجتماعی نوین در سه بخش و پنج فصل از سوی انتشارات دانشگاه صنعتی شاهرود منتشر شده است.

در بخش آغازین از این کتاب می‌خوانیم: در جهان امروز انسان‌ها و بشریت در دام مدرنیته و تکنولوژی گرفتار آمده‌اند که آن را به عنوان اصل زندگی‌های فردی و اجتماعی تلقی می‌کنند و با نگرش و تصوری مادی‌گرا به این غول بدون کنترل نگریسته و همه زندگی مردم را ناخواسته تحت تاثیر خود قرار می‌دهد لذا به جای اثرگذاری جامعه حقیقی، بر جامعه مجازی، امروزه شاهد اثرگذاری جامعه مجازی بر حقیقی هستیم.

در بخش دیگری از این کتاب تحت عنوان تعریف شبکه‌های اجتماعی، می‌خوانیم: یک شبکه اجتماعی، یک ساختار اجتماعی متشکل از گروه‌هایی است که عموماً فردی و یا سازمانی هستند که توسط یک یا چند نوع از وابستگی‌ها به هم متصل می‌شوند، شبکه‌های اجتماعی در بستر یک جامعه اطلاعاتی پیچیده کارکرد موثر شبکه همگرایی را تصویر می‌کند و با نگاهی دقیق‌تر، جامعه ترکیبی است از شبکه‌های متعدد، شبکه‌هایی میان سازمان‌ها، درون سازمانی، شبکه‌های شخصی، شبکه‌های رایانه‌ای و علاوه بر این‌ها شبکه‌های فرامرزی و اطلاعات از طریق همین بزرگراه‌ها انجام می‌شود.

نویسنده این کتاب درباره تاثیر قدرت شبکه‌ای بر توسعه می‌نویسد: قدرت در گذشته در دست شاهزادگان و اشراف و نخبگان بود و به عنوان توان تحمیل اراده بر دیگران و تعدیل رفتار آنان تعریف می‌شد چنین تصوری از قدرت دیگر با واقعیت درون ما تطابق ندارد قدرت همه جا است و هیچ جا نیست در تولید انبوه جریان‌های پولی، سبک‌های زندگی، در بیمارستان‌ها، مدارس، تلویزیون، تصاویر، پیام‌ها، تکنولوژی‌ها و ... از آنجا که جهان اشیاء خود را بر اراده ما تحمیل می‌کند هویت ما دیگر نه بر اساس آنچه می‌کنیم بلکه بر اساس آنچه هستیم تعریف می‌شود.

تعریف شبکه‌های اجتماعی، سابقه شبکه‌های مجازی در ایران، ویژگی‌های این شبکه‌ها، تحلیل رفتار‌ها در حوزه مجازی، فرهنگ سازی در حوزه فضای مجازی، اهداف تشکیل این فضا، نفوذ در حوزه مجازی، ایجاد محتوای غنی و تبلیغات در عرصه اینترنت، پیامد‌های مثبت و منفی شبکه ها‌ی اجتماعی، دنیای بدون مرز، توسعه مشارکت‌های اجتماعی در فضای مجازی و تفاوت‌های آن با دنیای واقعی، نقض حریم خصوصی، سواد رسانه‌ای، تجهیزات الکترونیکی مانند موبایل، رایانه و ...، سرگرمی و نقش آن در فضای مجازی، آمار شبکه‌های اجتماعی در ایران، تحقیقات صورت گرفته در این فضا و تاثیر فضای مجازی در اقتصاد از جمله بخش‌های این کتاب هستند.

این اثر با نثری روان و در عین حال روایتی ساده، به سیر تکامل شبکه‌های اجتماعی در ایران می‌پردازد و شاید بتوان نام دیگر این کتاب را بازخوانی پرونده گونه شبکه‌های اجتماعی در ایران خواند چرا که تحلیل محتوای بیان شده در این کتاب، به این امر صحه می‌گذارد.

«شبکه‌های اجتماعی؛ فرصت‌ها و تهدید‌ها» مشتمل بر ۱۵۲ صفحه است و در شمارگان هزار نسخه و با بهای ۱۰ هزار تومان منتشر و روانه بازار کتاب شده است.

محمدمهدی جلالی متولد سال ۴۷ درشاهرود است و هم اکنون به عنوان مدرس دانشگاه صنعتی این شهرستان به تدریس مشغول است. /۹۲۵/د ۱۰۲/ش
منبع: ایبنا
ارسال نظرات