۲۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۳
کد خبر: ۶۰۲۲۵۳
مذاکره‌کننده سابق آمریکا:

اقدام ترامپ علیه سپاه ناشی از ناتوانی اوست

اقدام ترامپ علیه سپاه ناشی از ناتوانی اوست
مقام سابق وزارت خارجه آمریکا: اقدام ترامپ علیه سپاه ناشی از ناتوانی برای خارج کردن نیرو‌های ایران از سوریه است.
به گزارش خبرگزاری رسا، «ریچارد نفیو»، مقام سابق وزارت خارجه آمریکا که از او به عنوان یکی از معماران تحریم‌های ضدایرانی یاد می‌شود در چند توئیت روز دوشنبه اقدام واشنگتن برای قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های اصطلاحاً «تروریستی» را کم‌اهمیت جلوه داده و آن را از سر ناتوانی واشنگتن توصیف کرد.

او کاربری در توئیتر را که خبر قرار گرفتن سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی را منتشر کرده مخاطب قرار داده و نوشته است: «بسیار خوب! طرفداران این اقدام می‌توانند آن را جشن بگیرند ولی، این تأثیر معناداری بر اضافه شدن فشار‌ها [علیه ایران]نخواهد داشت، اما مخاطرات را به طرز قابل توجهی افزایش می‌دهد. اما مسئله اصلی در اینجا انگیزه‌ای نه چندان پنهان است: مسموم کردن رابطه به نحوی که مذاکره با جمهوری اسلامی ایران در آینده غیرممکن باشد.»

او سپس با لحنی طنزآلود و کنایه‌آمیز در پاسخ به توئیت روزنامه وال‌استریت ژورنال درباره اقدام دولت ترامپ علیه سپاه نوشته است: «اوه، خدا را بابت این شکر! حالا دیگر سپاه نمی‌تواند به سوریه سفر کند... بسیار خوب، حالا می‌توانیم سراغ کسانی برویم که از سپاه حمایت می‌کنند و با آن همکاری تجاری دارند.»

نفیو در ادامه اعتراف کرده تصمیم ترامپ از ناتوانی برای خارج کردن نیرو‌های ایران از سوریه ناشی شده است. او نوشت: «به نظر من اینطور می‌رسد که ما جلوگیری از مورد اول (متوقف کردن سفر سپاه به سوریه) را دشوار یافته‌ایم و این کار هم [بشار]اسد را مجاب نخواهد کرد به آن‌ها (ایرانی‌ها) بگوید به خانه‌هایشان برگردند. درباره کار دوم، اگر شما بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ با هر شرکت خارجی صحبت کرده باشید و از شما نپرسیده باشد از تحریم‌های آمریکا می‌ترسند و چطور باید از تعامل با سپاه خودداری کنند، حتما خواب بوده‌اید.»

مقام سابق آمریکایی در ادامه با لحنی کنایه‌آمیز نوشته است: «به نظرم ما سرانجام کاری کرده‌ایم که سعودی‌ها، اماراتی‌ها و اسرائیلی‌ها خطر سپاه را جدی بگیرند. خب خوب است؛ حداقل الان می‌توانیم بگوییم ما کاری انجام داده‌ایم که اوباما (بوش، کلینتون، بوش پدر و ریگان) انجام نداده‌اند.»

او اضافه کرد: «واقعاً سرگرم‌کننده است آدم مشاور ترامپ در امور ایران باشد. تنها چیزی که لازم است بگویی این است که "اوباما این کار را انجام نداده" و بعد می‌توان بقیه یادداشت را با عکس گربه پر کرد.»

دولت آمریکا در ادامه سیاست فشار بر گروه‌هایی که از طریق مبارزه با گروه‌های تروریستی این کشور را در پیشبرد اهدافش در منطقه ناکام گذاشته‌اند روز دوشنبه (۱۹ فروردین) سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به فهرست سازمان‌های اصطلاحاً «تروریستی» خود اضافه کرد. /۱۰۱/۹۶۹/م
محمدرضا محمودخانی
منبع: فارس
ارسال نظرات