۲۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۲
کد خبر: ۶۰۲۲۷۳

 نگهداری کتب کهن درباره امام حسین در کتابخانه آستان قدس رضوی

 نگهداری کتب کهن درباره امام حسین در کتابخانه آستان قدس رضوی
 حدود یکصد کتاب خطی و چاپ سنگی با موضوع امام حسین (ع) به زبان‌های فارسی، عربی، اردو و ترکی در مجموعه کتاب‌های خطی موجود در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود.
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، مجموعه ارزشمندی از کتاب‌های خطی و چاپ سنگی با موضوع امام حسین (ع) که شمار آن به یکصد نسخه می‌رسد، در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود که شامل مقتل، زندگی‌نامه، احادیث، شرح آثار و ... است.

از مهم‌ترین آثار در این موضوع، قرآن منسوب به دستخط مبارک حسین بن علی (ع) است که با خط کوفی روی پوست آهو کتابت شده و در حال حاضر در موزه حرم رضوی در معرض نمایش است.

«احوال امام حسین علیه السلام و...»، «مجموعه امام حسین و نبوه» تألیف مدرس چهاردهی، «جنگ وقایع عاشورا به نظم و نثر»، «جنگ اشعار»، «شخصیت و مقام حضرت امام حسن (ع) و حضرت امام حسین (ع)»، رساله در فضیلت صلوات و زیارت امام حسین (ع)، «شرح حالات حضرت امام حسین (ع)» و «شرح دیوان امام حسین (ع)» عنوان برخی نسخه‌های خطی به زبان فارسی و عربی است که در قرن‌های ۱۲، ۱۳ و ۱۴ قمری کتابت شده است.

«شرح‌حال ولادت امام حسین (ع)»، «مرثیه در سوگ امام حسین (ع)» و «مقتل امام حسین (ع)»، سه نسخه خطی ارزشمند به زبان اردو و «مثنویی ترکی در قصه حضرت امام حسین (ع)» به زبان ترکی به کتابت قرن ۱۳ قمری، از دیگر آثار موجود در کتابخانه آستان قدس رضوی است.

در میان آثاری که بخشی از آن به اباعبدالله (ع) پرداخته، «تحفة الابرار فی مناقب الائمة الاطهار» به کتابت قرن ۱۱ قمری، «التتمة فی تواریخ الائمه»، «الوافی» به کتابت قرن ۱۲ قمری و «عمده المناقب فی عیون صحاح الاخبار» به کتابت قرن دهم قمری را می‌توان نام برد.

نسخه ارزشمندی با عنوان «الدمعة الساکبة و المصیبة الرائبة» با موضوع ولادت امام حسین (ع)، امامت حسین‌بن علی (ع)، ‎معجزات امام حسین (ع)، ‎ثواب گریه بر مصیبت امام حسین (ع)، خروج امام حسین (ع) از مکه و شهادت امام حسین (ع)، در سال ۱۲۷۹ هجری قمری در نجف اشرف کتابت شده است.

نسخه نفیس دیگری از مقتل امام حسین (ع) به زبان‌های فارسی، عربی و اردو در گنجینه موجود است که با آرایه‌های هنری زینت یافته است؛ عناوین آن به زر و لاجورد و شنگرف، دارای یک سرلوح الحاقی کوچک، منقش به گل و برگ ریز در زمینه لاجورد و اوراق نسخه، جدول‌بندی به لاجورد و شنگرف و زر و تحریر است. /۹۹۸/د ۱۰۲/ش
میثم صدیقیان
ارسال نظرات