۲۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۰
کد خبر: ۶۰۲۳۱۷
آیت الله علیدوست:

نور وجود امام حسین جهان بشریت را روشن کرده است

نور وجود امام حسین جهان بشریت را روشن کرده است
استاد درس خارج حوزه در تفسیر آیات ابتدایی سوره «والشمس» تأکید کرد که امام حسین(ع) همچون رسول اعظم(ص) خورشیدی است که جهان و کل عالم بشریت را از نور خود روشن کرده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله ابوالقاسم علیدوست استاد درس خارج حوزه علمیه قم امروز در مراسم جشن میلاد امام حسین(ع) که در دفتر حضرت آیت الله مکارم شیرازی برگزار شد، به بیان بحثی تفسیری پیرامون ظاهر و باطن آیات قرآن پرداخت و گفت: باطن بسیاری از آیات قرآن در ارتباط با وجود نازنین اهل بیت(ع) است.

وی افزود: روایتی را مفسران و محدثان بزرگ شیعه از امام صادق(ع) ذیل آیه «والشمس وضحیها و القمر اذا تلیها یعنی قسم به خورشید و قسم به ماه که بعد از آن می آید» نقل کرده اند که حضرت می‌ فرمایند: «الشمس رسول الله و القمر امیرالمؤمنین(ع)»؛ مطابق معارفی که از تراث شیعه داریم این رفتار امام نشان می‌ دهد که ظاهر آیه خورشید و ماه در آسمان است و «اذا تلیها» هم به این دلیل است که ماه بعد از خورشید دیده می‌ شود.

آیت الله علیدوست با تأکید بر این که قرآن بطن و حقایقی دارد، گفت: امام جعفر صادق(ع) در واقع می‌ خواهند بفرمایند این آیه به پدیده دیگری هم اشاره دارد که مراد از خورشید رسول خدا و مراد از ماه امیرالمؤمنین(ع) و «اذا تلیها» نیز اشاره به ولایت بلافصل ایشان بعد از پیامبر دارد.

وی تصریح کرد: باید فکر کنیم که چه مشابهتی بین خورشید و ماه و پیامبر گرامی اسلام(ص) و امام علی(ع) وجود دارد؛ خورشید جهانی است و برای ایران و عربستان و آسیا و اروپا نیست بلکه سراسر جهان را فرامی گیرد و جاودان است هرچند روزی عمرش تمام می‌ شود ولی با کمی مسامحه می‌ توان گفت که جاودان است و مشمول زمان نمی شود و فرامکان است و هیچ وقت از آن خسته نمی شویم همین وضعیت بر ماه هم حاکم است.

رییس انجمن فقه و حقوق حوزه عنوان کرد: رسول خدا(ص) با پیامی که دارند و با بعثتی که دارند و امیرالمؤمنین(ع) با فرهنگی که از ایشان گرفتند همین طور هستند، پیامبر جهانی و جاودانی است و امیرالمؤمنین(ع) هم خودش و آثاری که دارد این طور است.

وی با بیان این که آثاری مثل نهج البلاغه هرچند من الاسلام است ولی للاسلام به تنهایی نیست، گفت: نهج البلاغه اثری برای همه مکان ها و زمان ها است؛ البته این اختصاصی به پیامبر و امیرالمؤمنین(ع) ندارد بلکه همه اهل بیت(ع) جهانی و جاودانی هستند.

آیت الله علیدوست یادآور شد: در قرآن کریم این طور که به دست می‌ آید معمولا وقتی معنایی از بطن ارائه می‌ شود در خود ظاهر آیه قرینه ای وجود دارد، در آیه والشمس آیا ضروت داشت «اذا تلیها» در کنار قمر بیاید؟ همه می دانند که ماه بعد از خورشید می آید پس چه هدفی جز برای حفظ زیبایی آیات می تواند بیان شود؟ ولی اگر گفتیم قمر اشاره به امیرالمؤمنین(ع) دارد اذا تلیها به ولایت بلافصل اشاره دارد.

وی خاطرنشان کرد: اگر کسی این مطلب را دنبال کند یعنی آیاتی که اشاراتش و لطائفش به غیر از ظاهر تفسیر شده و بعد یک قرائنی در خود آیه اشراب شده را جمع آوری و تحقیق کند مجموعه خوبی به دست می‌ آید هرچند راه خطرناک است و هرکس در آن وارد می‌ شود باید تحت نظر انسان بزرگی این کار را انجام بدهد.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم در ادامه با اشاره به این که وجود نورانی امام حسین(ع) نیز جهانی و جاودانه است، گفت: سخنانی که از ایشان به دست ما رسیده و حرکت و منش ایشان اختصاص به اسلام و حتی شیعه ندارد و سراسر انسان ها می توانند از آنها بهره بگیرند.

وی اضافه کرد: وقتی سیدالشهدا(ع) در شب عاشورا می فرمایند کسی که دینی و قرضی به گردن دارد در کنار من نماند، این سخن جهانی است یعنی همه عالمیان باید حقوق یکدیگر را رعایت کنند و حتی از کنار امام زمان بروند و حق خود را ادا کنند.

آیت الله علیدوست در پایان با اشاره به بخش دیگری از روایاتی که از وجود نازنین امام حسین(ع) نقل شده است، خاطرنشان کرد: همه این ها نشان می دهد که امام حسین(ع) نیز همچون پیامبر گرامی اسلام(ص) و حضرت امیرالمؤمنین(ع) همچون خورشیدی هستند که بشریت از نور وجود ایشان استفاده می کند./1330/ج

ارسال نظرات